مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: ۱۰۰ میلیون یورو اعتبار برای تجهیز ناوگان عملیاتی بنادر

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در دوران کرونا بنادر کشور در بالاترین نرم خود کالاهای اساسی را تخلیه و به مقاصد هدف ارسال کردند که این مساله نشان دهنده توانمندی و ظرفیت بالای بنادر است.

به گزارش سی نیوز، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درخصوص طرح تحول صنایع دریایی در سال ۹۹ که به نام سال جهش تولید نامگذاری شده است، اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی برای تقویت ناوگان عملیاتی خودش که عمدتا ماموریت هایی درخصوص وظایف حاکمیتی سازمان دارند، در قالب طرح تحول صنایع دریایی سفارش تولید شناور به تولیدکنندگان داخلی را در دستور کار دارد.

وی افزود: بخشی از این شناورها شامل ۱۵ شناور IRB است که برای گشت های ساحلی و عملیات جست وجو نجات استفاده می شود. همچنین ۱۲ فروند برای یگان حفاظت سازمان بوده و ۵ فروند هم برای انتقال راهنما به کشتی (راهنمابر) است.  یک فروند کشتی بویه گذار، ۲ فروند کشتی ۶۰۰۰ اسب بخار، ۴ فروند یدک کش ۴۴۰۰ اسب بخار و ۴ فروند یدک کش ۱۸۰۰ اسب بخار نیز در فهرست سفارش‌ها وجود دارد که در مجموع ۴۳ فروند شناور سفارش داده شده است..

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: این ۴۳ فروند از طریق گذراندن تشریفات مناقصه آماده قرارداد بوده و بالغ بر ۱۰۰ میلیون یورو میزان اعتباری است که صرف ساخت ناوگان عملیاتی مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی خواهد شد.

وی افزود: متعاقبا ۴۰ فروند دیگر هم از طریق مناقصه در حال پیگیری است که ارزش آن‌ها بالغ بر ۳۶۰۰ میلیارد تومان است که برای ساخت شناورهای مورد نیاز سازمان در سال جهش تولید هزینه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص عملکرد بنادر در دوران شیوع ویروس کرونا برای تامین مایحتاج و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور اظهار داشت: در این زمینه عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در این دوران از نظر ورود و خروج کشتی و تخلیه موید توانمندی زیرساخت های بنادر، ظرفیت و توان تجهیزات است.

بیشتر بخوانید: امتیازات و مشوقات قانون منطقه آزاد، بدون کم و کاست در بنادر چابهار اعمال شود

وی تصریح کرد: در این دوران هیچکدام از کشتی ها به خصوص کشتی هایی که کالای اساسی وارد کردند به واسطه کمبود ظرفیت بندری و تجهیزات مشمول دموراژ یا خسارت دیرکرد نشدند. فعالیت در بالاترین نرم شکل گرفت که این اتفاق با استفاده از بهترین تجهیزات و فعالیت شبانه روزی نیروهای بنادر برای تخلیه کشتی ها انجام شد.

وی افزود: در این زمینه طبیعتا هاب اصلی ما بندر امام خمینی (ره) بود اما همزمان برای تسریع روند، انتقال برخی از کالاهای اساسی را به بندر شهید بهشتی و چابهار در دستور کار داشتیم که در این مسیر از نظر تجهیزاتی مشکل خاصی وجود نداشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص تشویق سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای جذب سرمایه در سال ۹۹ و در نظر گرفتن بسته های تشویقی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: در سال ۹۹ یکی از سیاست های مهم سازمان بنادر و دریانوردی که آن را با تاکید ویژه ای دنبال می کنیم، در زمینه بسته های روبنایی و تجهیزات بوده که به این شکل بتوان از حداکثر توان بخش خصوصی استفاده داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این خصوص یکی از بسته های تشویقی ما استفاده از محل تسهیلات وجوه اداره شده سازمان برای طرح هایی است که توجیه داشته باشند.

راستاد تصریح کرد: خوشبختانه در سال جاری تعداد قابل توجهی پروژه سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی افتتاح یا آماده بهره برداری است که در کل ۲ پروژه در بندر شهید رجایی و ۶ پروژه در بندر امام خمینی (ره) در سال جهش تولید در نظر گرفته شده است. در مجموع برای ۱۲ پروژه ای که افتتاح، آماده شروع عملیات اجرایی و یا در شرف افتتاح است ۶۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.