مدیرعامل سازمان بنادر در مراسم امضای ۴ قرارداد سرمایه گذاری مطرح کرد؛ اختصاص ارز ثانویه به توسعه بنادر/ حضور سرمایه‌گذاران سوئدی‌ در بندر چابهار

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بندر شهید بهشتی چابهار در تخلیه وبارگیری کالا در کشور رکورد زده است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در حاشیه امضای ۴ قرارداد سرمایه گذاری و تفاهم نامه برای توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، افزود: طی سال های اخیر طرح های سرمایه گذاری توسعه بندر چابهار توسط بخش خصوصی در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت که در این راستا امروز ۴ قرارداد سرمایه گذاری برای توسعه پسکرانه این بندر امضا شد.

وی با بیان این که یک تفاهم نامه سرمایه گذاری احداث مینی پالایشگاه به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار امضا شد، خاطرنشان کرد: این تفاهم نامه استراتژیک به زودی به مرحله قرارداد می رسد. سرمایه گذاری در بندر چابهار با هدف تبدیل این بندر به یک بندر نسل سوم است که در آن صرفا عملیات تخلیه و بارگیری کالا نخواهیم بود.

راستاد ادامه داد: با تبدیل این بندر به بندر نسل سوم شاهد فعالیت های تولیدی ارزش افزوده، ایجاد زیرساخت های لجستیک، توزیع کالا در پسکرانه و… خواهیم بود. حرکت به سمت بندر نسل سوم رخداد بزرگی است که به طور قطع در بندر شهید بهشتی چابهار اتفاق می افتد.

وی با اشاره به نقش بندر چابهار در توسعه ترانزیت محور شرق، گفت: این بندر و زیرساخت های آن منجر به افزایش ترانزیت می شود؛ در این راستا همزمان با بهره برداری از فاز اول توسعه بندر چابهار محموله های ترانزیتی گندم هند به خوبی به افغانستان ترانزیت شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که ترافیک تخلیه و بارگیری کالا در بندر چابهار به صورت جهشی افزایش داشته است، افزود: امسال فعالیت های بندر چابهار ۲۷ درصد رشد داشته است. تخلیه و بارگیری کانتینر نیز ۷۷ درصد افزایش یافته است. چنین رشدی در هیچکدام از بنادر کشور ثبت نشده است.

وی بیان کرد: تفاهم نامه تسهیلات دریافت مواد زائد نفتی با سوئدی ها امضا شد. در قالب این تفاهم نامه  یک بسته کامل سرمایه گذاری از سوی طرف سوئدی ارائه می شود. در این راستا فناوری روز اتحادیه اروپا برای جمع آوری آلودگی های نفتی وارد کشور می شود.

 

راستاد خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در بندر چابهار بر پایه برنامه ریزی هوشمند در زیرساخت های بندری بوده است و بر اساس آن شاهد افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی به مرور خواهیم بود.

وی درباره پیش بینی درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری، اظهار کرد: پیش بینی کرده ایم امسال ۲۶۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم که این هدف گذاری در سال جاری محقق می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات خدمات به خطوط کشتیرانی خارجی، باید معادل ارز ثانویه دریافت شود. ما بخش عمده ای از ارز دریافتی را به خدمات رسانی به خطوط داخلی اختصاص می دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات خدمات به خطوط کشتیرانی خارجی، باید معادل ارز ثانویه دریافت شود. ما بخش عمده ای از ارز دریافتی را به خدمات رسانی به خطوط داخلی اختصاص می دهیم.

راستاد خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات خدمات به خطوط کشتیرانی خارجی، باید معادل ارز ثانویه دریافت شود. ما بخش عمده‌ای از ارز دریافتی را به خدمات رسانی به خطوط داخلی اختصاص می‌دهیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.