مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد اولین خط مستقیم کشتیرانی هند در چابهار پهلو گرفت

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد: به دنبال امضای برجام، هفته قبل اولین خط کشتیرانی مستقیم از هند در بندر چابهار پهلو گرفت.

به گزارش ایسنا، محمد سعیدنژاد – مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولین کشتی کانتینری با TEU ۳۰۰ کانتینر حامل برنج وارداتی توسط بخش خصوصی به صورت مستقیم از بندر کاندلا هندوستان در بندر شهید کلانتری چابهار پهلو گرفت.

وی افزود: طی پیگیریهای متعدد با خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا در چند ماه اخیر خوشبختانه شاهد ورود اولین کشتی با TEU ۳۰۰ کانتینر حامل کالای بخش خصوصی در بندر شهید کلانتری چابهار هستیم.

سعیدنژاد گفت: این تبادل مستقیم کالا از بندر کاندلا به بندر چابهار علاوه بر صرفه جویی ارز ۷۵۰ دلاری در هر کانتینر ۴۰ فوتی، یک روز کاهش زمان فرآیند حمل کالا برای صاحبان کالا دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: هزینه حمل دریایی هر کانتینر ۴۰ فوت از هند به بندر چابهار مبلغ حدود ۵۰۰ دلار است که این میزان هزینه عامل گرایش تجار به این بندر مهم اقیانوسی کشور است.

به گفته سعیدنژاد، تجهیزات بندر چابهار مستقر شده و این بندر آماده افتتاح است. با این وجود به دلیل عدم شائبه انتخاباتی، بهره برداری را موکول به بعد از انتخابات کردیم و بهره برداری از بندر و بخشهایی از فاز جدید عملیاتی شده است. در حال حاضر نیز منتظر اعلام ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه برای برگزاری مراسم ملی با دعوت از مقامات سیاسی کشورهای منطقه هستیم.

وی درباره لایروبی اروند رود نیز اظهار کرد: مغروقه‌های اروند رود در آبهای سرزمین ایران در حال خارج سازی است و از ابتدا تا کنون ۶۰ مغروقه خارج شده است.

سعیدنژاد با بیان اینکه لایروبی اروندرود تامین اعتبار شده است، گفت: مسائل حقوقی با طرف عراقی باید حل و فصل شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در دو ماهه ابتدای امسال شاهد ۱۰ درصد رشد در تخلیه و بارگیری مواد غیرنفتی بوده ایم. در این مدت کالاهای کانتینری ۴۰ درصد رشد داشته است که این موضوع پیام مهمی دارد و امیدوار هستیم در آینده نزدیک پایانه های کانتینری کشور به دوران قبل از تحریمها بازگردند. این موضوع باعث ورود کالای واسطه ای و سرمایه ای و به تبع آن افزایش اشتغال خواهد شد.

با اعلام آمادگی ریاست محترم جمهوری و وزارت خارجه برای برگزاری مراسم ملی و منطقه‌ای با حضور مقامات سیاسی منطقه در این ارتباط بتوانیم مراسم باشکوهی برگزار کنیم. البته کشورهای منطقه نیز علاقه مند به حضور در این مراسم هستند.

بنابراین گزارش، صبح امروز تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر و دریانوردی با سازمان مراتع و آبخیزداری کشور درخصوص تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی به امضا رسید.

از جمله اهداف این تفاهم نامه، تثبیت مالکیت دولت، حفاظت و صیانت از اراضی ساحلی و حریم با ایجاد سامانه تک پنجره جه تسهیل فرآیند صدور مجوز ساخت و تاسیس سازه های دریایی و ساحلی از طریق سامانه جامع مدیریت و نظارت بر سواحل کشور، فراهم کردن تمهیدات لازم برای استقرار طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی و نیز استفاده متقابل از دانش، تجربیات کارشناسان و متخصصین از امکانات و تجهیزات دو سازمان به منظور هم افزایی و استفاده بهینه از منابع بوده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.