محمد راستاد عنوان کرد: تخفیف 30 درصدی عوارض کانتینری در بندر شهید بهشتی چابهار

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی از تخفیف های ویژه این مرکز حمل ونقلی دریایی خبر داد و از آن به عنوان یکی از مزیت های رقابتی موثر یاد کرد.

به گزارش سی نیوز، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار، این رویداد را اتفاقی تاریخی در جامعه بندری و دریایی کشور دانست و گفت: با افتتاح و راه اندازی فاز نخست بندر شهید بهشتی توانستیم یک شرایط ایده آل را برای جامعه دریایی کشور و همین طور دیگر کشورها و شرکت های بین المللی ایجاد کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن برشمردن موانع و دشواری های خاص در راه احداث این بندر، خاطرنشان کرد: در ابتدای امر، با توجه به وزش بادهای فصلی و مواج بودن دریا، عملیات احداث این بندر با مشکل روبرو می شد. اما بعد از احداث موج شکن به طول 1470 متر، امکان فعالیت این بندر در کل روزهای سال وجود دارد. در ادامه احداث این پروژه بزرگ ملی 15.8 میلیون متر مکعب لایروبی انجام بدهیم و بخشی از این محموله برای تولید و توسعه محوطه های پیرامونی مورد استفاده قرار گرفت. ضمن اینکه 5 کیلومتر هم داک حفاظتی احداث شد.

راستاد در ادامه افزود: این بندر به طول 1700 متر امکان پهلوگرفتن دو فروند کشتی کانتینری و یا چند فروند کشتی چندمنظوره دیگر را دارد. در گذشته ظرفیت حدود 2.5 میلیون تن بود که با افتتاح فاز نخست این بندر، توانسته ایم به رکورد 8.5 میلیون تن برسیم.

وی حفاظت از محیط زیست را یکی از اهداف مهم در طول احداث بندر شهید بهشتی دانست و یادآور شد: به همین منظور، بیش از 32 هزار کلونی مرجان به یک منطقه امن منتقل و به مدت 2 ماه هم طرح پایش روی آنها انجام شد. ما به دنبال حفظ محیط زیست کنونی در کنار توسعه پایدار دریایی هستیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص تجهیزات و امکانات این بندر مهم ساحلی اظهار کرد: 17 هزار متر ساختمان هاث پشتیبانی در کنار این بندر احداث شده و حدود 30 میلیون دلار تجهیزات نیز در این بخش مونتاژ و نصب شده است. ضمنا برای توسعه فازهای بعدی این بندر، با «آی پی جی ال» هند مذاکراتی کرده ایم و آنها حدود 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام خواهند داد.

راستاد تخفیف های ویژه این بندر را از جمله مزیت های رقابتی آن دانست و گفت: ما تخفیف 30 درصدی حقوق و عوارض کانتینری را برای همه در نظر گرفته ایم و در بخش «تی اچ سی» نیز این 30 درصد تخفیف لحاظ خواهد شد. ضمن اینکه تخفیف های ویژه برای بخش انبارداری کانتینرهای صادراتی و ترانزیتی ارائه خواهد شد.

وی توسعه سواحل مکران را در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، جزو برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی خواند و افزود: در این سواحل 15 موج شکن چند منظوره با اعتبار 260 میلیارد تومان احداث کرده ایم. ضمن اینکه بانک اطلاعاتی مناسبی از این سواحل برای شرکت های سرمایه گذار بخش خصوصی ایجاد شده که در صورت نیاز، در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.