مجلس در راستای اصلاح قانون مالیاتی بنادر مناطق آزاد اقدام کند

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه حذف معافیت مالیاتی بنادر محدوده مناطق آزاد با نگاه توسعه ای، سرمایه گذاری و عدالت محور مغایرت دارد، گفت: این اتفاق مصداق بارز کور کردن چشمه درآمدزایی در بنادر است.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سید علی حسینی در رابطه با اینکه در سـال ۱۴۰۰ مناطق آزاد تجاری – صـنعتی مشـابه سـرزمین اصـلی مشـمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود و این امر در مورد بنادری که به مناطق آزاد الحاق شده اند، صدق خواهد کرد، اظهار داشت: این اتفاق خلاف وعده سرمایه گذاری در مناطق آزاد و بنادر است و صرفه اقتصادی را برای فعالان اقتصادی از بین خواهد برد.

وی ادامه داد: معافیت های مالیاتی در بازه زمانی طولانی مدت برای سرمایه گذاران اهمیت بسیار بالایی دارد و در صورتی که مناطق آزاد و یا بنادر از معافیت مالیاتی بهره مند نباشند، سرمایه گذاری مجددا به مرکز کشور سوق می کند چرا که فعالیت ها توجیه اقتصادی ندارد.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه علت اصلی سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش های مختلف، وجود معافیت های مالیاتی است، گفت: نکته قابل تامل و تاسف آور این است که به طور مثال بندر چابهار از تحریم معاف شده است اما بر اساس قانون جدید داخلی مشمول معافیت مالیات بر ارزش افزوده نخواهد بود.

فرصت های سرمایه گذاری از بین خواهد رفت

حسینی افزود: چگونه می خواهید سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در بندری نظیر چابهار کنید؟ در صورت عدم تغییر چنین قوانینی فرصت های سرمایه گذاری از بین خواهد رفت و مجلس شورای اسلامی باید نسبت به معافیت مالیاتی در بنادر اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه تصمیم جدید اتخاذ شده در راستای حذف معافیت مالیاتی در برخی بنادر که در محدوده مناطق آزاد هستند مغایر با نگاه توسعه ای و عدالت محور است، گفت: در تمامی کشورهای دنیا، دولت ها برای فعال کردن بنادر از لحاظ تسهیلات و معافیت های مالیاتی استفاده می کنند چرا که سرمایه گذاری در حوزه بندری یک سرمایه گذاری زیربنایی است.

نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه حذف معافیت های مالیاتی نظیر مالیات بر ارزش افزوده مصداق کور کردن چشمه درآمدزایی در بنادر است، گفت: سرمایه گذاران نیازمند زمین رایگان، انرژی ارزان قیمت، نیروی کار ارزان قیمت و معافیت های مالیاتی است تا اینگونه ریسک سرمایه گذاری خود را پایین بیاورد.

گفتنی است در راستای اجرای قانون بودجه این امر مصوب شد که در سـال ۱۴۰۰ مناطق آزاد تجاری – صـنعتی مشـابه سـرزمین اصـلی مشـمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ( وی، ای، تی) خواهند بود، بنابراین بندر انزلی که به منطقه آزاد انزلی و بنادر شهیدبهشتی و شهیدکلانتری که به منطقه آزاد چابهار الحاق شده اند از معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخوردار نخواهند بود

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.