لبنان ۳۰ هزار تن سوخت از عراق دریافت می‌کند

 

مقامات لبنانی روز سه شنبه اعلام کردند بر اساس یک قرارداد جدید، این کشور قرار است در هفته جاری یک محموله ۳۰ هزار تنی سوخت از عراق دریافت کند.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا این محموله بخشی از یک قرارداد با عراق است که براساس آن لبنان طی یک سال آینده، یک میلیون تن مازوت گوگرد از عراق دریافت می‌کند. لبنان می‌تواند این محموله را به سوخت سازگار برای نیروگاه‌های خود تبدیل کند.
اگر چه این توافق مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است، اما مشخص نیست لبنان که با بحران شدید اقتصادی مواجه است چگونه می‌تواند بهای این محموله‌ها را پرداخت کند.
بلال عبدالله یک نماینده پارلمان لبنان گفت: ما نمی‌توانیم در مورد جزییات این قرارداد توضیح دهیم، عراق لطف بزرگی به لبنان می‌کند و من فکر می‌کنم کشوری که حاضر است چنین اقدامی بکند، تعهدات خود را در قرارداد زیرپا نخواهد گذاشت.
بر اساس این توافق که توسط حسن دیاب، نخست وزیر موقت لبنان به تایید رسیده است، قیمت سوخت ارسال شده توسط بغداد از سوی سازمان دولتی بازاریابی نفت عراق تعیین خواهد شد.
ریموند قاجار، وزیر موقت انرژی لبنان، ارزش سوخت خریداری شده از عراق را ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار تخمین زد.
این سوخت که با نیروگاه‌های لبنان ناسازگار است، باید مناقصه شود و با سوختی که لبنان می‌تواند از آن استفاده کند، معامله شود.
این درحالی است که دو کشتی حامل سوخت ایران رهسپار لبنان شده است و براساس برخی گزارش‌های رسانه‌ای این کشتی‌ها قرار است در بندر «بانیاس» لبنان پهلو بگیرد تا از آنجا فرآورده‌های سوختی از طریق تانکرها از مرز زمینی برای تامین نیاز لبنان وارد این کشور شده و توزیع شود.
اهمیت ارسال سوخت از ایران به لبنان و تامین فرآورده‌های سوختی از آنجا بیشتر مشخص می‌شود که صندوق کودکان سازمان ملل متحد در تازه‌ترین بیانیه خود هشدار داد که به دلیل بحران شدید سوخت ممکن است بیش از چهار میلیون لبنانی در روزهای آینده با کمبود شدید یا قطعی آب مواجه شوند.
هماهنگ کننده امور بشر دوستانه سازمان ملل متحد در لبنان نیز (۲۸ مرداد) گفته بود که کمبود سوخت هزاران خانواده در این کشور را به خطر می‌اندازد.
شدت بحران بویژه در عرصه تامین سوخت این روزها به حدی رسیده است که حتی نانوایی‌ها توان پخت نان را ندارند و بسیاری از تاسیسات حیاتی و ضروری لبنان بویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و تاسیسات آب و فاضلاب با بحران جدی به خاطر نبود برق ناشی از کمبود شدید سوخت روبرو هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.