لایحه کنوانسیون کار دریانوردان در هیات دولت تصویب شد

معاون دریایی سازمان بنادر، با اشاره به تصویب لایحه کنوانسیون کار دریانوردان در هیات دولت گفت: با تصویب این لایحه در مجلس، مشکل پیاده شدن دریانوردان ایران در بنادر خارجی مرتفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد راستاد در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردان که با حضور مدیران ارگان‌های دریایی و وزیر اه و شهرسازی برگزار شد به شعار این روز در دنیا که از سوی سازمان جهانی دریانوردی انتخاب شده است اشاره کرد و گفت: دریانوردان مهم هستند، شعار امسال بوده که نشان می‌دهد نیروی انسانی در صنعت دریانوردی اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه در هر صنعت منابع انسانی مهم‌ترین سرمایه آن تلقی می‌شوند، گفت: دریانوردان در صنعت کشتیرانی اهمیت زیادی دارند وعامل اصلی توسعه محسوب می شوند.

راستاد با اعلام اینکه طبق آخرین آمار سال ۲۱۰۵ میلادی ۱۰ میلیارد تن کالا معادل ۴ تریلیون دلار توسط حمل‌ونقل دریایی در دنیا جابه‌جا شده است گفت: اقتصاد جهانی به حمل‌ونقل دریایی وابسته است و نبود آن موجب می‌شود کشورها با بحران مواجه شوند.

وی با اعلام اینکه در این بین دریانوردان راهبری ناوگان عظیم حمل‌ونقل دریایی را برعهده دارند، گفت: ۱.۵ میلیون دریانورد در جهان داریم که این رقم در ایران ۱۰ هزار نفر است که اخذ گواهینامه شایستگی نشان از فعالیت تخصصی آنها دارد. ضمن اینکه تا سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۱۵۰ هزار نفر دریانورد در دنیا کم داریم.

وی تاکید کرد که باید برای ترغیب جوانان برای ورود به این حوزه تلاش کرد.

راستاد با تأکید بر اینکه دریانوردان ایرانی از نظر تخصص و تجربی سرآمد هستند، گفت: ما صاحب کمترین سوانح ناشی از خطای انسانی درحوادث دریایی هستیم و هم‌اکنون در عرصه بین‌المللی دریانوردان ما می‌توانند حضور فعال‌تری داشته باشند.

معاون دریایی سازمان بنادر تصریح کرد: هیچ حرفه ای به اندازه دریانوردی به دانش گسترده نیاز ندارد و هر دریانورد می‌بایست برای آنچه فرمانده عرشه کشتی شود علوم مختلفی چون نجوم، هواشناسی دریایی، علم تعیین نقاط خطرناک دریا، علم سازه و ساختمان کشتی، علوم ارتباطات و آی تی دریایی و … را باید فرا بگیرد.

راستاد هم چنین به تصویب لایحه کنوانسیون کار دریانوردان در دولت اشاره و اظهار کرد: بر اساس این لایحه که به مجلس ارسال خواهد شد بازگشت دریانوردان در بنادر کشورهای مختلف و مشکلات آنها در خصوص پیاده شده از کشتی‌ها مرتفع خواهد شد.

معاون دریای سازمان بنادر با بیان اینکه ایران یکی از ۳۰ کشور عضو سازمان جهانی دریانوردی است و در این سازمان ۵ حق رای دارد گفت: حتی بسیاری از کشورهای اروپایی هستند که تنها صاحب یک یا ۲ حق رای هستند با این حال ایران صاحب ۵ حق رای است که نشان دهنده جایگاه ویژه ایران در این سازمان بین المللی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.