قائم مقام وزیر خارجه هند: بندر چابهار کانون حمل و نقل منطقه است

قائم مقام وزیر امور خارجه هند گفت: بندر چابهار در مسیر ارتباطی هند به آسیای میانه قرار دارد و می توانیم این بندر را به کانون فعالیت های ترانزیتی خود تبدیل کنیم.بی صبرانه منتظر افتتاح طرح های راه آهن چابهار-زاهدان و خواف- هرات هستیم.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی،  «تیرو مورتی» در نشست شورای هماهنگی اجرایی سازی موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار با تاکید بر اینکه همکاری های سه جانبه ترانزیتی به فعالیت های مسالمت آمیز و آبادانی منطقه منجر می شود، افزود: پیشنهاد های ایران برای تسهیل و بهبود ترانزیت از چابهار ، مورد نظر دولت هندوستان و قابل اجرایی سازی و عملیاتی شدن است.

وی با بیان اینکه هندوستان بنیانگذار کریدور شمال – جنوب محسوب می شو ، از انعقاد کنوانسیون عشق آباد خبر داد و گفت : چالش های زیادی در منطقه وجود دارد که لازم است فعالانه و با همکاری های منطقه ای به آنها بپردازیم تا مردم و شهروندان مان از مزایای این همکاری ها بهره برداری کنند.

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه هندوستان با کانونی خواندن بندر چابهار و با اشاره به افزایش صادرات کالا ها و محمولات هند به افغانستان طی یک سال گذشته پس از افتتاح فاز اول چابهار ، گفت: کشور هندوستان مشتاقانه آماده است تا تعهدات اش نسبت به ایجاد راه های مواصلاتی جاده ای و راه آهن از چابهار به زاهدان را به انجام برساند.

قائم مقام وزارت امور خارجه هندوستان گفت: وزارت حمل و نقل دریایی در نظر دارد به صورت فعالانه ، جریان بار و مسافر در مسیر ترانزیتی چابهار را هدایت و با همکاری سایر کشور های منطقه از جمله ایران ، برنامه ریزی نماید.

قائم مقام وزیر امور خارجه هند گفت: این موافقت نامه با تمرکز بر بندر استراتژیک چابهار و با چشم انداز گسترش حمل و نقل ترکیبی ، در دست اجرایی است که بر مبنای تاریخ کهن روابط اقتصادی بین سه کشور ایران ، هند و افغانستان شکل گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ریزه کاری های ابتدایی امضای موافقتنامه ممکن است سرعت پیشرفت کار را کند اما هر چه دقت کار در ابتدا بیشتر باشد در نهایت مطمئن تر می توان همکاری ها را ادامه داد، بنابراین باید مناسبات امضای موافقتنامه به صورت گام به گام عملیاتی شود.

مورتی در پایان تعهد کامل هند را به موافقتنامه چابهار اعلام کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.