قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی :دیگر نمی‌توان بنادر خشک را نادیده گرفت

به گزارش هفته نامه حمل و نقل ، در بررسی کارنامه دولت یازدهم در بخش راه‌وشهرسازی، از اهمیت برخی نام‌ها در این وزارتخانه نمی‌توان گذشت. اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی، یکی از کسانی است که بدون حضور او بسیاری از دستاوردهای دولت در این بخش شاید اگر نه ناممکن، دست‌کم دشوار بود.
فخریه کاشان یکی از مدیرانی بود که در مطرح‌ شدن و پیگیری بندر خشک در دولت یازدهم نقش داشت. او به دلیل تخصص و تجربه در زمینه اقتصادی، بر اهمیت بندر خشک همواره تأکید کرده است.
قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی درباره شرایطی که سبب شد بندر خشک در دولت یازدهم جدی‌تر پیگیری شود، می‌گوید: بحث حمل‌ونقل ترکیبی و مطرح‌کردن و اجرایی ‌شدن بحث لجستیک بود که سبب شد ما مجدداً و این بار به‌طور جدی در دولت یازدهم به سراغ بندر خشک برویم.
بندر خشک یکی از کلیدهای بنیادی در مسئله لجستیک است و در جهان امروز و کشورهای توسعه‌یافته لجستیک در کانون مسائل حمل‌ونقل و در نتیجه، اقتصاد قرار دارد. تدوین سند جامع لجستیک کشور که در دولت یازدهم و با تأکید عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی انجام شد، مهم‌ترین عاملی بود که انگیزه و ضرورت طرح و توسعه بندر خشک را پیش کشید.
فخریه کاشان درباره تدوین سند جامع لجستیک و ارتباط آن با بندر خشک می‌گوید: بندر خشک نقش مهمی در لجستیک دارد و وقتی ما طرح جامع لجستیکی کشور را در وزارت راه‌وشهرسازی ارائه کردیم، به این نتیجه رسیدیم که باید تعدادی بندر خشک داشته باشیم. بندر خشک یکی از ایده‌هایی است که سال‌ها و حتی پیش از انقلاب در ایران مطرح بوده است، اما نکته اینجاست که چه چیزی یا شاید بهتر است بگوییم، چه نگاهی در دولت یازدهم وجود داشت که سبب شد این دولت عزمی جدی برای اجرای طرح بندر خشک داشته باشد.
قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در پاسخ به این سؤال، دو امر را مهم می‌داند: پاسخ به این سؤال که چرا این اتفاق در دولت یازدهم محقق شد، این است که قبل از دولت یازدهم بنادر خشک به شکل مجزا مطرح می‌شد و همراهی دیگر بخش‌های حمل‌ونقل را با خودش نداشت. اکنون، در قالب طرح جامع حمل‌ونقل و لجستیک مطرح‌ شده و بنابراین نمی‌تواند نادیده گرفته شود.
او ادامه می‌دهد: و دلیل دوم که بسیار هم مهم است و ما به‌طور جدی بر آن متمرکز شدیم، اینکه مسئله بندر خشک وقتی در دوره‌ها و دفعات قبل مطرح می‌شد، متولی مشخصی نداشت. به‌عبارت‌ دیگر، عملاً هیچ‌کس مسئول آن نبود یا شاید بهتر باشد این‌طور بگوییم که مشخص نبود مسئول این بخش کیست. اما در حال حاضر، طرح لجستیک و معاونت حمل‌ونقل وزارتخانه مسئول هستند و درنتیجه، به عنوان یک پروژه جدی آن را دنبال می‌کنند.از تأثیر بندر خشک بر اقتصاد بسیار گفته ‌شده است. جستجویی ساده نشان می‌دهد بنادر خشک تأثیری مثبت بر تراز GDP و افزایش سطح تجاری دارد. فخریه کاشان در ادامه حرف‌هایش درباره زمان بهره‌وری و تأثیر ملموس این بنادر بر اقتصاد کشور می‌گوید: حداقل سه سال طول می‌کشد ما تأثیر این بندر را بر اقتصاد و تجارت خودمان ببینیم.

 

او توسعه این بنادر را منوط به تغییرات و توسعه در بخش‌هایی می‌داند که بدون آنها نمی‌توان بندر خشک را زنجیره لجستیکی کشور تصور کرد: پیش از هر چیز باید بدانیم بنادر خشک به زیرساخت‌ها و روساخت‌های خاص خود نیاز دارد که خوشبختانه این امر در کشور ما آغاز شده است.
با این‌همه، از نظر او، مهم‌ترین مسئله بحث مقررات است: تغییر مقررات شاید مهم‌ترین مسئله در توسعه بنادر خشک باشد. برای استفاده از بنادر خشک باید بسیاری از مقررات حمل‌ونقل و لجستیک کشور در زمینه تخلیه و بارگیری و گمرکات تغییر کند و درنتیجه، این اصلاحات باید به ناچار فرایند قانون‌گذاری و اصلاح قوانین را طی کند.او ادامه می‌دهد: به‌ این‌‌ترتیب، با توجه‌کردن به این دو بحث می‌توانیم نتیجه بگیریم تقریبا سه سال لازم است تا بنادر خشک به‌طور کامل و بدون مشکل و با بالاترین بازدهی وارد زنجیره لجستیکی کشور شود.
قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی از اساسی‌ترین دشواری وزارتخانه در روبه‌رویی با بنادر خشک نیز می‌گوید: فکر می‌کنم مهم‌ترین مشکلی که برای اجرایی‌کردن بنادر خشک داشتیم، نبود متولی برای این بخش بود. درست است که زیرمجموعه وزارتخانه راه‌وشهرسازی قرار می‌گرفت، در مجموع وزارتخانه متولی مشخصی نداشت و این واقعاً یک مشکل اساسی بود.
در یک ساختار از پیش مقرر، وقتی می‌خواهید وظیفه و مسئولیت تازه‌ای و آن‌هم تا این حد مهم و کلیدی را تعریف کنید، نیازمند دقت و بررسی همه‌جانبه مسئله هستید و ما هم بر همین اساس پیش رفتیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.