علت کاربرد نام کاسپین برای دریای خزر چیست؟

 

لاهیجان زاده درباره چرایی کاربرد نام کاسپین برای دریای خزر در مجامع بین الملی توضیحاتی داد.

به گزارش سی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احمد رضا لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها، گفت: ۲۰ سال قبل مسئولین وقت کشور با یک خرد آینده نگر با همکاری کشور‌های حاشیه دریای خزر تصمیم به تصویب یک معاهده بین کشوری برای حفظ و حراست از دریای خزر گرفتند. سرانجام در سال ۱۳۸۲ معاهده‌ای در تهران با عنوان کنوانسیون تهران به امضا رسید، که این معاهده از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است.

وی افزود: در سال ۱۳۸۵ کنوانسیون تهران به تصویب کشور‌ها رسید و لازم الاجرا شد، بنابراین هر ۵ کشور اطراف دریای خزر هر ساله از ۱۲ آگوست یا ۲۱ مرداد را به عنوان روز دریای خزر یاد می‌کنند.

لاهیجان زاده در مورد علت تلفظ خزر به جای کاسپین گفت: نام کاسپین یک نام بین المللی است و در تمام دنیا این دریا را با نام کاسپین می‌شناسند، اما در کشور ایران بر اساس اسناد قانونی و تمام نقشه‌های رسمی و مصوب در مجلس، از نام دریای خزر استفاده شده و در صورت تغییر نام دریای خزر به کاسپین باید مراحل قانونی آن طی شود.

برداشت ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از دریا، خزر را خشک نمی‌کند

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها در مورد خطر انتقال آب دریای خزر به سمنان گفت: فقط تبخیر آب دریای خزرحدود ۳۰۰ میلیارد متر مکعب است، و با ۲۲۱ میلی لیتر بارش باران و همچنین با ورود ۳۰۰ میلیارد متر مکعب آب از یک رودخانه به دریا، برداشت ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از دریای خزر برای انتقال به سمنان، تاثیری در خشکی دریای خزر ندارد.

وی تصریح کرد: مجوز انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران با شروط و قوانین سختگیرانه‌ای توسط سازمان حفاظت محیط زیست صادر شده است اما وزارت نیرو برای اجرای این طرح موظف است تمامی قوانین و شروط سازمان محیط زیست را رعایت کند.

وی افزود: یکی از دستگاه‌های هشدار دهنده که باید افراد سیاست مدار و برنامه نویس به آن توجه کنند سازمان هواشناسی است، چون این سازمان میتواند به صورت کوتاه مدت و بلند مدت وضعیت اقلیمی آینده را پیش بینی کند.

وزش باد تبخیر دریا را افزایش داده

این مقام مسئول گفت: بر اساس گزارش‌های سازمان هواشناسی میزان وزش باد از سمت شمال شرق به سمت جنوب غرب افزایش یافته که این امر نشان از تغییر اقلیم است، همچنین این میزان وزش باد میزان شدت تبخیر آب را بالا برده و متاسفانه شاهد عقب رفت دریا و خشکی در نواحی جنوبی دریای خزر هستیم.

لاهیجان زاده تصریح کرد: همچنین فردا یک همایش بین المللی با حضور ۵ کشور با عنوان حفظ محیط زیست دریای خزر به میزبانی کشور ترکمنستان برگزار می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.