عدم تخصیص ارز مهمترین عامل رسوبی و متروکه شدن کالاهای اساسی

سخنگوی گمرک اعلام کرد: عدم تخصیص ارز، عدم انتقال اسناد مالکیت و عدم دریافت مجوزهای لازم، از جمله مهمترین عواملی است که کالاهای اساسی وارداتی را در بنادر رسوبی می‌کند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از اتحادیه واردکنندگان ایران، سید روح‌اله لطیفی گفت: فعالان اقتصادی و تاجران ایرانی در شرایط سخت تحریمی با استفاده از اعتبار خود در عرصه تجارت بین‌المللی کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور را به اماکن گمرکی می‌رسانند.

وی افزود: تبعات تحریم‌های کشور در عرصه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست اما در چنین شرایطی واردکنندگان و تجار خوشنام با استفاده از اعتبار خود در بازارهای بین‌المللی تلاش می‌کنند تا مایحتاج مورد نیاز کشور را تأمین کنند.

لطیفی ادامه داد: گمرک جمهوری اسلامی ایران با درک این شرایط و سختی‌های فعالیت در دوران تحریم‌های سخت همواره تلاش داشته تا با تسهیل فرآیند واردات و ترخیص کالا امکان تأمین کالا و تداوم فعالیت تجاری را مهیا کند.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: کالاهایی که به اماکن بندری رسیده است تا زمانی که تخصیص ارز آنها صورت نگیرد امکان اظهار گمرکی و ترخیص را ندارند اما از آنجایی که قصد ما تسهیل فرآیند تجاری و تأمین کالای اساسی مورد نیاز کشور است سعی کرده‌ایم با همراهی بیشتر مدت زمانی که برای واردکنندگان کالاهای اساسی جهت ترخیص کالا لحاظ می‌کنیم به شرط سلامت کالا و همراهی صاحب کالا و دستگاه‌های مرتبط بیشتر از مدت زمان تعیین شده باشد تا بدین ترتیب کالاهای مورد نیاز وارد کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از کالاهای اساسی به صورت اعتباری ترخیص می‌شوند اما از آنجایی که تمامی واردکنندگان امکان استفاده از این شیوه را به دلیل ظرفیت مالی نداشته و نیاز به تخصیص ارز دارند، بنابراین منتظر تخصیص ارز می‌مانند و طولانی شدن این فرآیند امکان متروکه شدن کالاهای آنها را افزایش می‌دهد.

لطیفی درباره دلایل متروکه شدن کالاهای اساسی از جمله نهاده‌های دامی اظهار کرد: اگر اقدام لازم برای اصلاح روش‌های مرتبط با تأمین و تخصیص ارزی صورت نگیرد و میزان ترخیص کالاها به صورت اعتباری و یا تخصیص ارز افزایش پیدا نکند، تمامی هزینه‌هایی که برای رساندن کالاها به اماکن بندری و گمرکی صرف شده است از بین می‌رود و کالاهای مورد نیاز کشور به دلیل مدت زمان طولانی ماندگاری در کشتی یا انبارها کیفیت خود را از دست داده و یا فاسد شده و از بین می‌روند که این عوامل باعث متروکه شدن کالاها می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.