ظرفیت بنادر شمالی کشور، بیش از کل گردش کالایی دریای خزر

 

کارشناس سازمان بنادر و دریانوردی می‌گوید: ظرفیت فعلی بنادر شمالی کشور بیش از کل گردش کالایی است که در دریای خزر وجود دارد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از تین‌نیوز، مصطفی ملکی با بیان اینکه توسعه بنادر شمالی با روند فعلی توجیه اقتصادی ندارد تاکید کرد: مجموع گردش کالای حاشیه خزر حدود 23 میلیون تن است و این به آن معناست که تنها ظرفیت اسمی بنادر شمالی ما  بیش از این مقدار است. اما چندین کشور دیگر هم در خزر حضور دارند  و حتی اگر همه کالاهای آنها هم از طریق بنادر شمالی ما جابجا شود باز هم ما با مشکل ظرفیت مواجه نیستیم.

او افزود: مجموع ظرفیت بنادردریای خزر حدود 136 میلیون تن است که 25 میلیون تن ظرفیت بنادر شمالی ماست.

ملکی تصریح کرد: بر اساس آمار عملکرد کل حاشیه خزر در سال 2016 حدود 29 میلیون تن بوده است که تقریبا روسیه 6.1، قزاقستان5 ، آذربایجان 5.8، ترکمنستان 5 و ایران  6.5 میلیون تن را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس دریایی گفت: با این حال باید توجه کنیم این عملکرد مقدار کالا را نشان نمی‌دهد. بلکه نشان‌دهنده مقدار کالایی است که از یک بندر خارج شده و به بندر دیگری وارد شده است. در نتیجه باید این رقم را تقسیم بر 2 کنیم که به عدد 14 میلیون تن می‌رسیم. به عبارت دیگر مجموع کالای در گردش در سواحل خزر 14 میلیون تن بوده است و این در حالی است که تنها ظرفیت بنادر شمالی کشور ما در 26 میلیون تن است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.