طرح بهسازی ناوگان سنتی انجام می‌شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: این سازمان متولی طرح بهسازی ناوگان سنتی است تا ناوگان تجارت منطقه‌ای کشور در زمینه صادرات و واردات نقش آفرینی مناسب‌تری داشته باشند.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایسنا،محمد راستاد امروز در بررسی روند فعالیت‌های بندر گناوه اظهار کرد: استان بوشهر از نظر فعالیت‌های حمل و نقل دریایی و تجارت دریایی یکی از استان‌های مهم ساحلی با دارا بودن بنادر کوچک و بزرگ کشور محسوب می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه بندر گناوه از نظر فعالیت ناوگان سنتی در نوع خود بزرگترین محسوب می‌شود، افزود: سازمان بنادر و دریانوردی برای این که فعالیت‌ها را در این بندر ساماندهی کند به تازگی طرح جامع توسعه بندر گناوه را در یک افق ۱۵ ساله مصوب کرده است.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: هدف عمده از این طرح این است که زمینه ناوگان تجاری بزرگ تر با قابلیت بهتر فراهم شود.

 

راستاد تصریح کرد: این این امر مستلزم آن است که از فضای محدود خور خارج و در بیرون خور، حوضچه آرامش اسکله و پس‌کرانه برای شناورها بزرگتری که می توانند اینجا تردد کنند فراهم کنیم.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: در فاز اول این ترکیب ۵ ساله است زیرساخت‌های اصلی شامل موج‌شکن و دایک حفاظتی ایجاد و به مرور پسکرانه ها و تاسیسات روبنایی ایجاد می‌شود.

 

راستاد اضافه کرد: انتظار می‌رود با توجه به جایگاه گناوه در تجارت دریایی جنوب کشور با ایجاد زیرساخت‌های جدید، توسعه بندر در خارج از خور و فراهم کردن زمینه تردد کشتی‌های منطقه ای، شاهد تحول جدی در زمینه ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این بندر خواهیم بود.

 

وی با اشاره به طرح‌هایی که این سازمان در بندرهای شمالی استان بوشهر یعنی، خارگ، ریگ گناوه و دیلم دارد، گفت: در این بندرها طرح‌هایی برای نوسازی و بهسازی زیربناها و روبناها داریم که بر اساس بازدیدی که تا کنون داشتیم روند اجرای طرح‌ها خوب و مثبت است. طرح‌های جدیدی هم برای این بندرها داریم که در دست مطالعه هستند.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نامناسب بودن زیرساخت‌های بندری در ریگ، یادآور شد: تا کنون هیچ ساماندهی در این بندر صورت نگرفته، اما برای بهبود این شرایط طرح جامع توسعه بندر ریگ هم تصویب شده تا معضل ناوگان تجاری برای تردد و وابستگی آن‌ها به جزر و مد، و رسوب‌گذاری خور برطرف شود و بدون محدودیت شناورهای تجاری تردد کنند.

 

راستاد خاطرنشان کرد: طرح جامع بندر ریگ هم در افقی ۱۵ ساله طراحی شده است که اولویت با ساخت حوضچه آرامش و فضا برای تردد شناورها است.

 

وی با اشاره به اینکه طرح جامع توسعه بندر دیلم نیز هفته آینده در هیات عامل این سازمان به تصویب می‌رسد، بیان کرد: اولویت در این طرح نیز با خروج از خور و محدودیت هایش برای پذیرش شناورهای بزرگ‌تر از ناوگان سنتی است.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی متولی طرح بهسازی ناوگان سنتی است تا ناوگان تجارت منطقه‌ای کشور در زمینه صادرات و واردات نقش آفرینی مناسب تری داشته باشند. این کار را از طریق اعطای تسهیلات از وجوه اداره شده و تولید داخل محقق می‌کنیم.

 

راستاد اظهار کرد: صنایع دریایی داخلی شناورهایی طراحی کرده‌اند که به مرور براساس سن ناوگان اولویت بندی می‌شود که کدام شناورها می‌توانند در اولویت جایگزینی قرار گیرند.

 

وی بیان کرد: بنابراین افقی که برای توسعه بنادر تجاری کشور به ویژه بندرهای استان بوشهر در حوزه ناوگان منطقه‌ای ترسیم شده است این است که هم زیرساخت‌ها را به روز رسانی کنیم و توسعه دهیم و هم در زمینه ناوگان بر اساس مصوبه هیات وزیران و تولیت سازمان بنادر و دریانوردی، ناوگان تجارت منطقه‌ای کشور متناسب با شرایط کنونی شود و با کیفیت بالاتری صادرات غیرنفتی و واردات ملزومات کشور صورت گیرد.

 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: بالاترین اولویت برای اختصاص تسهیلات وجوه اداره شده سازمان، نوسازی ناوگان مسافری و گردشگری است و ما در صورتی که برای تولید داخل تقاضایی وجود داشته باشد به ویژه برای شناورهای گردشگری و مسافری، حداقل ۸۰ درصد از منابع مورد نیازساخت شناور را به صورت تسهیلات به متقاضیان پرداخت می‌کنیم.

 

راستاد تاکید کرد: ۱۰۰ درصد سود تسهیلات را به صورت یارانه خودمان تقبل می‌کنیم برای اینکه زمینه برای نوسازی ناوگان فراهم شود واز سوی دیگر از صنایع دریایی داخلی در سال‌هایی که همواره تاکید بر تولید داخل است، حمایت کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.