ضرورت برنامه‌ریزی برای توسعه فعالیت‌های فرامنطقه‌ای بنادر کشور

 

کارشناسان اقتصادی معتقدند با تقویت زیرساخت‌ها و افزایش توان بنادر کشور، اکنون به نزدیکترین مرحله برای افزایش توزیع کالا از بنادر ایران به کشورهای همسایه رسیده‌ایم و توسعه فعالیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایرنا، افزایش ظرفیت بنادر کشور در چند سال گذشته به همراه سرعت عملیات تخلیه و بارگیری که در نهایت رضایت صاحبان کالا را برای عبور بارهای خود از بنادر ایران در پی دارد، به مجموعه عواملی تبدیل شده است که امکان افزایش تجارت دریایی ایران با همسایگان خود را فراهم می‌کند. ایران توانسته است در شدیدترین تحریم‌ها بنادر کشور را فعال نگه دارد و این بدان معنی است که کشورهای ذی نفع به دلیل موقعیت بنادر ایران و بحث لجستیک نیازمند شبکه حمل‌و نقل دریایی ایران هستند.

در همین زمینه سازمان بنادر و دریانوردی به نقل از «آلبرت بغزیان» اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره آخرین وضعیت حمل‌و نقل دریایی ایران نوشته است: ترانزیت کالا می‌تواند برای کشور درآمدزایی خوبی داشته باشد و نمونه این اتفاق در چابهار در حال پیگیری است؛ کالا از هند به بندر چابهار می‌آید و از این بندر به افغانستان ترانزیت می‌شود و این اتفاق را می‌توان در همه بنادر کشور دنبال کرد.

وی گفت: ایران باید در زمینه افزایش توزیع کالا از بنادر کشور به بنادر کشورهای همسایه اقدام کند و انجام این مهم می‌تواند موقعیت ایران را در منطقه بیش از گذشته تثبیت کند.

به گفته این استاد دانشگاه، یکی از بخش‌هایی که در سال‌های اخیر به رشد و توسعه‌یافتگی دست یافته بنادر کشور است، بسیاری از بنادر نسبت به گذشته فعالیت‌های خود را توسعه دادند و این امر بیان‌گر آن است که کشور حمل و نقل دریایی را باور کرده است.

وی بیان‌داشت: ایران نوار ساحلی طولانی در شمال و جنوب دارد و این مهم یک مزیت محسوب می‌شود، همه کشورها تلاش می‌کنند تا سهم خود را در این حوزه افزایش دهند و این امر نشان می‌دهد که داشتن دریا در اقتصاد کشورها اهمیت قابل توجهی دارد و اکنون شرایط فراهم است تا از ترانزیت و تخلیه و بارگیری کالا به درآمد مستمر و پایدار دست یافت.

«ابراهیم رزاقی» اقتصاددان نیز به پایگاه خبری سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: در سال‌های اخیر توجه به توسعه بنادر دوچندان شده و این موضوع گواه آن است که حمل‌و نقل دریایی نسبت به گذشته بیشتر در بین سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و صاحبان کالا مورد توجه قرار گرفته است.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، هر میزان سرمایه‌گذاری که در بنادر کشور انجام شود کم است و باید به این حوزه بیش از گذشته توجه شود تا روند صادرات و واردات از/به کشور رونق بیشتری بگیرد و سرمایه‌گذاران و فعالان صنعتی حمل و نقل دریاییرغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در این حوزه پیدا کنند.

به گفته رزاقی، بنادر کشور اکنون به مرحله‌ای رسیده‌اند که در زمینه تجهیزات قابل رقابت با بنادر جهان هستند و البته نباید به این امر اکتفا کرد و باید با اتکا به دانش داخلی و البته شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت توسعه بنادر کشور حرکت کرد.

وی تاکید کرد: در این راستا لازم است تا توسعه متوازن بنادر شمالی و جنوبی باید بیش از گذشته در دستور قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نگاه سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان به سمت بنادر و پس‌کرانه آن پررنگ تر شده، گفت: باید شرایطی فراهم شود که از توان بخش خصوصی بهره بیشتری برد و در این سال‌ها بخش خصوصی حضور خوبی در بنادر کشور داشته است.

سالیانه بیش از ۱۵۰ میلیون تن کالا از بنادر شمالی و جنوبی کشور عبور می‌کند و این میزان تجارت نشان می‌دهد به‌غیر از صادرات نفت‌خام، حمل و نقل دریایی سهم حدود ۹۴ درصدی در میان دیگر شقوق حمل و نقل (هوایی، ریلی و زمینی) دارد.

بیش از ۹۴ درصد صادرات کشور و بیش از ۹۳ درصد واردات از طریق بنادر و به وسیله حمل و نقل دریایی انجام می‌شود که البته به غیر از صادرات نفت خام تجارت فرآورده‌های نفتی از جمله مازوت، گازوئیل، بنزین، قیر و غیره از این طریق انجام می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.