صنعت کشتیرانی جهان برای شرایط تحریم علیه ایران آماده می شود؛ آیا جایگزینی یورو به جای دلار می تواند راهگشا باشد

 

تصمیم ایالات متحده آمریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران ممکن است تجارت پررونق تری را برای کشورهای خلیج فارس و همین طور کشتی های تحت مالکیت و کنترل شرکت های اروپایی ایجاد کند، اما نمی تواند مشکلات مربوط به اعتبار را حل کند.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از خبرگزاری platts، تحریم حمل ونقل علیه ایران می تواند پیامدهای جدی در جریان تجارت باارزش میلیاردها دلار کالایی داشته باشد که توسط شرکت هایی مانند تورم، ویتول، گلنکور و مرسک انجام منتقل می شود.

یک شرکت کشتیرانی سنگاپوری در این خصوص گفت: مشکل اصلی تحریم ها علیه ایران، موضوعات بانکی و تامین اعتبارات آن است. چرا که تمام بانک های بین المللی در حال حاضر با بانک های نیویورک در ارتباط هستند و معاملات متعددی انجام می دهند. به همین دلیل مدیران شرکت های حمل ونقلی می گویند که شرکت هایشان به شدت بر نزول اعتبارات شان نزد بانک ها تکیه می کنند و نگران آن هستند که در صورت اعمال تحریم ها، معاملات آنها دچار مشکلات اعتباری شود.

مدیران این شرکت سنگاپوری گفته اند که شرکت شان به طور مرتب سرویس هایی برای کالاهای ایرانی دارند و بیشتر این معامله ها نیز در حال حاضر به جای دلار با یورو انجام می شود.

با این حال، آنها معتقدند که بانک هایی که این نوع پردازش های مالی و اعتباری را انجام می دهند نیز در معرض تحریم ها قرار گرفته اند. به همین دلیل، بانک ها ممکن است متناسب با مفاد تحریم های جدید از انجام معاملات و تجارت با ایران اجتناب کنند. این در حالی است که از روز 16 ژانویه سال 2016 میلادی، تحریم های بین المللی علیه ایران عمدتا به حالت تعلیق درآمده و بیشتر شرکت های بین المللی در سراسر جهان، از جمله شرکت های حمل ونقلی می توانستند تجارت با ایران را ادامه بدهند.

با این حال، اکثر تحریم های اولیه که مربوط به شرکت های مستقر در آمریکا هستند در آن زمان نیز باقی ماندند و از تجارت با ایران منع شدند. بعدها با تصویب دولت ایالات متحده، چندین شرکت این کشور فعالیت خود را با ایران شروع کردند.

اما مسوولان و مدیران صنعت حمل ونقل معتقدند ممکن است تجارت با ایران به نقطه پایانی خود نزدیک شود. یکی از مقامات شرکت های کشتیرانی در اروپا در این خصوص می گوید:« شرکت ما در کپنهاگ مستقر است و ما دارایی ها و سهام متنوعی در آمریکا داریم. اما تاکنون توانسته ایم تجارت با ایران را ادامه بدهیم. در حال حاضر هیچ دستورالعملی برای خروج از تجارت با ایران به دست ما نرسیده و تحریم ها هنوز به معنای واقعی آغاز نشده است.»

شرکت های بین المللی کشتیرانی بر این روی این موضوع امید دارند که این بار مثل دوره های قبل اجماع و اتحاد بین المللی علیه ایران شکل نگرفته و تنها این آمریکاست که می خواهد تحریم هایی را علیه ایران اعمال کند. این موضوع به آنها امیدواری می دهد که همچون گذشته بتوانند تجارت با ایران را حفظ کنند.

همچنین از سال 2016 به تدریج یک سیستم برای بازگرداندن پوشش بیمه ناوگان دریایی ایران و همین طور تردد کشتی های ایرانی که با پرچم کشورهای دیگر تردد می کردند به اجرا درآمد.

مدیر اجرایی پی اند آی کلاب در این خصوص گفت:« اگر تحریم های جدید علیه ایران وضع شود، مطمئنا بر شیوه تعامل با ایران تاثیر خواهد گذاشت. البته تاکنون در خصوص جزئیات تحریم ها و مدت زمان اجرای آنها موضوعی اعلام نشده و تا آن زمان، همکاری ها با ایران ادامه خواهد یافت.»

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.