صادرات ۲۶۰ میلیون دلار کالا از منطقه آزاد انزلی

 

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: میزان صادرات و صادرات مجدد طی ۸ ماه امسال در این منطقه به ۲۶۰میلیون دلار رسیده که بیانگر مهیا بودن شرایط مناسب سرمایه گذاری برای واحد های تولیدی در منطقه آزاد انزلی است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، رضا مسرور در مراسم تجلیل از واحدهای صادراتی تولیدی این منطقه با تقدیر از تلاش فعالان اقتصادی و صادرکنندگان منطقه اظهار کرد: صنعت مشکل ترین بخش اقتصاد کشور است و معتقدم کسانی که در این عرصه اقدام به تولید و صادرات می کنند از نخبگان اقتصادی کشور هستند .

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ بسته حمایتی از سوی دولت برای توسعه صادرات کشور افزود :ارائه تسهیلات بانکی ،حمایت صندوق دخیره ارزی و صندوق توسعه ،و تسهیل در ارائه روادید تجاری و حمایت از حضور شرکتهای تولیدی در نمایشگاه های بین المللی بخشی از سیاستهای این بسته حمایتی است .

مسرور تاکید کرد: با توجه به تجربه جهانی برای حمایت از صادرات کسب و کارهای کوچک در کشور نیازمند فعال شدن شرکت های مدیریت صادرات و مراکز فروش در سایر کشورها هستیم .

وی با اشاره به برنامه های حمایتی و ارائه مشوق های صادراتی از سوی سازمان منطقه آزاد انزلی ادامه داد : در بسته جدید حمایت از صادرات موضوعات مهمی همچون ارائه تسهیلات بانکی مناسب به خوبی در نظر گرفته شده و واحد های تولیدی و صادراتی با بیش از یک میلیون دلار صادرات در این طرح ، مشمول جوایز مالیاتی هستند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به وجود فرصت های حضور در نمایشگاه های معتبر به صورت رایگان به سرمایه گذاران صادرکننده منطقه اظهار کرد: برای حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان ، هزینه های حضور در نمایشگاه های خارجی معتبر با استفاده از اختیارات سازمان منطقه آزاد انزلی پرداخت می شود اما شامل آن دسته از واحدهای تولیدی و صادراتی است که رشد مناسبی داشته اند.

مسرور با تاکید بر لزوم ارائه قوانین متناسب با فعالیت های واحدهای تولیدی و صادراتی به منظور افزایش صادرات بیان کرد : از نمایندگان مجلس انتطار داریم با توجه به وظایف و راهبرد مناطق آزاد در تصویب قوانین جدید تضاد احتمالی آن قوانین با قوانین مناطق آزاد را ارزیابی کرده تا در نهایت قوانینی متناسب با ماهیت و ماموریت این مناطق مصوب شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای درست قوانین بدون تفسیر شخصی بسیار حائز اهمیت است گفت: باید با کسانیکه چرخه صادرات را کند کرده و چوب لای چرخ آن می گذارند برخورد جدی شود تا شاهد رونق صادرات در سطح مناطق آزاد باشیم.

مسرور با اشاره به وجود 27 کشور هدف بازار صادراتی ایران در منطقه عنوان کرد :در چهار سال گذشته با اعمال قوانین و معافیت های مناطق آزاد و توسعه زیرساخت ها ، رشد مناسبی در شاخص های اقتصادی داشتیم .

وی افزود: افزایش صادرات نشان دهنده وجود فضای مناسب کسب و کار در منطقه است و بر همین اساس میزان صادرات و صادرات مجدد در 8 ماه سال جاری در این منطقه به 260میلیون دلار رسیده است .

مسرور ، افزایش دانش فعالان اقتصادی به منظور مدیریت در دوران رونق و رکود را لازمه فعالیت بیشتر و در نهایت رونق صادرات دانست و تاکید کرد: واحدهای فعال باید مدیریت خود را با توجه به دوران رکود و رونق تنظیم و هدایت کنند تا در تامین منابع مالی با مشکل مواجه نشوند.

در پایان این مراسم از 15 واحد تولیدی و صادراتی نمونه با حضور مسوولان و اهدای تندیس و لوح یادمان صادرکننده نمونه تجلیل شد.

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.

قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال – جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.

مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی – بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیت های جدید برای فعالان اقتصادی – تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.