صادرات میوه از بندر امیرآباد کلید خورد

 

با دریافت مجوز پایانه صادراتی کانتینر یخچالی، صادرات محصولات کشاورزی و میوه از بندر امیرآباد استان مازندران تا یک ماه دیگر آغاز خواهد شد.

به گزارش سی نیوز به نقل از ایسنا ، این شرکت توانست سرانجام پس از حدود 2 سال تلاش مجوز صادرات میوه و سبزیجات و محصولات کشاورزی در قالب ارسال با کانتینرهای یخچال دار را در حوزه دریای کاسپین دریافت کند، این مجموعه که در زمینه بازرگانی، صادرات و واردات فعالیت دارد، در زمینی به مساحت 2 هزار مترمربع در بندر امیرآباد استان مازندران که از مناطق آزاد تجاری و اقتصادی کشور است قرار دارد.

مدیرعامل این شرکت، از فقدان بنادر مجهز به پایانه صادراتی کانتینر یخچالی در کشور سخن گفت و اظهار کرد: یکی از ضعف های کشور در مقوله صادرات، مشکلات حمل و نقل است، و این اولین باری است که چنین پایانه حمل و نقلی با تجهیزات برودتی ارسال میوه و محصولات کشاورزی راه اندازی می شود.

میثم رباطی بادی، ضمن تقدیر از زحمات دکتر سعیدی پور، مدیر مجموعه بندر امیرآباد در همکاری تمام قد با شرکت اقیانوس و حمایت های کم نظیر در کسب مجوز و اختصاص زمین تاکید کرد: علیرغم کارشکنی های متعدد در مراحل کسب مجوز اما سرانجام این مهم محقق شد و بنا داریم در فازهای بعدی و با گسترده شدن فعالیت، مساحت 2 هزار مترمربعی را به 20 هزار مترمربع توسعه دهیم.

رباطی با بیان مزایای متنوع طرح پایانه صادراتی کانتینر یخچالی، خاطرنشان کرد: ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز بابت حمل و نقل، تسهیل صادرات مستقیم برای کشاورزان و تجار، حذف واسطه و دلالی در بازار محصولات کشاورزی، کاهش زمان ترانزیت و تحویل سریع محصول به بازار هدف، اشتغالزایی و مهم تر از همه تازه ماندن محصول تا بازارهای هدف صادرات از جمله منافع و امتیازات این طرح است.

وی حجم سرمایه گذاری این پروژه را حدود 30 میلیارد تومان عنوان و تصریح کرد: پایانه صادراتی کانتینر یخچالی در فاز نخست و شروع فعالیت حداقل برای 100 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند اما با گسترش طرح قطعا این ظرفیت اشتغال به چندین برابر به صورت مستقیم و چند ده برابر اشتغال غیرمستقیم خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت اقیانوس با بیان معایب حمل و نقل خودرویی در کشور در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی گفت: شادابی و تازگی میوه ها به دلیل پروسه طولانی حمل و نقل تا رسیدن به دست مشتری در بازارهای هدف صادرات، از بین رفته و به همین دلیل در آن بازارها به عنوان میوه های درجه چندم طرفدار چندانی ندارند اما با صادرات توسط کانتینر یخچالی از طریق دریا طراوت میوه حفظ خواهد شد.

رباطی از حجم عظیم محصولات کشاورزی در جای جای نقاط کشور به عنوان ظرفیتی مناسب برای در دست گرفتن بازارهای هدف صادراتی به ویژه در کشورهای حوزه CIS خبر داد و تصریح کرد: بازار هدف کشورهای حاشیه دریای کاسپین خواهان بسیاری از محصولات کشاورزی ایران، به ویژه استان مازندران هستند و استقبال می کنند که از جمله مرکبات، کیوی، انار، گل و گیاه در بین این کشورها از قیمت بسیار خوبی برخوردار است

وی عمده چالش حمل و نقل زمینی محصولات کشاورزی را دست به دست بار کامیون ها برای انتقال به خودورهای مختلف و نیز خاموش بودن یخچال های کانتینرها برشمرد و یادآور شد: به دلیل مشکلات مصرف سوخت در این خودروها، مثلا در پروسه 15 روزه حمل نقل شاید 7 الی 10 روز کانتینر یخچالی روشن مانده و باقی روزها خاموش است که در این حالت میوه دچار شوک دمایی شده و زمانی که به دست مشتری می رسد از کیفیت لازم و مطبوع برخوردار نبوده و سبب ریجکت و برگشت بار خواهد شد.

این صادرکننده افزود: کانتینرهای یخچالی شرکت در تمامی مراحل از ابتدای زنجیره تولید محصولات کشاورزی تا انتهای زنجیره و بازارهای هدف صادرات، بدون خاموشی کاملا به برق متصل بوده و دمای کانتینر تحت کنترل است به طوری که محصول صادر شده همان کیفیت روی درخت را در هنگام تحویل در بازارهای هدف در هر نقطه از دنیا حفظ کرده و در یخچال تا مقصد باز نخواهد شد تا تازگی محصول تضمین شود.

رباطی هدف نخست از احداث مرکز پایانه صادراتی کانتینر یخچالی را معرفی و شناساندن این ظرفیت به عموم مردم مخصوصا کشاورزان اعلام و اظهار کرد: کشاورزان باید آگاه شوند که می توانند به راحتی و با حذف واسطه و دلالی محصول خود را صادر کنند، در حقیقت منافع عمده این اقدام عاید کشاورزان منطقه می شود چرا که دلالی به حداقل می رسد و کشاورز می تواند سهم بیشتری از سود فروش محصول خود داشته باشد.

وی اهداف بعدی را توسعه مجموعه و استخدام کارگزاران در اقصا نقاط استان و کشور برای رساندن محصولات کشاورزی به شکل مستقیم به پایانه عنوان کرد و افزود: از آنجا که کشاورز فاقد بنیه و توان مالی بوده و نسبت به بازار هدف صادرات آشنایی ندارد، این پایانه به منزله کاتالیزور برای صادرات مستقیم محصولات کشاورزی عمل می کند، به این ترتیب علاوه بر کاهش قیمت ها با حذف واسطه، صرفه اصلی و سهم عمده فروش محصول عاید کشاورز می شود.

مدیرعامل شرکت اقیانوس با بیان اینکه سیکل خرید از کشاورزان در نهایت با حذف کارگزاران، پایانه را به طور مستقیم به کشاورز مرتبط کرده که این افق بعدی راه اندازی این مجموعه است تاکید کرد: در این گام، کشاورز به صورت امانی محصول خود را در اختیار پایانه قرار داده و به فاصله نهایت 40 روز قیمت محصول خود را دریافت می کند که در این مسیر بانک پاسارگاد برای حمایت مالی پایانه، اعلام آمادگی کرده است.

رباطی اضافه کرد: شعار ما از گام نخست، «هر کشاورز یک تاجر» بود که بنا داریم این شعار محقق شود تا کشاورز استرس سرمایه و محصول خود را نداشته باشد؛ در واقع پایانه صادراتی کانتینر یخچالی به مثابه شرکت اسنپ در بحث حمل و نقل عمل کرده و باعث شکسته شدن قیمت ها و سوددهی به تولید کننده می شود، در واقع این یک اسنپ دریایی خواهد بود؛ به بیان بهتر این پایانه، زنجیره نهایی تکمیل صنعت کشاورزی است.

وی مشکل اصلی استان مازندران را فروش زمین های زراعی به دلیل تورم و افزایش هزینه های معیشتی و خانواری کشاورز برشمرد و تصریح کرد: با بهره برداری از پایانه صادراتی کانتینر یخچالی در بندر امیرآباد، سهم فروش محصول کشاورزی با استفاده از ظرفیت صادرات، برای کشاورزان افزایش می یابد و با تاجر شدن کشاورزان قطعا صنعت کشاورزی به صرفه شده و دیگر کشاورزان اقدام به فروش زمین نمی کنند.

این صادر کننده و مدیر پروژه پایانه صادراتی کانتینر یخچالی فاز بعدی و افق نهایی مجموعه را تامین بذور مصرفی کشاورزان و تولید محصولات ارگانیک بیان کرد و افزود: بذر اصلاح شده قطعا محصول بیشتری به بار خواهد آورد ضمن اینکه تکیه بر ارگانیک بودن محصولات که امتیاز صادرات محصول محسوب می شود می تواند باعث افزایش بازارهای صادراتی ایران شود.

رباطی از مطالعات پژوهشی و طرح توجیهی 100 صفحه ای این طرح با نگاهی به تمامی زوایای صادرات و تقویت صنعت کشاورزی یاد کرد و گفت: این طرح شاید در ابتدا و گام نخست یک پایانه حمل و نقل باشد اما اهداف نهایی ما سبب تغییرات شگرف در صنعت کشاورزی استان و کشور و نیز صادرات محصولات کشاورزی خواهد داشت.

وی با ابراز گلایه از سنگ اندازی های مختلف و تهدیدهای موجود بسیاری از شرکت های بزرگ نظیر «تایدواتر خاورمیانه» که مخالف اجرای این طرح بودند تصریح کرد: با طرحی که همه جانبه برای مصرف کننده و تولید کننده و همچنین برای توسعه صنعت کشاورزی سودآور است مخالفت و کارشکنی متعدد و گوناگونی صورت گرفت، یکسال و نیم با در بسته مواجه بودیم در حالی که ما هیچ فاینانس و پشتوانه حمایتی یا مالی از دولت تقاضا نکردیم و تنها نیازمند یک قطعه زمین بودیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت کانتینر یخچالی اقیانوس، با انتقاد از بنادر شمالی کشور در نداشتن پلاک برق و جایگاه کانتینر یخچالی خاطرنشان کرد: بندر امیرآباد امروزه تبدیل شده به انبار فله ای گندم و جو و آهن که فقط تخلیه و بارگیری می شود، چرا باید بنادر شمالی استانداردهای لازم را نداشته باشند.

رباطی از شروع به کار پایانه همزمان با ارسال اولین محموله بزرگ صادراتی به روسیه با 20 دستگاه کانتینر یخچالی طی سفارش اولیه خبر داد و افزود: اواسط شهریور اولین محموله ارسال خواهد شد که شروع کار پایانه است و این توان وجود دارد که زمین مجموعه تا 20 هزار متر توسعه یابد چرا که در ادامه فعالیت تعداد کانتینرهای یخچالی ما افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش خصوصی هم اکنون کنار دولت قرار گرفته و هزینه ای که دولت موظف است انجام دهد را ما اجرایی کردیم، بنابراین هم مجموعه بندر امیرآباد و هم دولت بهره مند خواهند شد ضمن اینکه کشتیرانی رونق خواهد گرفت و به بیان دقیق تر این طرح در کنار منافع اصلی خود مزایای جانبی متعددی خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.