سقف معافیت واردات ملوانی600 میلیون ریال در سال تعیین شد

آیین نامه جدید دولت، سقف معافیت واردات ملوانی شناورهای سنتی را 6 نوبت در سال و به ازای هر ملوان 100 میلیون ریال در هر نوبت تعیین کرد.

به گزارش ایرنا، این آیین نامه که با عنوان «ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن لنج تجاری و ساماندهی و نوسازی آن شناورها» از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت پیشنهاد شده بود، در 18 مرداد به تصویب هیات وزیران رسید و 31 مرداد ماه از سوی اسحاق جهانگیری ابلاغ شد.
بر اساس این آیین نامه شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از 500 تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تایمن اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مجازند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر 6 نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف یکصد میلیون ریال از معافیت ملوانی استفاده کنند.
معافیت ملوانی شامل معافیت از سود بازرگانی و سایر عوارض موضوع تبصره 2 مواد 6 و 8 قانون ساماندهی مبادلات مرزی مصوب سال 1384 است.
بر این اساس، استفاده از معافیت ملوانی برای همه کالاها مشروط به اینکه در هنگام ورود قابلیت ثبت سفارش در سازمان توسعه تجارت ایران را داشته باشد (به استثای کالاهای مشمول قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها) و ترخیص کالهای مازاد بر معافیت ملوانی هر شناور با رعایت شرط تعیین شده تا سقف 6 نوبت در سال با اخذ حقوق ورودی و وجوه متعلقه، دون ثبت سفارش و پس از انجم تشریفات گمرکی امکان پذیر است.
معافیت های ملوانی برای شناورهای زیر 200 تن حداکثر 6 نفر، برای 201 تا 350 تن حداکثر 7 نفر و برای 351 تا 500 تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر 6 سفر در طول یکسال اعمال می شود؛ در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از 6 سفر باشد، سفرهای مازاد مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا مشمول مقررات صادرات و واردات است.
مزایا و تسهیلات این آیین نامه تنها شامل شناورهای با ظرفیت کمتر از 500 تنی که حداقل 2 سال پیش از لازم الاجرا شدن این آیین نامه در این زمینه به تشخیص سازمان بنادر و دریانوردی فعال بوده اند، اجرا می شوند و همه دستگاه های ذی ربط مکلفند از ثبت و پذیرش شناورهای جدید خودداری کنند.
بر این اساس ناخدایان شناورهای تجاری یاد شده برای سفر به مقصد کشورهای حاشیه جنوی خلیج فارس، باید مشخصات فنی شناور، اطلاعات گذرنامه ای ناخدایان و ملوانان، نام کشور مقصد و تاریخ خروج را در کاربرگ خوداظهاری به گمرک اعلام کنند.
پس از آن ناخدای شناور مکلف است مشخصات کل محموله وارده اعم از ملوانی و مازاد بر ملوانی شامل تعداد نگله، نوع، میزان و ارزش کالا و همچنین وزن محموله را مطابق با مفاد فهرست کل بار (مانیفست) به تفکیک در اظهار نامه اجمالی (که در زمان خروج شناور از گمرک دریافت نموده) ثبت و در زمان مراجعه ابتدا به دریابانی نیروی انتظامی ایران و سپس گمرک ارایه کند تا مبنای انجام تشریفات گمرکی شود در غیر این صورت نمی تواند از معافیت ها و مزایای این آیین نامه بهره مند شود.
کالای ملوانی پس از تخلیه کامل در اسکله، تحویل مراجع تحویل گیرنده می شود و در محل مناسبی که تنها برای این گونه کالاها در نظر گرفته شده است، نگهداری و با رعایت کامل مقررات بر اساس فهرست اقلام قابل ورود و مقدار تعیین شده ترخیص می شود.
ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک نیز موظف شده اند ظرف یک ماه از لازم الاجرا شدن این آیین نامه نسبت به اصلاح، تقویت و استقرار کامل زیر سامانه ملوانی در سامانه جامع امور گمرکی اقدام کنند.
از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه هرگونه مصوبات مغایر با این آیین نامه توسط مراجع استانی ذی ربط از جمله شورای تامیین استان و کارویژه مرزی لغو می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.