سفیر ایران در مجمع آیمو: ایران یکی از قوی‌ترین ناوگان‌های کشتیرانی جهان را در اختیار دارد

 

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در حاشیه سی مین مجمع عمومی سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) در لندن تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران یکی از قوی‌ترین ناوگان‌های کشتیرانی جهان را در اختیار دارد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایرنا، بعیدی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه ۸۰ درصد انتقال کالا در دنیا از طریق کشتی انجام می‌شود، خاطرنشان ساخت: ناوگان جمهوری اسلامی ایران چه درزمینه کشتیرانی نفت‌کش و چه درزمینه کشتیرانی کالا یکی از قوی‌ترین ناوگان‌های کشتیرانی جهان است و ازاین‌جهت، شرکت در اجلاس بین‌المللی دریانوردی اهمیت زیادی برای جمهوری اسلامی ایران دارد.

سفیر کشورمان اظهار داشت: هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست مهندس محمد راستاد معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در اجلاس مجمع عمومی سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) شرکت کرده و طی ۱۰ روز آینده در بحث‌ها و مصوبات حضور فعالی خواهند داشت و در مصوباتی که در تقویت ایمنی و امنیت دریانوردی و همین‌طور ایجاد محیط مناسبی برای دریانوردی سالم مشارکت خواهند کرد.

سی مین اجلاس سازمان بین‌المللی دریانوردی روز دوشنبه با حضور هیاتی از کشورمان و حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن گشایش یافت.

محمد راستاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و دکتر حق‌شناس، معاون امور دریایی سازمان بنادر دریانوردی، سیروس کیان ارثی مدیرعامل شرکت ملی نفت‌کش، دکتر محمد سعیدی مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، علی‌اکبر مرزبان مدیرکل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی، ماندانا منصوریان معاون نماینده جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان بین‌المللی دریانوردی، هادی میرزایی عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت‌کش و سید محمدرضا شمس دولت‌آبادی رئیس روابط بین‌الملل شرکت ملی نفت‌کش ازجمله اعضاء هیات ایرانی هستند که در اجلاس سال جاری حضور دارند.

محمد راستاد در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه این اجلاس اظهار داشت: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک کشور مهم دریایی ازنظر دارا بودن سواحل طولانی، بنادر متعدد و همچنین ناوگان تجاری قابل‌توجه و مهم در جهان محسوب می‌شود، طبیعتاً حضور در سی مین مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی که بالاترین رکن این سازمان محسوب می‌شود، اهمیت زیادی دارد.

وی که قرار است به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان بین‌المللی دریانوردی (آیمو) سخنرانی کند اظهار داشت که در سخنان خود، از افتتاح فاز اول بندر بزرگ چابهار که قرار است هفته آینده با حضور ریاست محترم جمهوری خبر خواهد داد و افزود: این اطلاع‌رسانی فرصتی خواهد بود تا کشورهای منطقه و کسانی که می‌توانند از مزیت بندر چابهار برای ترانزیت کالاهایشان استفاده کنند آگاه شوند.

راستاد همچنین اضافه کرد که در حاشیه این اجلاس با مقامات دریایی برخی کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران همکاری دارند، ملاقات خواهد کرد.

این مقام کشورمان همچنین از مرحوم کاپیتان «امیر جنبد» یادکرد و عنوان کرد که قرار است به دلیل دلاوری‌هایش در نجات ۶ نفر در جنوب آفریقا از طرف سازمان آیمو تقدیر شود.

مجمع سازمان بین‌المللی دریانوردی که محلی برای اجتماع بزرگ مقامات ۱۷۲ کشور عضو این سازمان می‌باشد، هر دو سال یک‌بار در شهر لندن برگزار می‌گردد. در این نشست، عالی‌ترین مقامات دریایی کشورها دورهم جمع شده و به بررسی دستور کارهای مهم و اساسی در رابطه با ایمنی، حفظ محیط‌زیست و امنیت در عرصه دریانوردی پرداخته و مهم‌ترین تصمیمات را اتخاذ خواهند کرد.

ازجمله دستور کارهای مهم این اجلاس عبارتند از: تصویب طرح استراتژیک سازمان آیمو، بررسی و تصویب گزارش کمیته های اصلی شامل کمیته ایمنی دریانوردی، کمیته حقوقی، کمیته محیط زیست دریایی، کمیته فنی و کمیته تسهیل ترافیک دریایی. انتخاب چهل عضو شورا، براساس مواد ۱۶ و ۱۷ کنوانسیون آیمو و در سه گروه الف، ب و ج از اصلی ترین دستور کارهای دیگر این مجمع است.

در حاشیه این نشست بزرگ دریانوردی جهانی، مقامات دریایی کشورمان دیدارهایی نیز با سران عالی دریایی برخی کشورهای صاحب‌نام در عرصه دریانوردی خواهند داشت و موضوعات موردعلاقه و همکاری و مشارکت در زمینه‌های حمل‌ونقل دریایی را به بحث و تبادل‌نظر خواهند پرداخت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.