سرپرست دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد؛ افزایش ۱۳ درصدی ترانزیت کالا از مسیر ایران

 

سرپرست دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران آمار ۹ ماهه ترانزیت کالا از گمرک را تشریح و اعلام کرد: حجم کالا‌های ترانزیتی از طریق ایران در ۹ ماهه امسال ۱۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرگزاري صدا و سيما از گمرک؛ حسين سالاري گفت: تشريفات گمرکي براي عبور 541 هزار و 988 دستگاه کاميون از گمرکات ايران در 9ماهه امسال صورت گرفته و ­­در اين مدت ترانزيت کالاي بيش از 100 کشور جهان در گمرکات کشور به کمک سامانه جامع گمرکي به صورت الکترونيکي و هوشمند انجام شده است.­

وي افزود: به کمک سامانه جامع گمرکي و پنجره واحد تجارت فرامرزي بزرگترين بانک اطلاعات ترانزيت کالا در گمرک تشکيل شده است .

سرپرست دفتر نظارت بر ترانزيت با اعلام اين خبر گفت: به لحاظ وزني 14 ميليون و 805 هزار تن کالاي ترانزيتي در قالب رويه ترانزيت داخلي، خارجي و کارنه تير بوده که نسبت به مشابه سال قبل 9 درصد افزايش حجم کالاي ترانزيتي داشته است.

وي­ افزايش حجم ترانزيت کالا را مثبت ارزيابي کرد و افزود: ترانزيت خارجي با 8 ميليون و 267 هزار و 953 تن 13 درصد افزايش داشت . اين رشد ترانزيت خارجي منجر به رونق بخش حمل و نقل زميني و دريايي شده است.

سالاري تاکيد کرد: ماموريت گمرک در رويه هاي مختلف دوگانه است بر همين اساس بايد سرعت و دقت باهم لحاظ شود. در رويه ترانزيت حساسيت بالاتري وجود دارد و يکي از منابع درآمدي کشورها در دنيا محسوب مي شود پس به عنوان پل ارتباطي بين کشورهاي مختلف براي جابه جايي کالا و اجازه عبور کالا از سرزمين ها است.

وي به ماموريت دوگانه جابه جايي کالا و اجازه عبور کالاي ايران اشاره کرد و افزود: ايران براي حفظ و افزايش درآمد ترانزيتي عمل کرده و به همين دليل دقت و کنترل بيشتري براي نقل و انتقال کالاي ممنوعه از کشورهاي مختلف را داشته است.

سالاري تاکيد کرد: گمرک در کنترل، دقت و تسهيل امور برنامه هاي خوبي را داشته است مثل؛ پياده سازي سامانه هاي مختلف مخصوصا امکان دور اظهاري براي ترانزيت کالا را از طريق سامانه جامع گمرکي، کنترل کالا به صورت آنلاين، مانيتورينگ و کنترل خروج کالا از مرز از طريق سامانه MIS، ارزيابي دقيق محمولات ترانزيتي، مطابقت اسناد، مطابقت تصاوير اسکن دستگاه X-RAY گمرکات مبدأ و مقصد و استفاده از شاخص‌هاي ريسک در کنترل کالاي ترانزيتي به‌صورت روزانه از ديگر اقدامات دفتر نظارت بر ترانزيت است. بر همين اساس از ابزار هاي مختلفي از جمله جي پي اس ، ايکس ري (پرسرعت) در ترانزيت استفاده مي شود و با همکاري مرکز مبارزه با جرايم سازمان يافته از سگ هاي مواد ياب در مرز ها استفاده مي شود.

وي به ديگر اقدامات گمرک از جمله استعلام وضعيت پته ها، عبور کاميون و اطلاع از وضعيت پروانه ها از طريق پيامک اشاره کرد.

­سالاري به غير حضوري شدن همکاري گمرک با شرکتهاي بيمه اشاره کرد و گفت: اطلاعات کد بيمه به صورت غير حضوري از بيمه ها استعلام مي شود و در پنجره واحد گمرک بارگذاري مي شود که با اين اقدام ديگر نياز به حضور نماينده هاي شرکت هاي بيمه نيست.

سرپرست دفتر نظارت بر ترانزيت گمرک ايران از تفويض اختيار به گمرکات اجرايي خبر داد و افزود: به منظور سهولت در انجام ترانزيت در گمرکات اجرايي برخي از رويه ها تفويض اختيار خواهد شد و به عنوان نمونه دستورالعمل چگونگي ايجاد مخازن اختصاصي براي ترانزيت سوخت در حال نهايي شدن است که به زودي به گمرکات ابلاغ خواهد شد.

سالاري ادامه داد: دستورالعمل تفويض اختيار تعيين و تکليف وسايل نقليه حامل کالاهاي ترانزيتي که دچار تصادف و سرقت محموله قرار گرفته اند ( مشمول ماده 57 امور گمرکي) به زودي ابلاغ خواهد شد. همچنين در نظر داريم با نظر خواهي از گمرکات در رويه هايي با تفويض اختيار کردن به سرعت انجام ترانزيت کمک کنيم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.