ساخت کانال آبی جدید قابل کشتیرانی در اروپا

پروژه بلندپروازانه‎ای برای ساخت یک کانال آبی بسیار بزرگ قابل کشتیرانی  از دانوب به یونان در اروپا که از رودخانه‎های موراوا و واردار می‎گذرد، این روزها دوباره بر سر زبان‎ها افتاده است.

به گزارش گروه بین‎الملل مارین تایمز، دلیل توجه مجدد به این پروژه جاه‎طلبانه،اقدام چین برای احیای جاده ابریشم باستانی و تحریک بازارهای آسیایی است.

با در نظر گرفتن استانداردهای اروپایی این پروژه بسیار بزرگ است اما ساخت آن می‎تواند تغییرات زیادی را در حمل و نقل قاره اروپا ایجاد کند.

هم اکنون توسعه یک مسیر تجاری زمینی، هوایی، و دریایی در حال اجراست، اما بهره گیری از رودخانه های موجود در مسیر امری است که به تازگی مورد توجه جدی دست اندر کاران قرار گرفته است.

این پروژه در سالهای اخیر مورد بحث مقام های سطح بالای آتن، پکن، بلگراد، و اسکوپیه قرار گرفته است و به تازگی نیز در کنفرانس یونان-صربستان که با حضور نخست وزیر یونان و رئیس جمهور صربستان برگزار شد، بررسی شد.

گفته می شود ایجاد این مسیر جدید حمل و نقلی می تواند مسیر کنونی آن را 4 روز کوتاه‎تر کند. هم اکنون محموله‎های ارسال از خاور دور برای انتقال به دریای سیاه به بندر روتردام ارسال و از  این منطقه به اروپای میانه، آلمان، و حتی رومانی  منتقل می‎شوند .

توسعه این راه آبی جدید می تواند مسیر حمل و نقلی تازه‎ای میان شرق مدیترانه به قلب اروپا ایجاد کند. با ایجاد این مسیر، دیگر نیازی نخواهد بود که محموله به جبل الطارق و از آنجا به هلند ارسال شوند و یا حتی از تنگه بسفر  عبور کنند.

این تحول بیش از همه برای چین و صادرکنندگان آسیایی که سالانه میلیون‎ها تن کالا به اروپا و روسیه ارسال می کنند، منفعت خواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.