رویترز خبر داد؛ هند همچنان به دنبال معافیت از تحریم‌های نفتی ایران

 

هند کماکان امیدوار است که بتواند تا قبل از ضرب‌الاجل 4 نوامبر (13 آبان) از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف شده و به خرید نفت از این کشور ادامه دهد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری اتاق بازرگانی ایران، با وجود فشارهای دولت ترامپ برای کاهش هرچه بیشتر صادرات نفت ایران، هند کماکان امیدوار است که بتواند تا قبل از ضرب‌الاجل 4 نوامبر (13 آبان) از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف شده و به خرید نفت از این کشور ادامه دهد.

در پی اعلام رسمی دولت آمریکا مبنی بر امکان بررسی اعطای معافیت از تحریم‌ها به برخی از کشورهایی که واردات نفت از ایران را طی ماههای اخیر داوطلبانه کاهش داده‌اند، امیدواری هندی‌ها به معاف شدن از تحریم‌های نفتی علیه ایران افزایش یافته است.

چند روز پس از انتشار گزارش رویترز در مورد برنامه‌ریزی هند برای خرید 9 میلیون بشکه نفت خام (معادل 300 هزار بشکه در روز) از ایران در ماه آینده میلادی یعنی بعد از آغاز رسمی تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، مشخص شده است که این تصمیم هندی‌ها احتمالاً با چراغ سبز آمریکایی‌ها همراه بوده زیرا هند از ماه آوریل (زمان خروج آمریکا از برجام) تاکنون واردات نفت خود از ایران را تقریباً به نصف کاهش داده است.

دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند، در مورد اقدامات کشورش برای معاف شدن از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران می‌گوید: «ما در مورد این قضیه با همه مقامات مربوطه گفتگو کرده‌ایم. ما باید نیازهای داخلی خود را برآورده کنیم و به همین دلیل حتی پس از آغاز رسمی تحریم‌ها از ایران نفت خواهیم خرید».

هند به‌عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین، در ماه آوریل روزانه به‌طور متوسط 658 هزار بشکه نفت و میعانات گازی از ایران وارد می‌کرد اما اکنون تحت فشار آمریکا این کشور حتی به واردات روزانه 300 هزار بشکه نفت از ایران نیز اکتفا کرده است.

دهلی نو اگرچه به گفته مقاماتش هنوز تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را به رسمیت نشناخته است اما در عین حال تلاش می‌کند تا با جلب موافقت آمریکا جهت اعطای معافیت از اجرای تحریم‌ها، مطمئن شود که مشکلی در دسترسی گسترده‌ترش به نظام مالی آمریکا به وجود نخواهد آمد.

سانجای سودیر، مسئول هماهنگی امورات بین‌الملل در وزارت نفت هند، در تلاش‌های این وزارتخانه برای متنوع‌سازی تأمین‌کنندگان نفت هند و کاهش واردات نفت از ایران خاطرنشان می‌سازد: «ما مذاکرات بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم زیرا تلاش می‌کردیم بین روابط خود با ایران و آمریکا توازن برقرار کنیم و در عین حال منافع خود در حوزه انرژی و امنیت را نیز مد نظر داشته باشیم. اکنون ما موفق شده‌ایم که تنوع بیشتری در تأمین‌کنندگان نفت هند ایجاد کنیم و جلوی آسیب‌های ناشی از تحریم‌ها را بگیریم».

این مقام هندی در مورد واردات نفت این کشور از آمریکا نیز می‌گوید: «ما مدتی است که واردات نفت از آمریکا را آغاز کرده‌ایم اما محدودیت‌های زیرساختی در صنعت نفت آمریکا به ما اجازه واردات بیشتر نمی‌دهد. در صورت بهبود زیرساخت‌های نفتی در آمریکا، امکان افزایش واردات نفت از این کشور وجود دارد».

چندی پیش مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در سفر به دهلی نو اذعان کرده بود که برخی کشورها از جمله هند برای قطع کردن واردات نفت از ایران نیاز به زمان بیشتری نسبت به ضرب‌الاجل تعیین‌شده دارند. وزیر نفت هند نیز در این مورد می‌گوید: «ما انتظار داریم که رهبران آمریکا نیاز ما به نفت ایران را درک کنند.»

دارمندرا پرادان اخیراً در گفتگوی خود با خالد الفالح، وزیر نفت عربستان، از او خواسته است که برای افزایش تولید نفت و پاسخگویی به نیاز بازارهای جهانی تلاش بیشتری از خود نشان دهد. وی در این خصوص تصریح می‌کند: «تعیین قیمت نفت نباید تنها از دید تولیدکنندگان آن صورت گیرد بلکه باید منافع مصرف‌کنندگان نیز در نظر گرفته شود».

اخیراً برخی از پالایشگاه‌های هندی طرف قرارداد با ایران، پول نفت خریداری شده از این کشور را با روپیه پرداخت کرده‌اند و به گفته سانجیو سینگ، رئیس شرکت نفت دولتی هند، این رویه تا زمانی که ساز و کار جایگزینی برای آن پیدا نشود، ادامه خواهد یافت.

هند پس از چین و آمریکا سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان محسوب می‌شود و با توجه به نیاز روزافزون اقتصاد به‌سرعت در حال رشد این کشور به انرژی، دولتمردان هندی هرگز دوست ندارند از این ناحیه آسیبی متوجه اقتصاد کشورشان شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.