رشد ۵ درصدی شاخص گروه حمل و نقل

با ابلاغ دستورالعمل جدید بانک مرکزی برای پرداخت سود به سپرده‌ها، شرایط برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه آماده شده است. بر اساس ابلاغیه‌ای که بانک مرکزی در هفته گذشته به بانک‌ها فرستاد، از این پس بانک‌ها باید سود علی‌الحساب تا سقف ۱۵ درصد به سپرده‌گذاران خود پرداخت کنند و پرداخت بیش از این رقم، تخلف محسوب شده و البته نهاد سیاست‌گذار، وعده‌هایی برای برخورد با متخلفان نیز داده است. این تصمیم بانک مرکزی، با گذشت نزدیک به چهار سال از رشد گام به گام نرخ سود سپرده‌های بانکی صورت می‌گیرد. تصمیمی که پیش از این، شرایط را برای ورود نقدینگی به بانک‌ها هموار کرد، اما از سوی دیگر، بازارهای موازی را به رکود شدیدی فرو برد.

هرچند که پیش از این نیز، بانک‌های دولتی و خصوصی بر سر دستیابی به یک نرخ سود واحد برای سپرده‌ها، به توافق رسیده بودند. اما وجود مؤسسات غیرمجاز و مکانیسم‌های نامتعارف تشویقی این مؤسسات برای جذب سپرده‌های بانکی، تلاش‌های بانک‌های دارای مجوز را ناکام گذاشت و شرایطی را به وجود آورد که نوعی رقابت بر سر سودهای نامتعارف برای سپرده‌های بانکی، شکل گرفت. این موضوع حتی موجب شد که سهامداران بانک‌های خصوصی نیز هم‌زمان با کاهش میزان سپرده‌ها، با افت قیمت سهام خود نیز مواجه باشند و اعتراض‌هایی را نسبت به سیاست بانک مرکزی در تعیین نرخ سود سپرده داشته باشند. حالا  که این اعتراض‌ها منجر به این شده که با اقدام بانک مرکزی برای رساندن نرخ سود سپرده‌های بانکی به سطح حداکثر ۱۵ درصد، شرایط برای ورود نقدینگی به بازار سرمایه، قدری تسهیل شود. از این منظر، تحلیلگران بازار بورس، در انتظار اثر ثانویه کاهش نرخ سود سپرده‌ها، بر ورود نقدینگی به بورس هستند.

اتفاقی که به احتمال فراوان، طی چند هفته‌اینده،نشانه‌های آن دیده خواهد شد. البته باید به این موضوع توجه داشت که همواره در اواخر تابستان، به دلیل تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها در پایان ۶ ماهه اول سال، افت معاملات بورس امری طبیعی است. از این رو، آن‌ها که در شهریورماه قصد تداوم حضور در بازار سرمایه را دارند، به‌خوبی می‌دانند که اثر روانی برخی رخدادها بر معاملات نیمه اول سال،در قالب کاهش معاملات دیده خواهد شد. اما در بازار بورس، طی هفته گذشته چه اتفاقاتی افتاده است؟

با نگاهی به آمار معاملات گروه‌های مختلف صنایع در بورس، به نظر می‌رسد که هفته گذشته، شرایط برای گروه «حمل‌ونقل» همپای گروه‌هایی چون «محصولات چوبی» یا «استخراج کانی‌های فلزی» رشد داشته است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که شاخص معاملات گروه حمل‌ونقل در هفته‌ای که گذشت حدود ۵ درصد نسبت به هفته گذشته رشد داشته است. به نظر می‌رسد که با رفع تحریم‌ها و بهبود شرایط بازار سرمایه در رقابت با بازار پول، در هفته‌های آتی نیز تحولات مثبتی در این حوزه رخ دهد.

در ادامه این گزارش، به تحولات سهام شرکت «تایدواتر» که با نماد «حتاید» در بورس معامله می‌شود؛ در هفته گذشته می‌پردازیم. اما پیش از آن، باید به شرایط موجود در بنادر و پیش‌بینی‌های درآمدی برای «تایدواتر» پرداخت.
افزایش عملکرد بنادر
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که هم‌زمان با بالا گرفتن عملکرد بنادر و میزان عملیات کانتینری آن‌ها، این گزاره بیش از پیش به حقیقت نزدیک شده که کالاهای وارداتی به کشور از مواد خام و اولیه به کالاهای سرمایه‌ای و قابل تبدیل به کیفیت‌های بالاتر تبدیل شده است. با وجود آنکه هنوز میزان عملکرد کانتینری ایران با اهداف کلان کشور فاصله دارد، اما رشد ۴۶ درصدی این عملیات در دو ماهه ابتدایی سال جاری در بندر شهید رجایی نشان‌دهنده برنامه سریع دولت در اجرای این سیاست کلان به‌حساب می‌آید.

سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرده که در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری ۱۳ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۵۴۱ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شده است که رشد سه درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است. ۹/۸ میلیون تن از کالاهای جابه‌جا شده مربوط به کالاهای غیرنفتی و حدود ۳۵/۴ میلیون تن نیز به کالاهای نفتی اختصاص دارد. همچنین در حوزه صادرات نیز از بندر شهید رجایی بیش از ۳۷۰/۵ میلیون تن کالای غیرنفتی جابه‌جا شده است.

بهترین عملکرد در بندر شهید رجایی را می‌توان به دو حوزه ترانشیب و عملیات کانتینری اختصاص داد. در طول دو ماهه ابتدایی سال ۵۹۲ هزار و ۲۷۵ تن کالای غیرنفتی از طریق خطوط کشتیرانی به دیگر بنادر ترانشیب شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۷۶ درصدی را نشان می‌دهد. در تخلیه و بارگیری کانتینر نیز بندر شهید رجایی عملکرد ۴۴۴ هزار و ۳۷۳ TEU کانتینر را به ثبت رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد.همچنین بندر شهید رجایی پذیرای ۶۲۱ فروند انواع شناور بوده که از این تعداد ۵۲۲ فروند آن شناورهای بالای ۱۰۰۰ تن ظرفیت را شامل می‌شود.

پیش‌بینی‌ها
بر اساس پیش‌بینی‌های بودجه سال جاری، سود خالص هر سهم شرکت تایدواتر خاورمیانه ( حتاید ) ۲ درصدی نسبت به سال ۹۵ رشد کرده و رقم ۳۸۷ ریال برای  آن برآورد شده است. درآمد حاصل از ارائه خدمات نیز در بودجه سال جاری با ۴ درصد افزایش معادل ۱۶۱ میلیارد تومان برآورد شده است.
درآمدهای عملیاتی این شرکت نیز ۵ میلیارد تومان برآورد شده که نسبت به سال گذشته افزایش ۲۳۵ درصدی را نشان می‌دهد که مربوط به درآمد حاصل از اجاره ماشین‌آلات و تجهیزات و فروش اقلام دست‌دوم است.

در پیش‌بینی درآمدهای عملیاتی، درآمد تجهیزات و ماشین‌آلات پایانه شماره یک بندر شهید رجایی برای سال ۱۳۹۶ مبلغ ۵۴ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. و اما هزینه‌های مالی تایدواتر با کاهش ۲۱ درصدی معادل ۴/۱ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که ناشی از هزینه بهره تسهیلات دریافتی ناشی از تحصیل شناورهای سامیت بوده و به روش نرخ بهره مؤثر شناسایی شده است.

تایدواتر، مالک ۹۸ درصدی شرکت ترانزیت و بنادر خشک تایدواتر خاورمیانه قشم است که بیشترین حجم از پرتفوی غیر بورسی شرکت را شامل می‌شود. این شرکت برای سال جاری، انعقاد ۶ قرارداد را برآورد کرده که از ابتدای سال شروع و مدت آن ۱۲ ماهه خواهد بود. این قراردادها شامل عملیات خمکاری،باربری و انبارداری بندر امیرآباد، درآمد حاصل از اجاره واگذاری تجهیزات و ماشین‌آلات پایانه یک بندر شهید رجائی، لایروبی و خدمات کشتیرانی بندر انزلی و پروژه فریدون‌کنار ناحیه مازندران است. با همین مفروضات بودجه، سود حاصل از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فرعی معادل ۵۰ درصد سود خالص شرکت‌ها در بودجه منظور شده است. در مجموع شرکت تایدواتر خاورمیانه در پیش‌بینی دوره ۱۲ ماهه ۹۶ نسبت به دوره مشابه ۹۵، افزایش ۲ درصدی در سود هر سهم را ارائه کرده که عمدتاً ناشی از افزایش درآمدهای عملیاتی، سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و افزایش ۴ درصدی در فروش است.

روند هفتگی قیمت
با وجود پیش‌بینی‌های مثبت «حتاید» از میزان درآمدها که بخش عمده‌ای از آن‌ها در مجمع فوق‌العاده این شرکت به اطلاع سهامداران رسیده است؛ نگاهی به روند قیمت سهام این نماد در بورس، طی ۷ روز کاری از ۲۳ تا ۳۱ مردادماه نشان می‌دهد که به‌جز روز ۲۸ مرداد، در بقیه روزها، قیمت سهام این شرکت در بورس، با تشکیل صف فروش، به‌صورت کاهشی ادامه یافته است. این روند در نمایه ماهانه این شرکت نیز وجود داشته است. چنان‌که در یک بازه یک‌ماهه از ۲۸ تیرماه تا آخر مردادماه، با وجود رشد قیمتی در سهام این شرکت، در کانال قیمتی ۳۹۱۱ ریال، کار خود را در مردادماه به اتمام رسانده است.

تغییرات هفتگی نسبت به هفته قبل (درصد)

صنعت

تغییر

حملونقل

۱/۵

استخراج زغالسنگ

۳/۵

کاشی و سرامیک

۷/۵

کانیهای فلزی

۳/۶

محصولات چوبی

۴/۶

قند و شکر

۱-

سیمان و گچ

۳/۱-

املاک و مستغلات

۴/۳-

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.