رشد ۵۰ درصدی کنارگذر انزلی در ۲۲ سال گذشته

به گزارش سی نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، احمد دنیا مالی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه اقتصاد شهر انزلی وابسته به گردشگری و صیادی است، اظهار کرد: مسیر کنارگذر انزلی پس از ۲۲ سال از آغاز پروژه تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و این در حالی است که ۵۰ درصد باقیمانده مسیر، پل‌ها هستند.

 

وی با بیان اینکه در بندرگاه انزلی تنها در سال ۹۱ بیش از شش میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری شده است، افزود: به جهت تغییر شرایط ورود کالا به بندرگاه انزلی، غلات یکی از تقاضاها است که از کشورهای حاشیه خزر داریم و برای بهتر شده شرایط تخلیه کالا و خصوصاً غلات، علاوه بر افزایش ظرفیت ذخیره سازی با ساخت سیلوها، دو دستگاه مکنده و جرثقیل به تجهیزات بندرانزلی اضافه شده است.

 

نماینده انزلی در مجلس با اشاره به لزوم ایجاد اسکله‌های سرپوشیده برای تخلیه و بارگیری کالا در روزهای بارندگیایجاد اسکله‌های سرپوشیده برای تخلیه و بارگیری کالا در روزهای بارندگی، تاکید کرد: در سال گذشته تنها یک میلیون تن کالا در بندرانزلی تخلیه و بارگیری شده و در شش ماهه نخست امسال شرایط بهتری را تجربه می‌کند اما بندرانزلی باید به ظرفیت ۱۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا در سال برسد.

 

دنیا مالی با اشاره به ساخت بندر کاسپین در ۱۵ کیلومتری بندرگاه انزلی، ادامه داد: باید بندرانزلی با بندر کاسپین رقابت کند و توانمندی و ظرفیت خود را ارتقا دهد چرا که معتقدم با همدلی و هم افزایی باید از حقوق حقه مردم دفاع کرده و شرایط لازم را ایجاد کنیم.

 

طرح نجات ملی تالاب انزلی در دستور کار دولت قرار گیرد

 

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه احیای تالاب بین المللی انزلی باید در دستور کار باشد، گفت: طرح نجات ملی تالاب انزلی باید در دستور کار دولت قرار بگیرد تا از منابع و اعتبارات دولتی برای بازپیرایی تالاب استفاده شود.

 

دنیامالی با اشاره به افزایش حریم تالاب از ۱۹ به ۲۵ هزار هکتار توسط وزارت نیرو، افزود: این کار در حالی انجام شد که واکنشی از سوی مسئولان این شهر صورت نگرفت و سوال من این است که آیا این شهر در آن زمان فرماندار و مقام مسئول نداشت؟

 

وی با اشاره به تلاش برای بازگرداندن حریم تالاب انزلی به ۱۹ هزار هکتار بر اساس مصوبات کنوانسیون رامسر، تصریح کرد: دو هزار هکتار از اراضی تالاب انزلی کاربری شالیزار و کشاورزی دارد که با افزایش حرایم در حریم قرار گرفته است و در خصوص این محدوده‌ها باید تجدید نظر شده و منافع مردم در اولویت باشد تا به کسی آسیبی وارد نشود.

 

نماینده مردم انزلی در مجلس به معضل وجود سنبل آبی به عنوان تهدید زیست محیطی برای حیات تالاب انزلیمعضل وجود سنبل آبی به عنوان تهدید زیست محیطی برای حیات تالاب انزلی اشاره و تاکید کرد: به دو روش فیزیکی و بیولوژیکی می‌توان با سنبل آبی مقابله کرد اما از آن جایی که مقابله بیولوژیکی حساسیت‌های خاص خود را دارد می‌توان با جمع آوری فیزیکی سنبل آبی و بررسی و آزمایش برای تبدیل آن به کود توسط متخصصان، تهدید را به فرصت اقتصادی تبدیل کرد.

 

دنیامالی با اشاره به لایروبی بیش از یک میلیون ۲۰۰ هزار مترمکعب در بندرگاه انزلی توسط اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، ادامه داد: لایروبی شنبه بازار روگا نیز از در دستور کار قرار دارد اما متأسفانه لای موجود در شنبه بازار روگا کاملاً عفونی است و به عنوان تهدیدی برای سلامت شهروندان بشمار می‌رود.

 

وی با اشاره به آزاد سازی حریم دریا در انزلی، گفت: در تمام دنیا آزاد سازی حرایم بر اساس شکل گیری مناطق سکونت گاهی انجام می‌شود اما در بندرانزلی در خیابان‌های حاشیه ساحل همچون بلوار اطباء و پاسداران به شهروندانی که دارای سند مالکیت هستند پروانه ساخت داده نمی‌شود و این امر خلاف قانون است.

 

دنیامالی با بیان اینکه در آزاد سازی حریم دریا و تالاب باید حقوق مکتسبه مردم رعایت شده و اگر محدوده‌ای تعریف می‌شود باید از مردم خریداری شود، افزود: افزایش حضور مردم و گردشگران در تالاب انزلی حیات آن رال تضمین می‌کند.

 

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از اماکن اقامتی گیلان در بندرانزلی وجود دارد اضافه کرد: در گردشگری نیازمند شبکه سازی و استفاده از فضای مجازی و آموزش نیروی انسانی برای خدمات رسانی هرچه بهتر به گردشگران هستیم.

 

افزایش ۶ هزار هکتار محدوده به منطقه آزاد انزلی مصوبه غیرقانونی دولت بود

 

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش شش هزار هکتار محدوده به منطقه آزاد انزلی با مصوبه هیأت دولت، اظهار کرد: افزایش شش هزار هکتار از اراضی در شرق منطقه زیباکنار به این منطقه از سوی دولت، مصوبه خلاف قانون بود.

 

دنیا مالی افزود: طبق قوانین این مناطق هرگونه توسعه محدوده باید در صحن مجلس مصوب شود و مصوبه دولت برای افزایش شش هزار هکتار غیر قانونی بود که توسط دیوان عدالت اداری غیرقانونی اعلام و رد شد.

 

وی با بیان اینکه تغییر کاربری زمین از کشاورزی به هر کاربری دیگر تخلف محسوب می‌شودتغییر کاربری زمین از کشاورزی به هر کاربری دیگر تخلف محسوب می‌شود، ادامه داد: با افزایش شش هزار هکتار به این منطقه در آینده چیزی جز زمین خواری و ویلاسازی برجای نمی‌ماند و عده‌ای قبل از تصویب خلاف قانون دولت، هکتارها زمین را مفت خریدند و پس از تصویب، آن را فروخته و پولش را به جیب زدند.

 

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به اینکه منافع این منطقه باید ابتدا به انزلی و سپس برای استان باشد، تاکید کرد: به جز توسعه در راستای استفاده برای کاربری محدوده صنعتی با هرگونه افزایش محدوده مخالفم و در این راستا در تلاشیم ۵۰ هکتار از اراضی به اراضی شهر صنعتی شماره دو این منطقه الحاق شود.

 

دنیامالی با اشاره به ارائه آمار خلاف واقع از سوی این منطقه، گفت: این منطقه اعلام می‌کند سالانه هفت میلیون گردشگر از این منطقه بازدید می‌کند در حالی که معتقدم منطقه ظرفیت پذیرش چنین حجمی از گردشگران را ندارد و بیشتر اقامت‌ها در قالب بوم گردی است.

 

وی با اشاره به ضرورت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی استان و شهرستان بندرانزلی، گفت: متأسفانه بهره وری از اماکن ورزشی بندرانزلی به درستی صورت نمی‌گیرد و باید در نحوه واگذاری برخی از اماکن به بعضی از افراد تجدید نظر و به بخش خصوصی واگذار شود.

 

دنیامالی با اشاره به ضرورت اتمام ورزشگاه تختی بندرانزلی تاکید کرد: توسعه ورزش قهرمانی در گرو توسعه در ورزش همگانی است و باید خانواده‌ها را به انجام ورزش‌های همگانی تشویق کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.