رشد ۴۰ درصدی کانتینرهای ورودی به بندر شهید رجایی

 

سی و یکمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی با محوریت توسعه ریلی بنادر در محل این سازمان برگزار شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، گفت: پروژه شانتینگ یارد نفتی در این بندر پس از نهایی شدن اجرا می شود.

به گزارش سایت سی نیوز و به نقل از خبرنگار مارین‌تایمز،  الله‌مراد عفیفی پور در سی و یکمین جلسه اتاق فکر که صبح امروز در محل ساختمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، گفت: در ۷ ماه نخست امسال ۵۰ میلیون تن کالا در بندر شهیدرجایی تخلیه و بارگیری شد که از این میزان ۵.۳ درصد از طریق ریل جابه‌جا شد. این آمار افزایش ۸.۸ درصدی سهم ریل در عملیات تخلیه و بارگیری در این بندر را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به رشد ۲۷ درصدی عملکرد تناژی بندر شهید رجایی در حوزه حمل کالا از طریق ریل افزود: تخلیه از ریل ۹ برابر بارگیری ریلی است که علت آن این است که کالاها به صورت متمرکز وارد بندر می‌شوند اما حمل کالا از بندر به صورت خرد صورت می‌گیرد.

عفیفی پور با بیان اینکه بخش ریلی مجزا برای ارزیابی کالا در گمرک وجود ندارد، گفت: باید تفکیک بخش ریل برای ارزیابی کالا در گمرک ایجاد شود تا روند ترخیص کالا تسریع شود.

وی تفکیک آمار ریلی و نهایی کردن مانیفست ریلی را از راهکارهای افزایش سهم ریل در بنادر دانست، و گفت: طرح بارنامه سراسری از جمله طرح‌هایی است که می‌تواند به تسهیل و تسریع فرآیندها برای توسعه حمل ریلی از بندر بسیار موثر باشد.

عفیفی‌پور از رشد ۴۰ درصدی کانتینرهای ورودی به ترمینال کانشیپ بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: هنوز استقبال از ریل توسط صاحبان کالا کم است شاید برخی از تجار هنوز حمل ریلی را با صرفه نمی‌دانند.

وی با اشاره به توسعه ریل در اسکله نفتی بندر شهید رجایی، گفت: پروژه شانتینگ یارد نفتی در این بندر پس از نهایی شدن اجرا می شود ولی تا آن وقت دو خط لوله در ترمینال شماره یک توسط سرمایه‌گذار در حال جاگذاری است تا از طریق آن مازوت صادراتی پالایشگاه اصفهان به اسکله منتقل شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، تصریح کرد: با هماهنگی و جلساتی که با گمرک داشتیم مقرر شد ایستگاه ارزیابی گمرک که در حال حاضر پشت درب شمالی بندر قرار دارد به گلوگاه ورودی انتقال یابد.

وی تصریح کرد: در صورت قرارگرفتن ایستگاه‌های مانور و عملیات در منطقه ویژه اقتصادی بخش زیادی از مشکلات برطرف می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.