رشد حضور راه‌آهن در بنادر کشور؛ بندر رجایی همچنان پیشتاز است

 

تاکید جدی وزارت راه و شهرسازی بر لزوم گسترش نقش راه‌آهن در جابه‌جایی کالاهای بنادر ایران باعث شده آمارها در این بخش مثبت شود؛ هر چند هنوز با اهداف کلان در نظر گرفته شده فاصله‌ای زیاد وجود دارد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از ایسنا، در کنار طرح‌هایی که به اتصال بنادر مهم ایران به شبکه ریلی اختصاص دارد که می‌توان طرح راه‌آهن چابهار را یکی از اصلی‌ترین پروژه‌ها در این زمینه به حساب آورد، بعضی از بنادر مهم اقتصادی ایران تاکنون وارد چرخه حمل و نقل ترکیبی شده‌اند و در این راستا آمارهای مثبتی را در سال ۱۳۹۶ به ثبت رسانده‌اند.

جدیدترین آمارهای ارائه شده از سوی راه‌آهن هرمزگان حاکی از آن است که نقش راه‌آهن در بندر شهید رجایی افزایشی ۳۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

بر این اساس در ۹ ماهه ابتدای سال جاری در استان هرمزگان بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محموله‌های معدنی و کالاهای تجاری در ایستگاه‌های گل‌گهر و بندر شهید رجایی بارگیری شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایشی ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در کنار بارگیری بیش از هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا نیز در ایستگاه‌های ریلی این استان تخلیه شده است که باز هم در آنها بندر شهید رجایی نقشی قابل توجه دارد. استان هرمزگان در زمینه جابه‌جایی کالا رشدی ۱۵ درصدی را در عرصه ریلی به ثبت رسانده است.

بندر شهید رجایی در طول این مدت بیش از هفت میلیون تن کالای خود را از طریق راه‌آهن جابه‌جا کرده که رشدی ۳۰ درصدی را در قیاس با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در کنار آن این بندر ۷۷ هزار TEU کالای کانتینری را نیز جابه‌جا کرده که رشدی ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

هر چند هنوز آمار راه‌آهن در جابه‌جایی کالاها از بنادر ایران به برنامه‌ریزی‌های اولیه نزدیک نشده، اما گسترش نفوذ این بخش در مهم‌ترین بندر اقتصادی ایران یعنی شهید رجایی نشان‌دهنده آن است که بخشی از هدف‌گذاری‌های این عرصه به مرحله عملیات رسیده‌اند. با گسترش نفوذ راه‌آهن در دیگر بنادر ایران می‌توان انتظار داشت حمل و نقل ترکیبی از آرزویی دور به یک برنامه عملیاتی جدی تغییر شکل دهد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.