راه اندازی خطوط منظم دریایی بین ایران و قطر

 

مسئولان اقتصادی و بازرگانان استان بوشهر و مدیران سازمان بنادر قطر در نشستی در بندر بوشهر موانع، مشکلات و راهکارهای توسعه مبادلات تجاری میان این استان و بندرهای قطر را بررسی کردند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، نورالله اسعدی؛ سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در نشست هیات عالیرتبه وزارت حمل و نقل و سازمان بنادر قطر که روز دوشنبه وارد تهران شدند و برای بازدید از پتانسیل های بنادر جنوبی کشور به بوشهر رفتند، گفت: استان بوشهر آمادگی دارد تا پس از مطرح شدن مسائل کلان برای توسعه روابط تجاری بین ایران و قطر در تهران موانع فراروی این مسیر را مورد بررسی قرار دهد.

وی افزود: استان بوشهر با تمام ظرفیت های خود مهیای تسهیل سازی در صادرات به قطر است و در این زمینه اهتمام ویژه ای ایجاد شده است.

قطر در ردیف ۱۰ کشور اول هدف ایران برای توسعه مراودات تجاری

همچنین سعید زرین فر؛ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری بوشهر در این نشست گفت: قطر در ردیف ۱۰ کشور اول هدف ایران برای توسعه مراودات تجاری است.ایران و بویژه استان بوشهر از دیربار رابطه حسنه ای با قطر داشته اند که امکان ایجاد مجدد این ارتباط تجاری و رونق آن وجود دارد.در این ارتباط در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نخستین تفاهم نامه تجاری بین ایران و قطر منعقد شده است.

وی در باره ظرفیت های اقتصادی و تجاری استان بوشهر بیان کرد: این استان در کشاورزی، نخیلات و تولید محصولات خارج از فصل جزو سه استان اول ایران است و در تولید میگوی پرورشی نیز اولین استان کشور به شمار می رود.با توجه به ظرفیت های فراوان موجود در استان بوشهر این استان از قابلیت های فراوانی برای توسعه مراودات تجاری بین ایران و قطر برخوردار است.بیش از ۴۰ درصد معیشت مردم استان بوشهر در حوزه تجارت، دریا و دریانوردی است.

کشتی های ایران خالی بر نمی گردند

کاپیتان عبدالله الخنجی؛ رئیس سازمان بنادر قطر هم در این نشست،گفت: از ایرانیان که از ابتدای تحریم ها علیه مردم قطر، ما را تنها نگذاشتند، تشکر می کنم.استان بوشهر به عنوان بزرگترین صادر کننده ایران به کشور قطر است و از این حیث افزایش هماهنگی میان این استان و قطر حائز اهمیت فراوانی است.

وی افزود: برای حل مشکل کشتی هایی که پس از تخلیه بار در قطر خالی به ایران باز می گردند، این آمادگی وجود دارد تا با ارائه لیست کالاهای مورد نیاز طرف ایرانی این کالاها را در بندر الرویس برای آنها فراهم کنیم.

الخنجی در پاسخ به درخواست یکی از صادرکنندگان میوه و تره بار استان بوشهر بیان کرد: در این ارتباط یکی از خواسته های دیرینه قطر این است که واردات چنین محصولاتی را از ایران انجام دهد و این کشور جایگزین سایر کشورهای تامین کننده میوه و تره بار قطر شود.

تسریع در صادرات کالا به بوشهر

از طرفی خالد النعیمی؛ مدیر بندر الرویس قطر در این نشست گفت: در ارتباط با صادرات کالاهای فاسد شدنی از استان بوشهر به قطر آمادگی لازم برای تسریع در فرایند آن وجود دارد. در این ارتباط بزودی استانداردهای موردنیاز کالاهای وارداتی به قطر به اتاق بازرگانی بوشهر اعلام می شود تا از این طریق فرایند صادرات بوشهر به قطر تسریع شود.

وی یادآور شد: تاریخ تولید و انقضای کالاهای صادراتی ایران به قطر به سال شمسی درج می شود که این تاریخ باعث ایجاد ابهاماتی برای واردکنندگان قطری است و در این زمینه انتظار داریم این تاریخ به سال میلادی نیز درج شود.

النعیمی ادامه داد: در زمینه تبدیل تاریخ ها به سال میلادی سفارت ایران در قطر همکاری قابل توجهی دارد ولی با این حال درج تاریخ ها به سال میلادی کمک زیادی به تسریع صادرات ایران به قطر است.

بندر الرویس؛ برای پذیرش کشتی های با تناژ بالا آماده می شود

وی افزود: با مطالعات در دست اقدام در بندر الرویس عمق آب اسکله این بندر بزودی به ۱۱ متر افزایش می یابد که این امر برای تردد کشتی های با تناژ بالا ظرفیت مناسبی ایجاد می کند.

درخواست های بخش خصوصی از مدیران بنادر قطراعلام شد

خورشید گزداری؛ رئیس اتاق بازرگانی بوشهر نیز گفت: امیدواریم در راستای توسعه مراودات تجاری میان ۲ کشور گام های موثری برداریم و در مرحله نخست انتظار داریم بخش خصوصی به عنوان میزبان اصلی نشست با هیات قطری باشد تا با شمار فعالان اقتصادی بیشتری پذیرای آنها باشیم.

وی یادآور شد: استان بوشهر با ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس در زمینه تامین کالاهایی از جمله صیفی جات و مواد معدنی آماده توسعه مراودات خود با قطر است.

گزدرازی ادامه داد: تخفیف هزینه های بندری کشور قطر از درخواست های اصلی فعالان اقتصادی استان بوشهر در زمینه صادرات به این کشور است.تقویت و راه اندازی خطوط منظم هوایی و دریایی بین بوشهر و قطر و توسعه روابط بانکی از جمله راهکارهای اصلی موردنیاز توسعه روابط تجاری ایران و قطر است.

گزدرازی ادامه داد: در ارتباط با ورود شناورهای فلزی به قطر مدارک و فرم های زیادی درخواست می شود که کوتاه تر کردن و کاهش این فرایند کمک خوبی برای صادرکنندگان استان بوشهر است.

وی افزود: فراهم سازی نیروی کارگری موردنیاز برای تخلیه بار شناورها از دیگر درخواست های صادرکنندگان استان بوشهر به قطر به شمار می رود.

گزدرازی ادامه داد: فعال سازی بندر ام السعید قطر برای تخلیه بارهای فله از جمله راهکارهای توسعه مراودات تجاری استان بوشهر با این بندر است که امیدواریم زمینه تحقق آن فراهم شود.

خدمات ۲۴ ساعته در بندر حمد قطر

کاپیتان عبدالعزیز الیافعی؛ مدیر بندر حمد قطر نیز خاطرنشان کرد: قطر ۶ جرثقیل ۵۰ تا ۱۲۰ تنی بطور شبانه روزی در این بندر مستقر کرده تا زمینه واردات به قطر تسریع شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.