راهکارهای طلایی چینی ها برای کاهش آلودگی در شهرهای ساحلی

 

مسئولان چینی در پی آن هستند که با روش های نوین و تغییر رویکردها در صنایع دریایی، از میزان تولید آلاینده های هوا در شهرهای ساحلی بکاهند.

به گزارش سایت سی نیوز، در حالی که به نظر می رسد بخش قابل توجهی از آلودگی ها به خاطر تردد خودروها و کامیون هاست، شاید وقت آن رسیده باشد که کشتی ها را هم وارد این معادله کنیم. بخش دریایی، عمدتا کشتی ها و بنادر نیز سهمی در انتشار آلایندهای هوا در شهرهای ساحلی دارند که باعث به خطر افتادن محیط زیست جوامع ساحلی می شود. کشتی ها منبع تولید اکسیدگوگرد، اکسید نیتروژن، ذرت ریز و دیگر آلودگی های هوا هستند که همگی برای سلامتی انسان مضر است. صنعت حمل ونقل دریایی حدود 13 تا 15 درصد از کل نیتروژن و اکسیدگوگرد جهان را تولید می کند که میزان قابل ملاحظه ای است.

به همین دلیل، چینی ها با اتخاذ یک طرح ملی 5 ساله، قصد دارد تا از میزان تولید گازهای خطرناک کشتی ها و صنایع وابسته دریایی بکاهد. همانگونه که جهان به سوی یک اقتصاد پاک و بدون آلایندگی حرکتی می کند، شهرهای ساحلی چین نیز در پی آن هستند که تا با سیاست های جدید، باعث کاهش میزان آلایندها شوند.

در شهرهای بزرگ بندری، فعالیت های صنایع دریایی سهم قابل توجهی از گازهای آلاینده را به خود اختصاص می دهند. به عنوان مثال حدود نیمی از میزان اکسیدگوگرد تولیدی در شهرهای لس آنجلس، هنگ کنگ و شانزن به خاطر تردد کشتی هاست. همچنین حدود 8 تا 11 درصد از میزان اکسیدگوگرد و اکسید نیتروژن در شهرهای ساحلی چین به خاطر تردد کشتی هاست. این آمارها به قدری بالا هست که توجه فعالان محیط زیست را به خود جلب کند.

از سوی دیگر، ارتباط میان آلودگی هوا و بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی، بیماری مزمن و سرطان ریه وجود دارد. سالمندان و افراد ناتوان در این میان آسیب پذیرترین شهروندان هستند. به طوری که آلودگی هوا همه ساله در سراسر جهان بیش از 5 ونیم میلیون قربانی می گیرد. آمارها نشان می دهد که تنها در سال 2013 میلادی بیش از 5 تریلیون دلار بابت مبارزه با بیماری های ناشی از آلودگی هوا صرف شده است.

عوارض آلایندگی کشتی ها به نوار ساحلی جهانی تحمیل می شود. در سال 2013 میلادی این نوع آلودگی خاص تنها در شرق آسیا باعث مرگ زودرس 24 هزار نفر شد که فقط 18 هزار نفر آن مربوط به کشور چین بود.

در این شرایط، مدیران چینی در پی آن هستند تا با ایجاد تغییراتی بتوانند از میزان آلایندگی کشتی ها بکاهند. معرفی مناطق حافظت شده در حوزه گازهای آلاینده، بهره گیری از کشنده هایی که با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند، تغییر نوع سوخت کشتی ها و همین طور ارتباط بیشتر بنادر و راه آهن از جمله راهکارهای مفید و موثر برای کاهش میزان گازهای آلاینده در شهرهای بندری است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.