رئیس کمیته تخصصی، مشورتی نفتی و شیمیایی انجمن کشتیرانی: تغییر مثبتی در شرایط انتقال ارزی ایجاد نشده است

 

جلسه کمیته تخصصی، مشورتی نفتی و شیمیایی انجمن کشتیرانی با حضور اعضای این کمیته با موضوع مسائل ارزی در سالن اجتماعات انجمن برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، ماشاالله قاسمی نژاد در خصوص برگزاری این جلسه گفت: دستور جلسه در خصوص مشکلات ارز و شیوه محاسبه عوارض بندری کشتی های مختلف توسط سازمان بنادر و دریانوردی بود. متاسفانه علیرغم صراحت بخشنامه بانک مرکزی، سازمان بنادر اخیرا صورت حساب ها را به شکل ارز صادر می کند و از ایجنت ها هم می خواهد آنها نیز به ارز پرداخت کنند. در حالی که ایجنت ها هیچ گونه امکانات برای ورود ارز به کشور ندارند و نقل وانتقال ارزی صورت نمی گیرد. مگر اینکه این مسئله از طریق صرافی ها به شکل های مختلف انجام شود.

رئیس کمیته تخصصی مشورتی نفتی و شیمیایی انجمن کشتیرانی در ادامه افزود: برای حل این معضل تصمیم گرفته شد هر بخشنامه ای که سازمان بنادر صادر می کند به انجمن ارجاع بدهد تا ما از این طریق موضوع را پیگیری کنیم. ایجنت ها نیز باید منتظر باشند تا بانک مرکزی راه حل مناسبی را برای این مسئله ارائه بدهد. یعنی به سازمان بنادر دستور بدهد که از صدور صورت حساب ارزی خودداری کند و امیدواریم این موضوع اتفاق بیافتد.

وی خروج آمریکا از برجام را دلیل اصلی عدم تصمیم برخی از شرکت های کشتیرانی برای ادامه همکاری با ایران دانست و خاطرنشان کرد: برخی از مالکان کشتی ها و همین طور شرکت ها به دلیل نگرانی هایی که دارند، از جمله اینکه مورد جریمه قرار نگیرند ترجیح می دهند که خطر نکرده و از تعامل اقتصادی با ایران امتناع کنند. به همین دلیل مشاهده می شود تعداد کشتی های ورودی به بنادر کشور پس از اعلام خبر خروج آمریکا از برجام کاهش یافته است.

قاسمی نژاد با بیان اینکه احتمال سخت تر شدن شرایط در روزهای آتی وجود دارد اظهار کرد: تا ماه نوامبر امکان کاهش تردد کشتی های خارجی به کشور وجود دارد. اما با اتمام ضرب العجل تعیین شده از سوی آمریکا و احتمالا آغاز تحریم های ظالمانه علیه کشور، کاهش تردد کشتی ها به بنادر ما با شدت بیشتری همراه شود. مگر آنکه در روزها و هفته های پیش رو، توافق های مناسبی در مذاکرات میان ایران و اتحادیه اروپا شکل بگیرد.

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.