رئیس جمهور دلایل سفرش به ژاپن را تشریح کرد؛ روحانی: امنیت کشتیرانی موضوع گفت وگوی اصلی ما خواهد بود

 

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اظهار کرد که موضوع امنیت کشتیرانی در منطقه در دستور مذاکرات او با نخست وزیر ژاپن قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز، روز سه شنبه، ٢٦ آذر (١٧ دسامبر)، روحانی برای شرکت در اجلاس بین المللی کوالالامپور در مالزی و پس از آن سفر برای دیدار با نخست وزیر ژاپن عازم خاور دور شد. او قبل از پرواز به کوالالامپور گفت که در سفر به ژاپن موضوع امنیت کشتیرانی در منطقه نیز در دستور کار قرار دارد. اجلاس بین المللی کوالالامپور با حضور مقامات چند کشور اسلامی برگزار می شود.

وی گفت که در دیدار با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن هم در مقر سازمان ملل در نیویورک و هم هنگام سفر آقای آبه به تهران در ماه ژوئن،موضوع امنیت کشتیرانی در منطقه مطرح شد.

رئیس جمهور ایران افزود: “یکی از مسائلی که آقای آبه در تهران و نیویورک مورد توجه قرار می ‌داد، امنیت منطقه به خصوص امنیت کشتیرانی بود و در دیدارهای دو جانبه همواره در این زمینه با هم رایزنی می کردیم که قاعدتاً در این سفر نیز در این مسایل با هم گفتگو خواهیم کرد.”

سفر آبه به تهران، که اولین سفر یک نخست وزیر ژاپن به ایران از زمان استقرار نظام جمهوری اسلامی بود، با انفجارها و حملاتی به نفتکش ‌ها در منطقه خلیج فارس همزمان بود. مقامات آمریکایی ایران را مسئول این حملات دانسته و گفته بودند که هدف آنها تلافی تحریم آمریکا و این است که با ایجاد بحران در بازار نفت، باعث افزایش بهای آن شوند.

ژاپن از شرکت در نیروی چند ملیتی محافظت از کشتیرانی در خلیج فارس که به ابتکار آمریکا تشکیل می شود خودداری ورزیده اما گفته است که خود اقداماتی را در این زمینه صورت خواهد داد.

روحانی گفت که ژاپن همواره روابط اقتصادی خوبی با نظام ایران پس از انقلاب داشته اما تایید کرد که این روابط کاهش یافته است. او گفت: ” این کاهش در روابط به دلیل شرایط فشار ظالمانه و تحریم‌های غیر قانونی آمریکا است که این تحریم‌ها ناپایدار خواهد بود.”

در مورد اجلاس کوالالامپور، رئیس جمهموری ایران گفت که در بخش اول سفر به مالزی عمدتا روابط چند جانبه دنیای اسلام مورد بررسی قرار می گیرد و سران کشورهای مهم دنیای اسلام از جمله ایران در سطح سران در آن شرکت می‌کنند.

رئیس جمهور ایران گفت که علاوه بر ایران، در نشست های قبلی مقامات ارشد ترکیه، پاکستان، قطر، مالزی و اندونزی در این اجلاس که شرکت کردند. او گفت که این دوره پنجمین اجلاس کوالالامپور است اما اولین اجلاسی است که در سطح سران برگزار می‌شود.

با توجه به روابط نزدیک نخست وزیر ژاپن و رئیس جمهوری آمریکا، درخواست آقای روحانی برای سفر به آن کشور باعث گمانه زنی در مورد احتمال میانجیگری ژاپن بین دو طرف مطرح شد اما ایرانیان تاکید داشته اند که دراین نشست روابط با آمریکا مطرح نخواهد شد. با این حال، برخی نیز گفته اند که از ابتکارات ژاپن برای اصلاح روابط استقبال خواهند کرد.

همچنین مقامات نفتی ایران هم گفته اند که بعید است در این سفر موضع معافیت نفتی ژاپن از تحریم آمریکا مطرح شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.