رئیس جمهور در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم: بندر شهید بهشتی هفته آینده به بهره برداری می رسد

 

رئیس جمهور در ارایه گزارش عملکرد ۱۰۰ روز دولت دوازدهم با تاکید بر تقویت جایگاه ایران در مسیر اصلی رفت و آمد هواپیماها از شرق به غرب و از شمال به جنوب، گفت: بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه‌گذاری کردیم و در هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی سه‌شنبه شب در خصوص گزارش خود از عملکرد ۱۰۰ روزه دولت سخنان خود را که به طور زنده از شبکه های تلویزیونی و رادیویی پخش شد با موضوع زلزله آغاز کرد و ضمن قدردانی از تلاشگران برای یاری مردم زلزله زده استان کرمانشاه، گفت: مردم قهرمان و پهلوان استان کرمانشاه این ایام غم‌دار مصیبت و حادثه دردناکی هستند و ما  برای همه درگذشتگان از خداوند بزرگ تقاضای رضوان و رحمت  و برای همه مصدومین تقاضای شفای عاجل می‌کنیم و امیدواریم دولت و مردم در کنار هم بتوانند به این مردم مرزدار عزیز برای عبور از این گذر سخت کمک کنند.

دکتر روحانی در بخشی از سخنان خود در پاسخ به اینکه ما در بسیاری از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی روند رو به رشد داریم اما با نقطه مطلوب و با نیازهایمان فاصله زیاد داریم و این موضوع می‌طلبد که دولت محترم اقدامات خاص و ویژه‌ هم انجام دهد از جمله اینکه موقعیت ایران موقعیت فوق‌العاده در منطقه است برای اینکه هاب منطقه‌ای باشد در زمینه‌های مختلف از جمله حمل و نقل و ترانزیت که می‌تواند میلیاردها دلار درآمد خوب داشته باشد. یا کسب و کار و فناوری‌های نو و یا استارت آپ ها. در حوزه‌های ویژه نظیر این موارد، آیا دولت برنامه‌هایی دارد که از مسیرهای میانبر و پرمنفعت شاخص‌ها را جلوتر ببرد، گفت: جایگاه جغرافیایی ایران اقتضا می‌کند که از ظرفیت ترانزیت به معنی عام کلمه بهتر استفاده کنیم الان نسبت به گذشته، رفت و آمد و پروازهای خارجی از روی فضای ایران خیلی بیشتر شده است که یک مقدار از آن مربوط به حوادث اوکراین و قطر است. امروز در مجموع، ایران یک مسیر اصلی برای رفت و آمد هواپیماها از شرق به غرب و بالعکس و از شمال به جنوب است.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز در زمینه انرژی هم سوآپ گازی داریم و هم نفتی خاطرنشان کرد: امروز از شمال کشور نفت و گاز می‌گیریم و در جنوب، نفت را تحویل مشتری می‌دهیم که خود این ترانزیت می‌تواند بسیار مفید و مؤثر باشد. ترانزیت شمال- جنوب برای کشور ما بسیار اهمیت دارد که قدم‌های خوبی برداشته شده است. مذاکرات سه جانبه ما بین ایران، آذربایجان و روسیه، عمدتاً در زمینه ترانزیت است. مذاکرات بین ایران، هند و افغانستان و اخیرا ایران، افغانستان، ازبکستان برای ترانزیت است.

رییس جمهور با اشاره به سرمایه گذاری گسترده در زمینه بندرگاه‌ها، اظهار داشت: بیش از یک میلیارد دلار در دولت یازدهم در بندر شهید بهشتی در چابهار سرمایه‌گذاری کردیم و در هفته آینده یک افتتاح مهم در چابهار خواهیم داشت. در واقع ظرفیت بندر چابهار به ۸.۵ میلیون تن در سال می‌رسد البته در فازهای بعدی به ۸۵ میلیون تن باید برسد. الان کشورهای فراوانی هستند که حاضرند در چابهار سرمایه گذاری کنند. مسأله اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان و به راه‌آهن سراسری مطرح است که این کار در دولت یازدهم شروع شده و  ادامه دارد و حدود  ۲۵ درصد این کار انجام شده و جزو طرح‌هایی است که ان شاء الله در دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.

رییس جمهور گفت: در مسیر ترانزیت قزوین، رشت و آستارا، ما بخشی از مسیر را نهایی کردیم. راه‌آهن قزوین به رشت تا پایان امسال، طبق برنامه باید افتتاح شود. برای طراحی رشت به آستارا، نیمی از سرمایه‌گذاری را ما داریم انجام می‌دهیم. یک میلیارد دلار هزینه این راه‌آهن است. نصف را ما انجام می‌دهیم و ۵۰۰ میلیون دلار آذربایجان در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کند و این طرح بزودی نهایی می‌شود. همه کارهایش تقریباً انجام گرفته و مراحل نهایی‌اش را طی می‌کند.

دکتر روحانی افزود: بحث این است که بخشی از محموله‌های هند به روسیه و اروپای شمالی از طریق بندرعباس و همین راه‌آهن حمل شود. یعنی از بندر عباس حمل کنیم به رشت و از آنجا به آستارا و به راه‌آهن سراسری. این راه‌آهن بعداً به دریای سیاه هم متصل خواهد شد. بنابراین ایران به معنی واقعی کلمه هاب منطقه‌ای است.

رییس جمهور اظهار داشت: در زمینه انرژی برق، در حال حاضر تبادل انرژی برق با اکثر کشورهای همسایه‌مان داریم. به ترکمنستان، ترکیه و عراق برق ما ترانزیت می‌شود. طرح بزرگی با پاکستان می‌خواهیم برای ترانزیت برق و گاز اجرا کنیم. در زمینه اینترنت نیز همین‌طور است، ایران مسیر عبور اینترنت است و در همین ماه‌های اخیر ۳۰۰ گیگ اضافه شده برای عبور ترانزیتی بحث فضای مجازی. در سایر زمینه‌ها نیز ایران این جایگاه را دارد. در زمینه راه‌آهن این طور است که راه‌آهن ما به همه کشورهای همسایه متصل خواهد شد. ازبکستان می‌خواهد راه‌آهنی را از طریق افغانستان به راه‌آهن ایران متصل کند. از سوی دیگر راه آهن ما از طریق خواف به مرز افغانستان رسیده است و از آن طرف می‌خواهیم آن را به عراق متصل کنیم.

دکتر روحانی ادامه داد: اتصال راه آهن هم از جنوب و هم از غرب جزو طرح‌های دولت دوازدهم است. احداث یک راه‌آهن جدید بین ایران و ترکیه غیر از مسیری که داریم که از وان عبور می‌کند، در حال بحث و مذاکره است. بنابراین یکی از ظرفیت‌های مهم ما برای رشد اقتصادی و تولید و اشتغال، بحث جایگاه ترانزیتی در بخش‌های مختلف است.

رییس جمهور با اشاره به منافع اقتصادی حاصل از برجام طی سال های گذشته برای کشور، خاطرنشان کرد: بعد از برجام در این ۲ سال در زمینه اقتصادی حرکت‌های بسیار خوبی داشتیم، با سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و توافقات بانکی انجام گرفته و در کشور شاهد ورود فناوری هستیم و توانستیم نفت را به اندازه‌ای که می‌خواهیم تولید کرده و بفروشیم.

رییس جمهور اظهار داشت: بخشی را در ۱۰۰ روز توانستیم انجام دهیم و بخشی جزو برنامه‌هایی است که تا پایان امسال انجام می دهیم یا در سال‌های بعد آن را دنبال می‌کنیم. البته برخی از مسایل بوده که در اجتماعات انتخاباتی مردم مطرح کردند یا خود من مطرح کردم که اجرای آنها نیاز به یک هماهنگی بیشتر بین همه ارکان حکومت دارد. من آنها را هم دنبال کردم و هم دنبال می‌کنم و هم فضای بهتری حتی در آن زمینه‌هایی که مردم گاهی شعار می‌دادند، امروز شاهدند. البته با آنچه مردم خواستند ما فاصله داریم و آن را دنبال خواهیم کرد.

دکتر روحانی در ادامه تصریح کرد: در زمینه مسایل صد روزه، بحث‌های مختلفی بود که فرصت نشد آنها را توضیح دهم. در بخش انرژی، کشاورزی، حمل و نقل، مسکن و بافت های  فرسوده که ما طرح‌های خوبی در این ۱۰۰ روز طراحی کردیم، هم برای تهران و شهرهای بزرگ و سراسر کشور. تقریباً سه چهار جلسه خودم برای بافت‌های فرسوده در این ۱۰۰ روز گذاشتم و این را ادامه می‌دهیم. همکاری خوبی با شهرداری تهران در زمینه بافت‌های فرسوده تهران شروع کردیم. بحمدالله هماهنگی دولت با شهرداری تهران در دولت دوازدهم مقداری بهتر از قبل است و ما می‌توانیم از این فضای برادری و هماهنگی استفاده بیشتری ببریم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.