در نشست مشترک هیات ایرانی و هیأت بلند پایه افغانستان در بندر چابهار عنوان شد: فعال سازی اتاق بازرگانی افغانستان در بندر چابهار/ کریدور هوایی کابل-چابهار-دبی راه اندازی می شود

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: هدف از توسعه بندر چابهار ارائه خدمات بهینه و پایدار به کشورهای دوست و همسایه است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی در نشست مشترک هیات ایرانی و هیأت بلند پایه افغانستان در بندر چابهار، افزود: هدف از توسعه بندر چابهار ارائه خدمات بهینه و پایدار به کشورهای دوست و همسایه به خصوص کشور افغانستان و کشورهای CIS است.

وی با اشاره به اهداف توسعه ای و فرصت های ناب بندر چابهار و وجود پیوندهای دوستی بین دو کشور ایران و افغانستان در این نشست، گفت: بر اساس اهداف و چشم انداز توسعه ای دولت و سازمان بنادر و دریانوردی این بندر آمادگی پذیرش سرمایه گذاران و ارائه خدمات  مناسب به خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا در موضوعات واردات کالاهای اساسی مورد نیاز کشور افغانستان دارد.

آقایی با توجه به موقعیت ترانزیتی بندر چابهار در کریدورها و به عنوان نزدیکترین بندر ایران به کشور افغانستان، خاطرنشان کرد: ایران از سرمایه گذاران و  تجار در پسکرانه های بندر چابهار با ارائه تسهیلات استقبال می کند.

وی با اشاره به توافق نامه چابهار که  از ظرفیت های بسیاری برخوردار است ، اذعان داشت: تحکیم و عملیاتی نمودن این توافق نامه تأمین کننده منافع ملت های سه کشور هند، ایران و افغانستان است.

همچنین در این نشست حسنی مبارک عزیزی؛ رییس قوانین و ارتباط خارجه وزارت حمل و نقل افغانستان از پیشرفت مذاکرات در تهران و گسترش همکاری های منطقه ای و بین دو کشورصحبت کرد و اظهار داشت: فواصل جغرافیایی تعیین کننده سرنوشت کشورها نبوده بلکه اراده ملت ها است که سرنوشت کشورها را تعیین می کند. عملیاتی کردن موافقتنامه چابهار کمک شایانی در این راستا خواهد کرد.

سید یحیی اخلاقی؛ رییس ترانزیت و تسهیلات خارجی وزارت صنعت و تجارت کشور افغانستان هم با تاکید بر همزبانی و نزدیکی دو کشور، گفت: چابهار برای دولت افغانستان بسیار حائز اهمیت و دارای اولویت است.

وی موافقتنامه ایران، ترکیه و افغانستان و اتصال به کشور ترکیه از طریق شبکه خط آهن ایران، راه آهن خواف – هرات و اتصال به بندر چابهار را از برنامه های دولت افغانستان و همچنین راه اندازی کریدور هوایی کابل-چابهار-دبی در زمینه حمل مسافر و کالا را از اولویت های دولت افغانستان برشمرد.

رییس ترانزیت و تسهیلات خارجی وزارت صنعت و تجارت کشور افغانستان صادرات محصولات کشور افغانستان به بازارهای هدف از طریق بندر چابهار را از جمله پروژه های مهم دیگر خواند و بر انجام آن تأکید کرد و گفت: بندر چابهار می تواند کشور افغانستان  که محصور در خشکی است را به کشورهای آسیای میانه متصل نموده و قابلیت تبدیل شدن به چهارراه ترانزیتی را دارد.

وی احداث دو بندر جدید آبگینه و بندر زرنج در ولایت نیمروز به عنوان بندر خشک را به عنوان مکمل بندر چابهار و برای استفاده بهینه از امکانات چابهار، داد و ستد و تجارت بر اساس پول رایج دو کشور به منظور تقویت پول ملی  را از راه های گسترش همکاری های بین دو کشور دانست.

ایجاد مراکز لجستیکی مشترک در مرزها با قابلیت ترانشیپ کالا، تلاش برای حل مشکلات مربوط به قرنطینه صادرات محصولات کشاورزی، گسترش حمل DOOR TO DOOR، فعال سازی اتاق بازرگانی افغانستان در بندر چابهار و خدمات دهی پایدار ترانزیتی با راهکارهای کاهش هزینه، زمان و معرفی منسجم تجار از سوی اتاق بازرگانی افغانستان به منظور ارائه خدمات بهینه  و تشکیل کمیته شورای هماهنگی به منظور پیگیری اجرایی شدن مصوبات موافقتنامه چابهار از دیگر موضوعات مطروحه در این نشست بود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.