در سومین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و با حضور وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت؛ رونمایی از مجموعه کتاب های استانداردها و کنوانسیون بندری سازمان بنادر

رونمایی از مجموعه کتب استانداردها و کنوانسیون بندری سازمان بنادر بومی سازی کنوانسیون های بین المللی اعلام قوانین سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص ف´Ø[-Åd±

با حضور وزیر راه و شهرسازی در سومین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و صنایع وابسته از مجموعه کتاب های استانداردها و کنوانسیون های بندری در غرفه سازمان بنادر و دریانوردی، رونمایی شد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، در سومین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌و‌نقل و صنایع وابسته (Iran Trans Expo ۲۰۱۸) که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های تخصصی کشور است شرکت های داخلی و خارجی با حمایت وزارت راه و شهرسازی و فدراسیون جهانی راه و با همکاری وزارتخانه ها، سازمان ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط به مناسبت هفته حمل‌و‌نقل به مدت سه روز در محل شبستان اصلی مصلای امام خمینی (ره) تهران آخرین دستاوردها و توانمندی های علمی و اجرایی خود را در معرض دید علاقه مندان قرار می دهند.

سازمان بنادر و دریانوردی  به منظور اطلاع رسانی از روند ارتقاء سطح پایبندی ایران به تعهدات بین المللی و رعایت استانداردهای جهانی در زمینه فعالیت های بندری، اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل ها و استانداردهای مرتبط از طریق بروز رسانی و بومی سازی استانداردها و کنوانسیون های بین المللی در قالب چندین کتاب کرده است.

بدین جهت امروز و با حضور محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی، محمد راستاد؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران ارشد ارگانهای دریایی از ٥مجموعه کتب استانداردها و کنوانسیون بندری سازمان بنادر رونمایی شد.

در ادامه به صورت مختصر به مجموعه کتب استانداردها و کنوانسیون های بندری سازمان بنادر و دریانوردی پرداخته شده است:

کنوانسیون تسهیل ترافیک دریایی (FAL)

کنوانسیون تسهیل ترافیک دریایی (FAL) در خصوص ساده سازی و کاهش فرایندهای غیر ضروری مربوط به ورود، اقامت و خروج کشتی از بندر می باشد. در این کنوانسیون کل اسنادی که در ارتباط با تشریفات مربوط به ورود و خروج کشتی به بندر لازم است محدود به هفت فرم متحدالشکل شده است. این کنوانسیون مصوب سازمان بین المللی دریانوردی است. سازمان بنادر و دریانوردی به نمایندگی از ایران در سال ۱۳۷۳ عضو این کنوانسیون شد. دستورالعمل اجرایی این کنوانسیون که حاوی تشریح کلیه مفاد مندرج در کنوانسیون است توسط سازمان تهیه و جهت اجرا به بنادر ابلاغ و همچنین در دسترس علاقمندان به موضوعات حقوقی قرار گرفته است.

 

کنوانسیون بین المللی آتن راجع به حمل مسافر و بار همراه مسافر از طریق  دریا

کنوانسیون آتن راجع به حمل مسافر و بار همراه مسافر از طریق دریا حاوی مفادی درخصوص حقوق و تکالیف حمل کننده در ارتباط با حمل مسافر از طریق دریا می باشد. در این کنوانسیون حدود مسئولیت حمل کننده در خصوص حقوق مسافر و بار همراه وی پیش بینی شده است. کنوانسیون یاد شده  برای اطلاع دست اندرکاران حمل و نقل مسافر در بنادر و سایر علاقمندان به مسایل حقوقی مربوط به حمل مسافر از طریق دریا ترجمه و در اختیار قرار گرفته است.

استانداردهای بندری

با توجه به اینکه انجام فعالیت های بندری در بنادر نیازمند رعایت استانداردهای دقیق مرتبط در زمینه های مختلف است، سازمان بین المللی کار (ILO) با همکاری سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) اقدام به تهیه مجموعه استانداردهایی در زمینه های مختلف بندری از جمله استانداردهای ایمنی و نگهداری زیرساخت های بندری، ایمنی بهداشت کارکنان بندری و ایمنی عملیات در اسکله و ترمینال نموده است. در استانداردهای مذکور روش بهینه جهت انجام عملیات با هدف به حداقل رساندن میزان آسیب به کالا و اشخاص ارائه شده است. با توجه به اینکه ایران عضو هر دو سازمان بین المللی مذکور می باشد، سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به ترجمه و بومی سازی استانداردهای کرده که جهت اجرا به بنادر ابلاغ خواهد شد. استانداردها شامل استاندارد ایمنی و نگهداری زیرساخت های بندری ، استاندارد ایمنی و بهداشت کارکنان بندری  و استاندارد ایمنی عملیات در اسکله و ترمینال است.

قوانین سازمان بنادر و دریانوردی مرتبط با فعالیت های بندری

با توجه به فرصت های سرمایه گذاری موجود در بنادر، بسیاری از شرکت های خارجی متقاضی فعالیت در بنادر ایران هستند و لازم است که از قوانین و مقررات مرتبط با فعالیت های بندری اطلاع داشته باشند تا بتوانند کسب و کار خود را ساماندهی کنند. با توجه به اهمیت و ضرورت اطلاع سرمایه گذاران و متقاضیان فعالیت در بنادر ایران از قوانین و مقررات، این سازمان اقدام به ترجمه مقررات مذکور جهت استفاده متقاضیان خارجی جهت سرمایه گذاری در ایران کرده است.

اصطلاحات و مفاهیم پایه حمل کالا از طریق دریا

حمل و نقل دریایی یکی از رشته های تخصصی حمل و نقل می باشد که به دلیل پیچیدگی روابط حمل کننده، ارسال کننده و دریافت کننده کالا، به ناچار از اصطلاحات و مفاهیم تخصصی استفاده می شود. به منظور آشنایی دست اندرکاران و کارشناسان در سازمان و در بنادر و نیز سایر علاقمندان، اصطلاحات و مفاهیم پایه حمل کالا از طریق دریا ترجمه و ارائه شده است.

سومین نمایشگاه بین المللی حمل‌ و نقل و صنایع وابسته با حضور ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی تا ۲۷ آذر ماه در مصلای امام خمینی تهران برپا است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.