دریانوردی، مؤلفه‌ قدرت هر کشوری است/ تجهیز و نوسازی بنادر در راستای پشتیبانی از اقتصاد دریامحور

وزیر راه و شهرسازی گفت: جامعه دریانوردان نماد اقتدار و سربلندی جمهوری اسلامی ایران هستند و دریانوردی در زمره مؤلفه‌های قدرت هر کشوری است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، محمد اسلامی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانورد با بیان این مطلب افزود: ظرفیت دریایی کشورهای متصل به دریا و آب‌های آزاد نامحدود است و هرچه بیشتر در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم، یعنی به یکی از مؤلفه‌های قدرتی خود قدرت بخشیده‌ایم و توان ملی و عزت آفرینی را ارتقا داده ایم برای اینکه بتواند تراز و جایگاه خود را در دنیا ارتقا دهد.

وی ادامه داد: در بحث بازدارندگی دفاعی، به عنوان اقتصاد دریامحور از آن یاد می کنیم. از قدرت دفاعی مان به عنوان قدرت دریایی راهبردی نام می بریم. در بخش تجاری هم چه در بخش کشتیرانی تجاری و چه نفتکش نیازمند آن هستیم که به عنوان ظرفیت بزرگ مقیاس که بتواند در اقصی نقاط دنیا ایفای نقش کند، هدف گذاری کنیم  و از این طریق دست خودمان را هر چه بلندتر برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه ما هم در حوزه دریانوردی و هم در حوزه صنایع و نیز خدمات دریایی، فرصت های دست نخورده یا از دست رفته ای داریم که با این نگاه و با این سیاست و با این توجه باید به آن بپردازیم، گفت: باید از آن حمایت کنیم و برای آن برنامه اجرایی دقیق و واقع بینانه ای داشته باشیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، در طی سال های اخیر در راستای توسعه ظرفیت های موجود در پشتیبانی اقتصاد دریامحور، بنادر خود را گسترش داده و تجهیز و نوسازی کرده ایم. به طوری که حداقل 100 میلیون تن ظرفیت بنادر در عمر 8 ساله دولت یازدهم و دوازدهم افزایش پیدا کرده و این روند افزایشی در حوزه های پس کرانه، بنادر را به بنادر نسل سوم تبدیل می کند تا بتوانیم ظرفیت تولید بار را افزایش دهیم. همچنین عضویت در شبکه هایی که می تواند فرصت حمل و نقل بین المللی و به ویژه حمل و نقل ترکیبی را برای کشور فراهم کند.

اسلامی ادامه داد: این نوع سرمایه گذاری ها امروز در بنادر نسل سوم و در قالب طرح جامع لجستیک که برای کشور طراحی شده، قابل مشاهده است و نشانه های موفقیت این رویکرد، حجم سرمایه گذاری جدید برای بنادر است که تقریبا در سه سال اخیر حداقل 15 هزار میلیارد تومان فقط در عرض  یک و نیم سال جلب و جذب شده که با سرعت بسیار خوبی هم در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: در کنار توفیقات سخت افزاری و سرمایه گذاری برای جلب سرمایه، بخش مهمتر نیروی انسانی و سرمایه انسانی است که فرصت های شغلی بی شماری را می توان برای آنها خلق کرد. امروز در بخش نظامی با تعریف مسیری که فرمانده معظم کل قوا تعیین کرده اند، اقتدار دریایی و حضور دریانوردان نظامی ما در اقصی نقاط آب­های جهان برای نشان دادن حضور و نقش امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر جهانیان آشکار شده است.

اسلامی تاکید کرد: ما در بخش تجاری هم نیاز داریم که برای توسعه منابع انسانی، ایرانیان را بیش از پیش به این سمت دعوت و جذب و فرصت سازی کنیم که با یک برخورداری مناسب و باکیفیت و یک نظام پرورشی و آموزشی که بتواند توسعه مهارت بدهد و نیروهای انسانی قابل در تراز بین المللی تربیت کند، در کشور تقویت کنیم و از این طریق شعار «ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی» را بتوانیم محقق کنیم و از این طریق بتوانیم بخش مهمی را که برای اقتصاد دانش بنیان که می خواهد اقتصاد دریامحور را پشتیبانی کند، به نتیجه برسانیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.