دبیر انجمن صنفی سازندگان شناور سازه و تجهیزات دریایی ایران: کشتی‌سازی همچنان گرفتار تامین اعتبارات است

 

دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور سازه و تجهیزات دریایی ایران گفت: کشتی‌ساز‌های داخلی همچنان منتظر تامین قطره‌چکانی منابع مالی هستند.

به گزارش سی نیوز، حمید قاسمی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بیست و پنجمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی درباره وضعیت صنعت کشتی‌سازی در ایران گفت: صنعت کشتی‌سازی هم مانند سایر صنایع با بحران جذب سرمایه مواجه است و در حال حاضر به طور متوسط حدود 30 درصد از ظرفیت خود را بکار گرفته است.

وی با بیان اینکه در داخل امکان ساخت شناورهای سبک قطعاً وجود دارد، گفت: در زمینه ساخت شناورهای سبک و شناورهای پشتیبان هیچ مشکلی وجود ندارد و این کار در همه خطه شمال و جنوب کشور در حال انجام است به عبارت دیگر در این حوزه هیچگونه ضعف توانمندی صنعتی وجود ندارد.

قاسمی‌زاده درباره مشکلات پیش روی صنعت کشتی‌سازی، گفت: یکی از مشکلات اصلی صنعت کشتی‌سازی عدم اطمینان دو سویه بین مالکان و کشتی سازها و تامین مالی ساخت کشتی در داخل است.

وی با اشاره به عدم حمایت نظام بانکی کشور در تامین اعتبار پروژه‌های کشتی‌سازی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی صورت گرفت که فاینانس را از طریق منابع داخلی و صندوق توسعه ملی و توسط بانک‌های عامل تامین کنیم اما متاسفانه بانک‌ها به دلایل متعددی تمایلی به حمایت از صنایع دریایی ندارند ضمن اینکه هنوز مشکلات مربوط به جذب سرمایه‌های خارجی در کشور برطرف نشده است.

دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور سازه و تجهیزات دریایی ایران با بیان اینکه کشتی‌ساز‌های داخلی همچنان منتظر تامین قطره‌چکانی منابع مالی هستند، گفت: نگاهی به تجربیات کشورهای موفق در صنعت کشتی‌سازی نشان می‌دهد تامین مالی پروژه‌ها عامل اصلی موفقیت آنهاست، برای مثال در چین وقتی یک قرارداد امضا می‌شود منابع مالی آن هم تامین می‌شود در واقع کشتی‌ساز‌ها برای تامین مالی و دریافت وثیقه مشکل ندارند، این در حالی است که در کشور ما منابع مالی پروژه‌ها به راحتی تامین نمی‌شود و سیستم بانکی کشور اعطای تسهیلات را منوط به وثیقه ملکی کرده و شناور را هم به عنوان وثیقه قبول ندارد.

به گفته وی یکی از دلایل اصلی تاخیر در دریافت تسهیلات تضامین بانکی است.

قاسمی‌زاده با بیان اینکه از نظر مدیریت دانش و تکنولوژی ساخت شناورها فاصله‌ای با کشورهای پیشرفته در حوزه کشتی‌سازی نداریم گفت: کیفیت ساخت شناورهای هم مورد تایید است زیرا موسسات رده‌بندی تا کیفیت شناورها را تایید نکنند اجازه آب اندازی به آنها را نمی‌دهد

قاسمی‌زاده با تاکید بر اینکه اگر به دنبال اشتغال پایدار هستیم بدون شک باید کشتی‌سازی را رونق دهیم گفت: باید مشکلاتی همچون اطمینان سرمایه‌گذار، تامین فاینانس و بیمه را برطرف کنیم.

وی تصریح کرد: مالکان کشتی‌ها به راحتی نمی‌توانند از تسهیلات دولت برای نوسازی ناوگان استفاده کنند و به‌ فرض فراهم بودن شرایط، حداقل 4 ماه برای دریافت تسهیلات زمان لازم است.

دبیر و عضو هیات مدیره انجمن صنفی سازندگان شناور سازه و تجهیزات دریایی ایران با بیان اینکه دولت باید از طریق روان‌سازی استفاده از منابع مالی از این صنعت حمایت کند گفت: هنوز ساز و کار مالی مناسب برای تامین هزینه مورد نیاز تعمیر و ساخت کشتی در داخل ایجاد نشده است.

وی افزود: قرار نیست دولت صدقه دهد بلکه قرار بود طبق قانون یک میلیارد دلار تسهیلات صندوق توسعه ملی به صنایع دریایی اختصاص یابد که فعلا خبری از این اعتبارات نیست.

قاسمی‌زاده تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این است که منابع صندوق توسعه ملی بیشتر ارز خارجی است و کشتی سازها باید این منابع را در یک حساب خارجی و از طریق واسطه‌ها در خارج از کشور دریافت کنند، که فرآیند انتقال این اعتبارات به داخل هم برای خود یک معضل است.

وی با اشاره به رویدادهای دریایی کشور گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های دریایی در اشاعه فرهنگ دریا بسیار تاثیرگذار است، اما باید نمایشگاه‌ها و همایش‌های دریایی با هم ادغام شوند تا اثربخشی بیشتر داشته باشند.

قاسمی‌زاده درباره همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی گفت: این همایش‌ها فرصت مناسبی برای طرح مشکلات و معضلات دریایی کشور است و درصورتیکه موضوعات به صورت تخصصی بررسی و راهکارهای اجرای ارائه شود قطعا در جهت منافع اقتصادی کشور خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.