دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران: اقتصاد ایران باید دریا محور باشد

 

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: اقتصاد کشور باید دریا محور باشد چون یکی از ظرفیت های مهم اقتصادی میهن اسلامی دریا و سواحل است.

به گزارش سی نیوز، «مسعود پل مه» در گفت وگو با رادیو اقتصاد افزود: همچنان که مقام معظم رهبری نسبت به دریا خطاب راهبردی به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اطلاق فرمودند در حوزه اقتصاد نیز نگاه مسئولان به حوزه دریا باید راهبردی باشد.

وی اظهارداشت: اگر به برنامه ها و سیاست های صنعتی دولت نگاه شود به خوبی در خواهید یافت که تاکنون توجه شایانی به بخش دریا و صنعت دریایی صورت نگرفته در حالیکه ارزان ترین نوع حمل و نقل، به صرفه ترین، پردرآمدترین و با ارزش افزوده ترین بخش لجستیکی اقتصادی است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران گفت: اکنون بیش از ۹۰ درصد مبادلات تجارت دنیا در حوزه دریا شکل می گیرد و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در ادامه افزود: برنامه ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص ساخت کشتی تدوین کرده بصورت جامع و کامل هنوز در اختیار این انجمن قرار نگرفته اما با توجه به سوابقی که کشور از دهه ۴۰ در ساخت کشتی دارد و تاکنون از تجارب متفاوتی بهره گیری شده بصورت اجمالی و کلی می توان گفت امکان اجر ای این برنامه وجود دارد منتها نقاط ضعف و قوت بسیاری از جمله مشکلات عدیده در خصوص تامین مالی در حوزه مزبور به چشم می خورد.

پل مه تصریح کرد: اگر برنامه ساخت کشتی وزارت صمت بطوردقیق تبیین و اطلاع رسانی شود بهتر می توان راجع به این برنامه اظهار نظر کرد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: نوع نگاه سیستم بانکی به بحث کشتی سازی از جمله مشکلات اصلی حوزه دریایی کشور است.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران افزود: یکی از دلائل اصلی که می توان به عنوان ناکارآمدی در حوزه ساخت کشتی یاد کرد همین موضوعی که سیستم بانکی تعریف مشخصی برای تامین مالی اعم از ریالی یا ارزی در حوزه دریا ندارد و بصورت اجاره به شرط تملیک به شکل تامین یک وسیله حمل جاده ای به این موضوع نگاه می کند و حتی در خصوص وسائلی که برای حوزه کشتی درنظرگرفته می شود چنین مشکلات گاهی به چشم می خورد.

وی در ادامه یادآورشد: شقوق مختلفی برای تامین مالی وجود دارد و می شود بطور کامل از بانک صرفنظر کرد اما نباید از این موضوع غافل بود که در کشور محدودیت های زیادی وجود دارد و این امکان را برای بخش صنعت دریایی فراهم نمی کند در نتیجه تنها نگاه این حوزه به سیستم بانکی است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.