دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران: فشار خودتحریمی بیشتر از تحریم‌های بین‌المللی است

 

درباره مساله تحریم‌ها و تاثیر آن بر عملکرد صنایع مختلف تشتت آرا وجود دارد. این قاعده درباره صنعت دریایی کشور به‌نحوی است ‌که عده‌ای از کارشناسان، استفاده از توان داخلی شرکت‌ها را راه برون‌رفت از مشکلات و شرایط تحریم عنوان می‌کنند و تعدادی نیز بر این باورند که بدون داشتن ارتباط در چارچوب قواعد بین‌المللی امکان برون‌رفت از مشکلات این صنعت غیرممکن است و حضور بخش خصوصی تنها قدمی در راه رونق بیشتر بازار حمل‌ونقل و ترانزیت دریایی خواهد بود.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در این رابطه گفت: به‌طورقطع تحریم‌ها بر صنعت دریانوردی ما تاثیر خواهد داشت. چراکه از یک‌طرف عملکرد بنادر ما معطوف به محدوده سرزمینی خودمان می‌شود و از طرف دیگر بخشی هم در ارتباط با فضای کسب‌وکار و محیط تجاری بین‌المللی است که طرف مراودات تجاری ما هستند.

مسعود پل‌مه افزود: به‌طورقطع دولت آمریکا با اعمال تحریم‌های ظالمانه یک رفتار سیاسی غلط را از خود به‌جای گذاشته است و این کنش بر نوع روابط شرکت‌های بین‌المللی با ما تاثیر خواهد داشت. اما فارغ از این مساله، آنچه مهم است نوع تعامل و رفتاری است که یک شرکت در تجارت با شرکت‌های ایرانی خواهد داشت. چرا که پایه اصلی عملکرد تمامی شرکت‌ها متکی بر سازوکار عملیات مالی است و اگر ما تنها به همین نکته توجه کنیم، خواهیم دید که شرکت‌های بین‌المللی به دلیل اینکه عملکردهای مالی و مبادلات پولی‌شان متکی به استانداردهای مالی بین‌الملل است، باید همواره از شفافیت 100 درصدی برخوردار باشند و نتیجتا امکان فعالیت تجاری با ما را نخواهند داشت.

پل‌مه خاطرنشان کرد: ضمن اینکه این شرکت‌ها، مراودات تجاری گسترده‌ای با آمریکا و متحدان این کشور دارند که می‌تواند در تراز مالی آنها تاثیر زیادی داشته باشد. بنابراین، به‌طورقطع ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که کشورهای دیگر از سهم خود در تجارت با دیگر کشورها چشم‌پوشی کنند و باید بپذیریم که تحریم‌ها تاثیر خود را داشته باشد. اما این موضوع را هم باید بپذیریم که ما قابلیت و توانایی لازم برای مواجهه با تحریم‌ها را داریم و خوشبختانه تا امروز توانسته‌ایم قسمت اعظم مشکلات حاصل از تحریم‌های بین‌المللی را در عرصه بندر و دریا به شیوه‌ای که مورد نیاز ما باشد مدیریت کنیم و مشکلات را مرتفع کنیم.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: همچنان که تحریم‌ها هوشمندانه عمل می‌کنند ما نیز توانسته‌ایم هوشمندانه تبعات تحریم‌های جدید را بی‌اثر کنیم. البته این اقدامات، هزینه و مشکلات خاص خودش را داشته است اما درعین‌حال آنچه برای ما مهم است این است که ما از پس تحریم‌های خارجی برمی‌آییم و مطمئن هستیم در فرایند انتقال کالا به کشور خللی پیش نخواهد آمد.

این مقام مسئول در انجمن کشتیرانی تصریح کرد: با این وجود، مشکلات و خودتحریمی‌های داخلی و برخی رفتارهای سلبی است که تمامی ندارد و می‌تواند کار را بدتر کند.

پل‌مه تاکید کرد: ما به‌واقع از پس آمریکا برمی‌آییم، اما از پس تحریم‌هایی که سازمان‌ها، ادارات و درمجموع بدنه دولت برای ما به وجود می‌آورند متاسفانه نتوانسته‌ایم بربیاییم و اعتقاد داریم که اگر اقتصاد کشور زمین بخورد حاصل رفتارهای خود دولت است نه هجمه خارجی.

این کارشناس حمل‌ونقل دریایی درباره جزئیات خودتحریمی‌ها گفت: سنجه‌های بسیاری را برای این مورد می‌توان مطرح کرد. خوشبختانه قوانین ما قوانین مترقی هستند اما وقتی به مرحله اجرا می‌رسند، بدنه دولت بر اساس آنچه استنتاجات عقلی خودشان است آن قانون را اجرا می‌کند و رفتارهای سلبی از آنها سرمی‌زند.

پل‌مه توضیح داد: ما با تفسیر به رأی بدنه دولت از قوانین مواجه می‌شویم. چراکه به دلیل ناکارآمدی و ناشایستگی که در این مجموعه‌ها وجود دارد، با این عنوان که ما حاکمیت هستیم هرگونه که تمایل دارند عمل می‌کنند و در مقام پاسخگویی نیز سلب مسئولیت می‌کنند.

او خاطرنشان کرد: ما همواره با این مشکل مواجه هستیم که چرا سازمان‌های دولتی پشت حربه حاکمیت پنهان می‌شوند و ناکارآمدی خود را مخفی می‌کنند، درصورتی‌که واقعیت این است که دولت باید تسهیل‌گر باشد. حاکمیت یعنی قانون و قانون هم در زمان تصویب برای سهولت، توسعه، فعالیت روان اقتصادی و… تدوین‌شده است اما چطور می‌شود که وقتی به مرحله اجرا می‌رسد آن افرادی که مجری این قانون هستند، به‌جای بهبود فضای کسب‌وکار، مشکل ایجاد می‌کنند و به‌این‌ترتیب قانونی بهبود تبدیل به مخل فضای کسب‌وکار می‌شوند.

پل‌مه در ادامه تاکید کرد: هیچ‌یک از بنادر ایران تحریم نیستند اما مباحث مالی منجر می‌شود که بنادر به‌صورت غیرمستقیم در شرایط تحریم قرار بگیرند. شرایط نیز به این تریتب است که ما نمی‌توانیم در مراودات تجاری‌مان با دلار سروکار داشته باشیم و در معرض تحریم‌ها قرار نگیریم و همین امر هم موجب شده است تا شرکت‌های مهم و بزرگ خارجی به دلیل اینکه می‌خواهند از تحریم‌ها ایمن باشند با ما وارد فعالیت نشوند.
منبع: شیپنا

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.