خوزستان می‌تواند قطب صادرات غیرنفتی شود

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه بانک‌های استان برنامه قوی و منسجمی برای ورود به عرصه صادرات ندارند، گفت: تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در عرصه صادرات منجر به گسترش و توسعه تجارت و رقابت در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

به گزارش سی نیوز و به نقل از دنیای اقتصاد، غلامرضا شریعتی اظهار کرد: توسعه تجارت و صادرات از عوامل موثر توسعه اقتصادی در هر کشوری است و صادرات در هر کشوری باعث ترغیب سرمایه‌گذاری، تولید و افزایش اشتغال می‌شود. وی با بیان اینکه صادرات تقویت‌کننده عزم ملی و ارتقادهنده شأن و منزلت تولیدات ایرانی است، افزود: با توجه به شرایط کنونی منطقه و رشد جمعیت، سرمایه‌گذاری در کشورهای جنگ‌زده‌ای همچون عراق و سوریه می‌تواند موقعیت مناسبی برای صادرات تولیدات ایرانی باشد.استاندار خوزستان تصریح کرد: تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در عرصه صادرات، منجر به گسترش و توسعه تجارت و رقابت در بازارهای داخلی و خارجی خواهد شد.

شریعتی با انتقاد از عملکرد بانک‌های خوزستان در حوزه حمایت از صادرکنندگان گفت: متاسفانه عملکرد بانک‌های استان در بخش‌های مختلف صادراتی ناچیز است و برای ورود به عرصه صادرات بانک‌های استان برنامه قوی و منسجمی ندارند.وی با بیان اینکه پایین بودن ارزش افزوده برخی اقلام یکی از مشکلات اصلی صادرات در استان است، اظهار کرد: رقم ارزش افزوده اقلام صادراتی در چند سال گذشته بهبود پیدا کرده است اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله قابل ملاحظه‌ای وجود دارد و باید در این زمینه تلاش شود.استاندار خوزستان ادامه داد: عدم امکانات و تسهیلات لازم و ناچیز بودن سرمایه‌گذاری در این حوزه از مشکلاتی است که در بخش صادرات با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی گفت: معافیت‌های مالیاتی، اعطای اعتبارات بانکی به صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت، اجباری کردن استانداردهای بین‌المللی برای محصولات صادراتی، ایجاد مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در زمینه صادرات و حذف امور اضافی و زائد اداری از راهکارهایی است که می‌توان برای گسترش صادرات در استان اجرا کرد.استاندار با بیان اینکه پس از تهران مقام دوم را در تولید ناخالص کشور داریم و در صادرات نیز بعد از تهران و هرمزگان در مقام سوم هستیم، اظهار کرد: در روز ملی صادرات از دستگاه‌ها و صادرکنندگان ما تعداد بسیار محدودی جایزه صادرکننده ملی را دریافت می‌کنند. با توجه به صادرات قابل ملاحظه‌ای که خوزستان دارد پسندیده نیست که صادرکنندگان خوب استان، این‌گونه مغفول واقع شوند.استاندار خوزستان با تاکید بر راه‌اندازی موسسه آموزشی صادرات در استان گفت: باید موسسه آموزشی صادرات راه‌اندازی شود تا زمینه فراگیری فرآیند مطلوب صادرات در استان فراهم شود و بتوانیم به صادرات استان به صورت امری تخصصی و حرفه‌ای بپردازیم.

شریعتی گفت: توسعه صادرات غیرنفتی به‌عنوان یک راهبرد اصلی مورد توجه بوده که پس از برجام فضای مساعدتری پیش روی کشور برای تحقق این هدف به وجود آمده است. در این زمینه صادرات به عراق از ۸۰۰ میلیون دلار به ۶/ ۱ میلیارد دلار افزایش یافته است.وی با بیان اینکه ۱/ ۴ میلیارد دلار صادرات از استان نشان از همت و اراده صادرکنندگان استان است، گفت: با توجه به اینکه این میزان ۲۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل بوده است؛ باید اجرای بسته حمایتی ابلاغی از سوی هیات دولت در زمینه تسهیل صادرات را در اولویت قرار دهیم.وی گفت: عراق، قطر، سوریه و عمان کشورهای هدف صادرات خوزستان هستند و امیدواریم در جهت افزایش صادرات به این مناطق، خطوط دریایی و هوایی صادرات به کشورهای عمان و قطر راه‌اندازی شود.استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: گشایش مرز هوایی صادراتی دزفول انتظار صادرکنندگان استان از وزارت صنعت، معدن و تجارت است و با راه‌اندازی این خط هوایی، خوزستان می‌تواند به قطب صادرات غیرنفتی تبدیل شود.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان با بیان اینکه وضعیت اشتغال و درآمد سالانه کشور بحرانی است، گفت: مجلس مخالفت خود را با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی اعلام کرده است، زیرا تاسیس این وزارتخانه زمینه ورود انواع کالاهایی را فراهم می‌کند که تولیدکنندگان داخلی را از بازار حذف می‌کند‌.  عباس پاپی‌زاده اظهار کرد: صادرات باعث ایجاد رقابت میان تولیدکنندگان به لحاظ افزایش کیفیت محصولات و نیز منجر به امنیت تولید به جهت تامین بازارهای تولید می‌شود.وی افزود: اکنون کشور در شرایط ویژه‌ای به سر می‌برد و لازم است که لحظه به لحظه تولید ثروت داشته باشیم.رئیس مجمع نمایندگان خوزستان تصریح کرد: تجارب ارزنده‌ای در سطح بین‌المللی وجود دارد که می‌توان از آن برای بهبود وضعیت صادرات در ایران بهره گرفت. کره‌جنوبی، مالزی، هند و ترکیه کشورهایی هستند که تا چند دهه پیش هم‌رده کشور ما بودند ولی امروز فاصله زیادی از ایران گرفته‌اند.

پاپی‌زاده اظهار کرد: کره‌جنوبی کشوری است که تنها یک‌شانزدهم ایران وسعت دارد با این حال بدون نفت و منابع طبیعی دیگر، صادراتی ۲۵ برابر ایران دارد و مالزی نیز به‌عنوان موفق‌ترین کشور مسلمان جهان در بحث صادرات شناخته می‌شود. باید بپرسیم این کشورها چگونه توانستند چنین راهی را بپیمایند و چه چیزی باعث فاصله روزافزون این کشورها با ایران شده است.وی ادامه داد: با مقایسه فعالیت پارلمان مالزی و کشورمان، متوجه شدیم مجلس این کشور سالانه تنها چهار جلسه علنی برگزار می‌کند درحالی‌که این رقم برای ایران سه جلسه علنی در هفته است. پارلمان مالزی تنها وظیفه خود را اجرای قانون‌هایی می‌بیند که از گذشته وضع شده‌اند ولی در ایران به‌طور مرتب با تغییر یا اصلاح قوانین و افزودن بخشنامه‌هایی روبه‌رو هستیم که بعضا یکدیگر را نقض می‌کنند.رئیس مجمع نمایندگان خوزستان اظهار کرد: در چند ماه گذشته در مجلس اقدام خوبی صورت گرفت و براساس دستور هیات رئیسه مجلس، تعداد جلسات علنی به دو جلسه در هفته کاهش پیدا کرد و یک جلسه نیز به نظارت بر اجرای قوانین و اصلاح آنها تخصیص یافت.

پاپی‌زاده اظهار کرد: در کمیسیون تولید ملی، کمیسیون ویژه تولید ملی تاسیس شده است که بر صادرات و واردات، تولید، صنعت و خدمات نظارت دارد. در این کمیسیون همچنین قوانین خوبی تصویب شده است که از جمله آنها می‌توان به قانون کسب‌وکار و قانون رفع موانع تولید اشارهکرد. وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین چالش کشور در حوزه اجرا است، گفت: مجلس دهم در نخستین فعالیت خود، به بازنگری دو قانون کسب و کار و رفع موانع در کمیسیون ویژه تولید ملی اقدام کرد و بررسی‌های مجلس و نیز این کمیسیون نشان داد که تنها ۱۵ درصد از احکام ذکر شده در این قوانین عملیاتی شده است.رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: وضعیت اشتغال و درآمد سالانه کشور بحرانی است و شرایط خاصی بر کشور حاکم است ولی برخی تحریم‌ها را بهانه می‌کنند و این شرایط را حاصل اعمال تحریم‌ها می‌دانند. برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید ابتدا ساختار موجود در سیاست‌های حاکم بر کشور را به وجود بیاوریم یا اصلاح کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.