خواهش وزیر صنعت از فعالان دریایی: به قولتان وفا کنید

حمل‌و‌نقل: یکی از الزامات ساخت و تعمیر کشتی‌های بزرگ در کشور ایجاد حوض‌های خشک در یاردهای دریایی است موضوعی که چند سالی بود با برنامه ریزی‌ها و آغاز عملیات اجرائی در یارد بندرعباس در حال انجام بود. طرح احداث حوض‌های خشک بندرعباس با هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ثابت ریالی افتتاح شد. این طرح که ظرفیت تعمیر انواع کشتی زیر ۱۲۰ هزار تن در سال را دارد در منطقه ویژه اقتصادی کشتی‌سازی خلیج فارس واقع شده است. طرح احداث حوض‌های خشک بندرعباس با دارابودن دو حوض تعمیرات و نوسازی از جمله بزرگترین داک‌های خشک منطقه محسوب می‌شود.

 

برای بهره برداری از این طرح که برای ۸۴ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال می‌کند، هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ثابت ریالی و بیش از ۸۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی در قالب تسهیلات صورت گرفته است. به منظور دستیابی به اهداف این طرح که شروع اجرای آن سال ۱۳۸۱ بود، چهار فاز با ظرفیت‌های مختلف در نظر گرفته شد که در حال حاضر بخش عمده زیرساخت‌های فاز صفر تکمیل شده است. گفتنی است که فاز صفر برای تعمیرات شناورهای با ظرفیت کمتر از ۱۲۰ هزار تن، فاز یک جهت تعمیرات شناورهای با ظرفیت بالای ۱۲۰ هزار تن، فاز دو با هدف ساخت شناورهای با ظرفیت کمتر از ۱۲۰ هزار تن و همچنین فاز سه برای ساخت شناورهای با ظرفیت بالای ۱۲۰ هزار تن بوده است.
خواهش وزیر صنعت، معدن و تجارت از صنایع دریایی
در این مراسم محمد نعمت زاده  وزیر کهنسال  صنعت، معدن و تجارت که این روزها آخرین روزهای وزارتش در ساختمان اجر سه سانتی خیابان سمیه را سپری می‌کند، با بیان اینکه ما خواستیم و توانستیم ولی این حداقل است باید بیشتر بخواهیم و تلاش کنیم و از دیگر کشور‌ها یاد بگیریم و در داخل کشور نیز توان افزایی بکنیم. من خواهشم این است که به قول قرارمان پایبند باشیم و تعهداتمان به مشتریان را به موقع پاسخ بدهیم. هرآنچه در صنعت انجام شده همه انجام داده‌ایم و اگر توفیقی داشتم و منشاء اثر بوده از کار جمعی بوده است.
محمدرضا نعمت زاده افزود: ما استحقاق‌مان خیلی بیشتر از اینها است وقتی می‌شنیدم تعمیر شناور را به کشورهای دیگر می‌برند از ته قلب ناراحت می‌شدم؛ ما چیزی از کشورهای که این کار می‌کنند کمتر نداریم هم به لحاظ نیروی انسانی تحصیل کرده و پتانسیل‌های دیگر بیشتر از آنها است.نعمت زاده با اشاره به سیاست‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری، توجه دولت و مجلس شورای اسلامی به صنایع دریایی امروز از تمام ظرفیت داخل استفاده می‌کنیم و تلاش خواهد شد به بهترین وجه رضایت مشتری جلب شود و حدود یک ماه پیش شرکت مشترکی میان ایدرو، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران راه اندازی شده که شاید یک شرکت تعمیرات یا کشتی‌سازی بین‌المللی نیز به این جمع اضافه شود.

 
وی با اظهار امیدواری برای اینکه مجموعه طرح حوض‌های خشک تعمیر انواع کشتی بندرعباس به یک کلاس جهانی از لحاظ مدیریت، تعمیر و نگهداری تبدیل شود، گفت: برای رسیدن به این موضوع باید تمامی دست اندرکاران طرح در کنار هم برای تحقق وعده‌ها تلاش کنند.
محمدرضا نعمت زاده در مراسم افتتاح طرح حوض‌های خشک تعمیر انواع کشتی بندرعباس، اظهار کرد: هیچ کس نمی‌تواند به تنهایی منشا اثر باشد و کارها باید به صورت منسجم، گروهی و با رعایت احترام متقابل انجام شود و در برخورد با مردم و جامعه همیشه نیمه پر لیوان را ببینیم.

 
وی با اشاره به پتانسیل‌های جمعیتی، سواحل دریایی و جوانان فارغ التحصیل کشور، گفت: همیشه برای من این سئوال مطرح بود که چرا سهم صنایع دریایی ما از کشورهای همسایه کمتر است که خوشبختانه با جهشی که از سال ۹۲ و خصوصاً پس از رفع تحریم‌ها داشتیم این سهم رو به ترمیم و افزایش گذاشته است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر لزوم توجه به امر آموزش، تجربه و مجهز شدن به فناوری روز جهانی عنوان کرد: امیدواریم این مجموعه به یک کلاس جهانی از لحاظ مدیریت، تعمیر و نگهداری تبدیل شود که برای رسیدن به این موضوع باید تمامی دست اندرکاران طرح در کنار هم برای تحقق وعده‌ها تلاش کنند.
نعمت زاده با اشاره به ورود دکل جک آپ (Jackup rig) که گونه‌ای از سکوهای حفاری قابل حمل است به یکی از حوضچه‌های طرح، گفت: امیدواریم که با حمایت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران دیگر قرارداد تعمیر کشتی با کشورهای خارجی بسته نشود و ظرفیت‌های داخلی مورد استفاده قرار بگیرد.

 
پتانسیل ساخت کشتی در حوض‌های خشک بندرعباس
به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت طرح حوض‌های خشک تعمیر انواع کشتی در بندرعباس این پتانسیل را دارد که به سمت ساخت کشتی نیز در آینده‌ای نزدیک حرکت کند. وی بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی برای جلب رضایت مشتریان تأکید کرد. نعمت زاده با اشاره به تکمیل و بهره برداری این حوض‌های خشک پس از سال‌ها، اظهار کرد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران به عنوان دو شرکت بزرگ و خصوصی دارای کشتی‌های سنگین از نزدیک طرح را دیدند و ایزوایکو نیز آماده خدمت و کار در این طرح است که شرکت عظیم گسترش به عنوان مجموعه تابعه ایزوایکو مسئولیت این حوض‌های خشک را بر عهده دارد.

 

وی با اشاره به مشکلات فراروی صنایع دریایی در دوران تحریم، افزود: توافقات همکاری با شرکت‌های کشتی‌سازی در دوران تحریم دچار تأخیر شد و مشتریان تعمیرات و ساخت کشتی‌های خود را به خارج از کشور می‌برند اما امروز با توجه به سیاست‌ها و تأکیدات مقام معظم رهبری، توجه دولت و مجلس شورای اسلامی به صنایع دریایی از تمام ظرفیت داخل استفاده می‌کنیم و تلاش خواهد شد به بهترین وجه رضایت مشتری جلب شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از دکل‌های حفاری حدود یک ماه است وارد حوضچه شماره یک طرح شده و تعمیراتش آغاز شده است، افزود:  یک کشتی نیز در ورودی حوضچه شماره دو آماده است که پس از آبگیری حوضچه ظرف دو سه روز آینده وارد تعمیرات اساسی خواهد شد.

 

نعمت زاده با تأکید بر رقابت ‌پذیریو استفاده حداکثری از امکانات موجود، گفت: این طرح با تعمیرات آغاز شد و قطعاً باید به سمت ساخت کشتی نیز در آینده‌ای نزدیک برود که این پتانسیل را نیز دارد. وی استفاده از تمامی امکانت صنعتی و خدماتی را در کنار هم برای پیشبرد طرح ضروری دانست و عنوان کرد: حدود یک ماه پیش شرکت مشترکی توسط ایدرو، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش ایران راه اندازی شد که شاید یک شرکت تعمیرات یا کشتی‌سازی بین‌المللی نیز به این جمع اضافه شود.  نعمت زاده در بخش دیگری سخنان خود از زحمات دکتر معظمی و هدایت مؤثر ایشان در حوزه دریایی تشکر کرد و گفت: ایدرو در مسیر مؤثر خود قرار گرفته و در وظایف خود به خوبی فعالیت کرده است. در این مراسم با اهدای لوح سپاس کارکنان صنایع دریایی از زحمات و تلاش‌های مهندس نعمت زاده قدردانی به عمل آمد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.