حرکت به سمت واردات هدفمند ادامه دارد :رشد ۴۶ درصدی عملیات کانتینری در بندر رجایی

بنا بر اعلام قبلی دولت یازدهم در برنامه‌ ریزی‌های خود واردات کالاهای خام را کاهش داده و به دنبال ورود کالاهای سرمایه‌ای به کشور خواهد بود، تداوم رشد عملیات کانتینری بندر رجایی نشان دهنده تحقق نسبی این وعده مهم است.

به گزارش ایسنا، طبق برآوردهای صورت گرفته از عملکرد بنادر هرگاه میزان عملیات کانتینری آنها افزایش پیدا کند این موضوع به معنای آن است که کالاهای وارداتی به یک کشور از مواد خام و اولیه به کالاهای سرمایه‌ای و قابل تبدیل به کیفیت‌های بالاتر تبدیل شده است.

با وجود آنکه هنوز میزان عملکرد کانتینری ایران با اهداف کلان کشور فاصله دارد، اما رشد ۴۶ درصدی این عملیات در دو ماهه ابتدایی سال جاری در بندر شهید رجایی نشان دهنده توفیق نسبی دولت در اجرای این سیاست کلان به حساب می‌آید.

براساس آمارهایی که سازمان بنادر و دریانوردی ارائه کرده در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال جاری ۱۳ میلیون و ۳۳۹ هزار و ۵۴۱ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شده است که رشد سه درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است.

در این زمان حدود هشت میلیون و ۹۰۰ هزارتن از کالاهای جابه‌جا شده مربوط به کالاهای غیرنفتی و حدود چهار میلیون و ۳۴۰ هزار تن به کالاهای نفتی مربوط می‌شود. همچنین در حوزه صادرات نیز صرفا از بندر شهید رجایی بیش از پنج میلیون و ۳۷۰ هزار تن کالای غیرنفتی جابه‌جا شده است.

بهترین عملکرد در بندر شهید رجایی را می‌توان به دو حوزه ترانشیب و عملیات کانتینری اختصاص داد.

در طول دو ماهه ابتدایی سال ۵۹۲ هزار و ۲۷۵ تن کالای غیرنفتی از طریق خطوط کشتیرانی به دیگر بنادر ترانشیب شده که در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشد ۱۷۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در تخلیه و بارگیری کانتینر نیز بندر شهید رجایی عملکرد ۴۴۴ هزار و ۳۷۳ teu کانتینر را به ثبت رسانده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین بندر شهید رجایی پذیرای ۶۲۱ فروند انواع شناور بوده که از این تعداد ۵۲۲ فروند آن شناورهای بالای ۱۰۰۰ تن ظرفیت را شامل می‌شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.