جنگ تجاری میان آمریکا و چین گریبان صنعت کشتیرانی را گرفت؛ کاهش 20 درصدی بازار تجاری ای.پی مولر-مرسک

 

شرکت ای.پی مولر-مرسک سال عجیبی را پشت سر می گذراند. چرا که به عنوان بزرگ ترین شرکت کانتینری شرایط عجیبی را به واسطه واکنش های متفاوت بازار تجربه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری سی نیوز و به نقل از بلومبرگ، چند سالی می شود که سرمایه گذاری در شرکت مرسک به یک حاشیه سود مناسب می رسد و بحثی برای آن صورت نمی گیرد. اما جنگ تجاری اخیر باعث شده تا سرمایه گذاران دچار تردید شده و اوضاع را دوباره مورد بررسی قرار بدهند. این در حالی بود که از ماه سپتامبر رشد 8 دهم درصدی در سهام این شرکت بزرگ دانمارکی دیده می شد.

آمارهای امسال نیز نشان می دهدکه سهام اصلی این شرکت حدود 6 درصد رشد داشته و این رشد از سال 2006 تاکنون بی سابقه بوده است. اما امسال همه توجه ها به سوی جنگ تجاری سوق داده شده است. دونالد ترامپ، روز جمعه هفته گذشته که آماده است تا برای کالاهای چینی که به مقصد آمریکا فرستاده می شوند تعرفه 500 میلیارد دلاری وضع کند. تعرفه ای که تمام محصولات صادراتی از چین به آمریکا را شامل خواهد شد.

برای شرکتی که یک پنجم حجم کانتینری کل دنیا را کنترل می کند و ارزش کالاهای صادراتی اش بیش از 4 تریلیون دلار در سال است، موج جدید پروتکشنیسم (نظام حمایت از صنایع داخلی)می تواند ویرانگر باشد. مرسک در حال حاضر 20 درصد از قیمت بازار را از دست داده، چرا که سرمایه گذاران در حال بررسی شرایط کنونی بازار هستند تا شاید چشم انداز دیگری را برای سرمایه گذاری در نظر بگیرند.

دیوید کرستنس، تحلیلگر جفریس در این رابطه گفت:« بازار دچار عدم اطمینان برای ماه های باقیمانده از سال میلادی است. چرا که جنگ تجاری که به خاطر وضع تعرفه های جدید به وجود آمده تاثیر مستقیم بر روی صنعت حمل ونقل خواهد داشت. واضح است که خطر بزرگی برای شرکت های بین المللی حمل ونقلی وجود دارد که در این زمینه فعالیت می کنند. این مساله می تواند تجارت بین الملل را هم دچار مشکلات فراوانی کند.

مرسک نیز در تلاش است تا در این بازار جلوی ظرفیت اضافه بازار بایستد. این در حالی است که بیشتر کشتی های مرسک در فاصله خطوط میان آسیا و اروپا در حال تردد هستند و ارتباط چندانی با خط چین و آمریکا ندارند. اما کاهش تجارت میان این دو کشور اثرات سوء خود را به جا خواهد گذاشت. اسلایدهای مرتبط با سهام مرسک در روز گذشته نشان می دهد که سهام شرکت در کپنهاگ نیز 3.1 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که مرسک در سال های اخیر تمرکز خود را از صنایع انرژی به سوی صنعت حمل ونقل معطوف کرده است.

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.