جمع‌آوری داده‌های مصرف سوخت کشتی‌ها آغاز شد؛ محدودیت استفاده از گوگرد در سوخت کشتی‌ها

 

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از ابتدای سال ۲۰۱۹، کشتی‌ها با ظرفیت ۵ هزار تن و بیشتر باید داده‌های مصرف سوخت خود را بر اساس الزامات گزارش‌دهی اجباری جمع‌آوری داده‌ها، جمع‌آوری کنند.

به گزارش سی نیوز و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره جمع‌آوری داده‌های مصرف سوخت کشتی‌ها، گفت: از ابتدای سال ۲۰۱۹، کشتی‌ها با ظرفیت ۵ هزار تن و بیشتر باید داده‌های مصرف سوخت خود را بر اساس الزامات گزارش‌دهی اجباری جمع‌آوری داده‌ها، که از ماه مارس ۲۰۱۸ لاز‌م‌الاجرا شده است، جمع‌آوری کنند.

وی تصریح کرد:  بر اساس ضمیمه‌ ششم مارپل در خصوص جمع‌آوری و گزارش‌دهی داده‌های مصرف سوخت کشتی‌ها از این دسته از کشتی‌ها می‌خواهد داده‌های مصرف سوخت‌های مورد استفاده و نیز سایر اطلاعات اضافی دیگر مانند مقررات فعالیت ترابری خود را جمع‌آوری کنند.

حق‌شناس خاطرنشان کرد: داده‌های تجمیع‌شده برای هر سال تقویمی به مرجع دریایی کشور صاحب پرچم گزارش می‌شود و آن مرجع پس از حصول اطمینان از انطباق گزار‌ش‌دهی اطلاعات با الزامات، یک «اظهارنامه‌ انطباق» برای آن کشتی صادر می کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مراجع دریایی کشور صاحب پرچم باید اطلاعات یاد شده را به بانک‌داده‌های مصرف سوخت کشتی‌ها (GISIS) در آیمو انتقال دهند  تا آن داده‌ها پس از خلاصه شدن، در قالب گزارشی سالانه به کمیته‌ حفاظت از محیط زیست (MEPC) ارائه شود.

وی اظهار کرد: سامانه‌ جمع‌آوری داده‌ها، یکی از اقدامات آیمو جهت حمایت از اجرای راهبرد اولیه‌ خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها، مصوب سال ۲۰۱۸ است

حق شناس ادامه داد:. کشتی‌های مشمول، مسئول انتشار ۸۵ درصد مجموع دی‌اکسیدکربن منتشر شده از کشتیرانی بین‌المللی به حساب می‌آیند و در حقیقت، سامانه‌ جمع‌آوری داده‌ها با هدف پشتیبانی از رویکرد سه‌ مرحله‌ای آیمو(سازمان جهانی دریانوردی) در خصوص کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن از کشتیرانی بین‌المللی (شامل جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل داده‌ها، و سپس تصمیم‌گیری برای تدابیر بیشتر، در صورت لزوم) طراحی شده است.

وی درباره محدودیت استفاده از گوگرد در سوخت کشتی‌ها، گفت: اصلاحات به برگه‌ تحویل سوخت مرتبط با تحویل سوخت سنگین به کشتی‌های مجهز به سازوکارهای جایگزین جهت پیروی از الزامات انتشار گوگرد از ابتدای سال ۲۰۱۹ لازم‌الاجرا شد و این در حالی است که شمارش معکوس برای فرارسیدن زمان کاهش میزان گوگرد مجاز در سوخت کشتی‌ها، از سه و نیم درصد جرمی در حال حاضر به نیم درصد از ابتدای سال ۲۰۲۰ در خارج از مناطق کنترل انتشار (ECA) آغاز شده است. الزامات جدید جهت کاهش گوگرد در سوخت کشتی‌ها، مزایای چشمگیری برای محیط زیست و سلامت انسان‌ها به همراه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اصلاحات به پیوست پنجم ضمیمه‌ ششم مارپل، شامل ممنوعیت استفاده از هر گونه سوخت حاوی بیش از نیم درصد گوگرد است، مگر آن که کشتی از یک شیوه‌‌ انطباق جایگزین، مانند سامانه‌ تصفیه گاز خروجی برای کاهش انتشار اکسیدهای گوگرد و پیروی از الزامات مارپل استفاده کند.

حق شناس گفت: اظهارنامه‌ای به امضا و گواهی نماینده‌ شرکت تامین‌کننده‌ سوخت باید در برگه‌ تحویل سوخت درج شود، مبنی بر این که سوخت سنگین تامین شده با مقرره‌ ۳,۱۸ ضمیمه‌ ششم کنوانسیون مارپل انطباق دارد و میزان گوگرد موجود در این سوخت از مقادیر زیر تجاوز نمی کند.

وی تاکید کرد: سقف تعیین شده برای نواحی خارج از مناطق کنترل انتشار (۵/۳ درصد در حال حاضر و ۵/۰ درصد از ابتدای سال ۲۰۲۰) بر اساس مقرره‌ ۱,۱۴ و سقف تعیین شده برای نواحی داخل مناطق کنترل انتشار (۱/۰ درصد جرمی) بر اساس مقرره‌ ۴.۱۴و در نهایت سقف تعیین شده از سوی خریدار، بر اساس اعلام خریدار مبنی بر قصد وی برای استفاده از آن سوخت است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.