جزییات ساخت پایانه نفتی جاسک در سواحل دریای عمان

بندری که با اجرای پروژه های نفتی، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت سنگین از منطقه گوره به منطقه جاسک در استان هرمزگان، امکان پهلوگیری کشتی های بسیار بزرگ با ظرفیت 2 میلیون تن و ذخیره سازی 10 میلیون بشکه نفت خام را پیدا خواهد کرد و دوباره به روزهای اوج گذشته باز می گردد و نام یکی از بنادر نفتی مهم ایران را یدک می کشد.
مطالعات طراحی بنیادی خط لوله42 اینچ و ایستگاه های انتقال نفت خام گوره (منطقه گناوه) به بندر جاسک، مراحل نهایی خود را طی می کند.
مرتضی کرمی، قائم مقام مجری طرح احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک و مخازن و تاسیسات نفتی جاسک در گفت وگو با « مشعل» از پایان مطالعات طراحی بنیادی خط لوله و ایستگاه های آن و ورود مشاور طراحی بنیادی به مرحله تولید مدارک فنی پروژه خبرداد.
وی با اشاره به اینکه قرارداد مشاور طراحی بنیادی در پایان فروردین ماه سال 1395 نافذ شده است، گفت: این قرارداد شامل خدمات طراحی بنیادی خطوط لوله و ایستگاه ها، نقشه برداری، ژئوتکنیک، پدافند غیرعامل، مطالعات برق، مطالعات و اخذ مجوزهای زیست محیطی و میراث فرهنگی می شود.
قائم مقام مجری طرح ادامه داد: نقشه برداری هوایی، نقشه های زمینی، پلان پروفایل ها، گمانه های زمین شناسی، ژئوتکنیک مسیر، مطالعات برق مورد نیاز ایستگاه ها انجام و مطالعات زیست محیطی در حال اخذ مجوزهای لازم است.
به گفته وی، براساس راهبرد تدوین شده برای اجرای این طرح، خط لوله انتقال نفت خام گوره – جاسک به چهار گستره تقسیم شده است.
کرمی گفت: مبدا این خط در منطقه گوره شهرستان گناوه از استان بوشهر و مقصد این خط لوله 1000 کیلومتری، منطقه جاسک در شرق استان هرمزگان است.
وی اعلام کرد: مطالعات طراحی بنیادی 300 کیلومتر ابتدای این خط در مرحله اول از سوی مشاور تکمیل و اسناد مناقصه آماده ارائه به پیمانکاران تایید صلاحیت شده برای دریافت پیشنهادهای مالی است و برای اجرای گستره های 2، 3 و 4 در مرحله ارزیابی پیمانکاران قرار داریم.
قائم مقام مجری طرح، با اشاره به اینکه ظرفیت این خط لوله یک میلیون بشکه در روز است، تصریح کرد: این خط لوله 42 اینچ باید نفت خام سبک و سنگین را به منظور صادرات منتقل کند که این امر نیازمند احداث مخازن ذخیره در منطقه جاسک است، بنابراین در این طرح، پروژه احداث مخازن ذخیره در غرب بندر جاسک نیز دیده شده که در فاز نخست به ظرفیت 10 میلیون بشکه در دست اقدام است.

سرمایه گذار ساخت ذخایر بندر جاسک به زودی مشخص می شود
قائم مقام مجری طرح احداث خط لوله گوره – جاسک و مخازن و تاسیسات نفتی جاسک گفت: مخازن ذخیره نفت خام در بندر جاسک با ظرفیت 10 میلیون بشکه از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی احداث خواهد شد. به گفته وی، در سال 1394 بیش از 20 سرمایه گذار اعلام آمادگی کردند که بعد از ارزیابی، هشت سرمایه گذار انتخاب شدند و در نهایت چهار سرمایه گذار پیشنهاد مالی ارائه کردند که در مرحله پایانی در آیندهای نه چندان دور برنده مشخص خواهد شد.
قائم مقام مجری طرح گفت: به موجب قرارداد سرمایه گذار متعهد می شود مخازن ذخیره را به ظرفیت 10 میلیون بشکه مطابق با استانداردهای وزارت نفت احداث و طی یک قرارداد 15 ساله مخازن را به شرکت ملی نفت ایران اجاره دهد. در پایان مدت 15 ساله مالکیت مخازن مذکور به شرکت ملی نفت ایران انتقال خواهد یافت.

تامین لوله خط انتقال در مرحله دریافت پیشنهادهای مالی
قائم مقام مجری طرح احداث خط لوله گوره – جاسک و مخازن و تاسیسات نفتی جاسک، از مشخص شدن مناقصه گران برای تامین لوله خط جاسک خبرداد و گفت: در حال حاضر در مرحله دریافت پیشنهادهای مالی هستیم.
وی اعلام کرد: این خط لوله از گوره تا جاسک هشت ایستگاه دارد که شامل پنج تلمبه خانه برای پمپاژ نفت خام و دو ایستگاه برای ارسال و دریافت توپک «پیگرانی» و یک ایستگاه پایانی برای اندازه گیری است.
کرمی ادامه داد: در این طرح برای اندازه گیری میزان نفت خام سبک و سنگین در مبدا «منطقه گوره» و در انتهای خط لوله در جاسک ایستگاه اندازه گیری احداث خواهد شد. وی افزود: در پایان این مسیر و در مجاورت دریا تاسیسات دریایی شامل «اسکله پشتیبانی، تاسیسات اندازه گیری، خطوط لوله زیر دریا و سه دستگاه گوی شناور(SPM)» برای صادرات نفت خام احداث می شود که قابلیت صادرات یک میلیون بشکه نفت خام در روز را داشته باشد.

قائم مقام مجری طرح احداث خط لوله
وی گفت: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در این طرح به عنوان مدیریت طرح حضور داشته و طبق برنامه ریزی انجام شده، این طرح ظرف 54 ماه به پایان خواهدرسید.
وی کل سرمایه گذاری در نظر گرفته شده برای این طرح را 2 میلیارد دلار اعلام کرد که از محل منابع داخلی تامین خواهد شد.

طرح های جانبی
قائم مقام مجری طرح احداث خط لوله گوره – جاسک و مخازن و تاسیسات نفتی جاسک، درباره طرح های جانبی گفت: همچنین طرح توسعه ای جانمایی تاسیسات نفتی بندر جاسک شامل 2 پالایشگاه و 3 پتروشیمی در قالب پروژه طراحی جانمایی تاسیسات نفتی جاسک از سوی مشاوران داخلی وخارجی در حال انجام است. کرمی در ادامه به انجام طرح مطالعات توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران از سوی دانشگاه شهید بهشتی اشاره کرد و گفت: گزارش اولیه این طرح آماده شده و تا قبل از پایان سال 96 به پایان میرسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.