توسعه و برون سپاری زیرساخت آموزش دریایی/ تدوین نقشه¬راه آموزش دریایی کشور/ ابلاغ آیین نامه اجرایی تخلفات دریانوردان

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به چالش ها و مسائل روز دریانوردان گفت: دریانوران ما در کشور در حوزه های کشتیرانی تجاری، نظامی، صیادی و خدمات  دریایی شامل طیف وسیعی هستند که 130 هزار نفر از طریق سازمان بنادر و دریانوردی سند دریایی و گواهی ناهه شایستگی دریافت کرده اند. بر این اساس وظیفه ما توسعه زیرساخت های آموزش دریایی است.

به گزارش سی نیوز و به نقل از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران،جلیل اسلامی در مراسم گرامیداشت روز دریانورد با بیان این مطلب افزود: در این راستا در قالب برون سپاری و تفویض به مناطق به منظور تسهیل و روان سازی آموزش و در عین حال نظارت و کنترل بر کیفیت کار، پروژه ای به عنوان پروژه نقشه راه آموزش دریایی کشور تدوین شده و به تصویب هیئت عالی سازمان رسیده که در حال ابلاغ به مناطق برای اجرا است.

وی افزود: هدف از اجرای آن توسعه زیرساخت ها و افزایش کیفیت نظارت بر مراکز آموزشی بعد از واگذاری است که در این حوزه در حال کار هستیم.

برگزاری دوره های آموزشی مفید در کشور

اسلامی با اشاره به دیگر مسائل دریانوردان در دوران کرونا ادامه داد: ما وظیفه داشتیم مقررات، شیوه نامه ها و دستورالعمل هایی را که از طریق سازمان های بین المللی و داخلی بر اساس نیاز و مشورت با مدیران شرکت های کشتیرانی به مناطق ابلاغ و کنترل کنیم تا این دستورالعمل ها و شیوه نامه ها در ارتباط با دریانوردان اجرایی شود.

وی تشریح کرد: در این راستا مسائلی از قبیل تمدید و تجدید گواهی نامه ها، مهلت دادن به آزمون ها و آزمون های مجازی و از راه دور مدیریت و کنترل شد و مشکلی در فرآیند آموزش دریانوردان ایجاد نشد و اکنون در مناطق تهران و استان ها این دوره های آموزشی با کیفیت مطلوب و مناسب در حال برگزاری است.

تدوین قرارداد کار دریایی

اسلامی با یادآوری اینکه چالش قدیمی دریانوردان مربوط به قرارداد کار دریایی است، گفت: با توجه به الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون و تکلیفی که برای سازمان همزمان با وزارت رفاه در نظر گرفته شده، در حال پیگیری هستیم که قرارداد کار دریایی با کییفیت مناسب و بر اساس نیاز جامعه دریایی کشور تدوین شود و به عنوان پایه و بستر روابط کار بین دریانورد و مالک قرار بگیرد.

وی اعلام کرد: خوشبختانه این  امر شروع شده و در مراحل انتهایی است تا بتوانیم این قرارداد کار دریایی را با شرایط مناسب و با کمک وزارت رفاه اجرایی کنیم تا دریانوردان کشور بتوانند از طریق این قراردادها به حقوق  قانونی خود دست یابند.

ابلاغ آیین نامه اجرایی تخلفات دریانوردان

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین از ابلاغ آیین نامه اجرایی مربوط به هیئت رسیدگی به تخلفات دریانوردان خبر داد و گفت: دبیرخانه این هیئت بر اساس مصوبه دولت در سازمان بنادر و دریانوردی تشکیل شده و در حال تدوین است و نمایندگان بخش های مختلف، NGO ها، اصناف و صنوف دریایی در حال معرفی هستند.

وی ادامه داد: با تشکیل این دبیرخانه پلتفرم و بستری را ایجاد خواهیم کرد که به نحو مطلوبی به آیین نامه رسیدگی شود و احیانا اگر حقوقی در ارتباط به تخلفات مربوط به طرفین مالک و دریانورد اتفاق بیفتد، در قالب این آیین نامه رسیدگی و کنترل و مدیریت خواهد شد.

بیمه دریانوردان زیر 3 هزار

اسلامی همچنین بیمه دریانوردان را مطالبه و چالش قدیمی آنها برشمرد و تصریح کرد: بیمه دریانوردان زیر 3 هزار است و خوشبختانه با شیوه نامه ای که اواخر سال 99 از طریق وزارت رفاه به سازمان های ذیربط ابلاغ شد، در حالی همکاری برای نهایی سازی این شیوه نامه در ارتباط با بیمه دریانوردان زیر 3 هزار هستیم که محقق خواهد شد.

این مسئول دولتی با تاکید بر اینکه توسعه و حفظ ناوگان دریایی با کمک و همگرایی عوامل و مدیران دریایی و سازمان بنادر به عنوان سازمان حاکمیتی دریایی محقق خواهد شد، ادامه داد: ما هیچ گاه از حضور در مجامع بین المللی غافل نشدیم و تمام جلسات و اجلاس های مربوط به سازمان جهانی دریانوردی و سایر سازمان های جهانی که کشور ما الحاق به کنوانسیون های مربوطه دارد، با حضور مجازی یا سایر روش ها کنترل می شود.

وی خاطر نشان کرد: از این طریق تلاش می کنیم که حقوق دریایی کشور را در این سازمان ها احقاق کنیم و از طریق نمایندگان خود در آن مجامع، به این حقوق کشورمان دست پیدا کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.