تهران میزبان بزرگ ترین اجلاس فرماندهان نظامی؛ فرماندهان نیروی دریایی هلند، عراق و عمان وارد تهران شدند

 

اجلاس بزرگ فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند از امروز در تهران برگزار می‌شود.

فرماندهان نیروی دریایی ارتش عراق و سوریه برای شرکت در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند، به‌طور جداگانه وارد تهران شدند.

این فرماندهان، در بدو ورود به تهران، مورد استقبال مقامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند از صبح روز دوشنبه در تهران و با حضور ۳۵ هیات عالی‌رتبه نظامی از کشورهای مختلف جهان، آغاز به کار می‌کند.

با آغاز به کار اجلاس در تهران، رسماً ریاست این اجلاس مهم، به نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران واگذار خواهد شد.

این اجلاس به‌مدت دو روز (دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری) در تهران برگزار خواهد شد.

همچنین بر اساس این گزارش، فرماندهان نیروی دریایی کشورهای عمان، هلند و ماداگاسکار نیز دقایقی پیش به منظور شرکت در اجلاس بزرگ فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند وارد تهران شدند.

فرمانده نیروی دریایی هلند و هیات نظامی همراهش، اولین هیات اروپایی است که به منظور شرکت در اجلاس وارد تهران شده است.

علاوه بر این، عبدالله الرئیسی فرمانده نیروی دریایی ارتش عمان نیز دقایقی پیش با استقبال مقاات کشورمان وارد تهران شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش از ریاست دوساله ایران بر اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیر دریادار حسین خانزادی فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح شنبه در نشستی خبری که  با موضوع ششمین اجلاس فرماندهان کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار شد با اشاره به اهمیت منطقه اقیانوس هند اظهار کرد: یک سوم تجارت جهانی از طریق دریا و منطقه اقیانوس هند جریان دارد، متمرکز شدن این میزان از تجارت جهانی در اقیانوس هند به ویژه مناطق شمالی آن نشان دهنده اهمیت و سهم عظیم تبادل در این منطقه است.

وی ادامه داد: 70 درصد منابع انرژی جهان نیز در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران و خلیج فارس نیز در کانون بیضی استراتژیک قرار دارد. روزانه بالغ بر 17 میلیون بشکه نفت از تنگه راهبردی هرمز عبور و مرور می‌کند که تنها سه میلیون بشکه از آن در منطقه مصرف می‌شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که استراتژیست‌ها منطقه خلیج فارس را به عنوان مرکز مرکز تلقی می‌کنند خاطر نشان کرد: منطقه خلیج فارس از لحاظ گذرگاهی بیشترین اهمیت را نسبت به سایر نقاط جهان دارد.

خانزادی گفت: منطقه اقیانوس هند به ویژه شمال آن  در صورتی که یک پارچه باشند ، با وجود گذرگاههای راهبردی توان تولید قدرت و روند سازی و کنترل جریان‌ها را دارد. این منطقه قدرت خلق ثروت دارد وبه همین دلیل همواره مورد توجه قدرتهای جهانی بوده است. آنها تلاش کرده‌اند تا به بهانه‌های مختلف در این منطقه حضور یابند.

وی با اشاره به حضور ناوگان پنچم آمریکا در منطقه خلیج فارس گفت: استقرار یکی از بزرگترین ناوگانهای دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس و تمایل قدرت‌های دیگر برای حضور در این منطقه به آن معنا است که اقیانوس هند، به ویژه شمال آن به شدت مورد توجه جهان و قدرت‌های دریایی است.

وی با اشاره به وجود خطر دزدان دریایی در منطقه خاطرنشان کرد: چنانچه که در گذشته تلقی ازدزدان دریایی این بود که آنها افرادی با چشم بند و پای چوبی هستند که یک طوطی روی شانه‌های آنها قرار دارد، امروز مشاهده می‌کنیم که دزدان دریایی از پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین تجهیزات برای رصد تردد کشتی‌های تجاری برخوردار هستند.چنانچه به این تجهیزات با دقت کنگاه کنیم درمی‌یابیم که این امکانات باید در اختیار آنها قرار گرفته باشد.و در پشت صحنه  موضوعات دیگری مطرح است.دزدی دریایی امروز شکل مدرنی به خود گرفته است.

وی با اشاره به درخواست کشور هند از کشورهای حاشیه اقیانوس برای برگزاری اجلاسی در سال 2008 خاطر نشان کرد:‌نخستین اجلاس فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند در سال 2008 به درخواست هند برگزار و در آن سال مقرر شد هر دو سال یک بار این اجلاس به ریاست یکی از کشورهای عضو برگزار شود.در این اجلاس منطقه اقیانوس هند به چهار قسمت شبه قاره هند منطقه خلیج فارس، منطقه آفریقا و منطقه اقیانوسیه تقسیم و مقرر شد که هر دو سال در جهت عکس عقربه‌های ساعت یکی از کشورهای این مناطق ریاست دوره‌ای اجلاس را بر عهده بگیرد.

خانزادی ادامه داد: بر همین اساس علاوه بر درخواست جمهوری اسلامی ایران و طرح موضوع در جلسه محرمانه فرماندهان نیروی دریایی در اجلاس قبلی در بنگلادش مقرر شد جمهوری اسلامی ایران ریاست اجلاس سال 2018 را بر عهده بگیرد.

وی خاطر نشان کرد:‌این اجلاس از تاریخ سوم الی 5 اردیبهشت ماه در تهران و با حضور فرماندهان نیروی دریایی کشورهای اسیایی اقیانوس هند برگزار می‌شود.

خانزادی با اشاره به عضویت برخی از کشورها به‌عنوان ناظر دراین اجلاس گفت: در هر اجلاسیه درخواست کشورهای مختلف برای عضویت و مشارکت در این اجلاس بررسی می‌شود . تاکنون نیز کشورهای مختلف درخواست‌هایی در این زمینه مطرح کرده است. از جمله این کشورها نیروی دریایی آمریکا است که  برای اجلاس امسال و همچنین برای اجلاس دو سال قبل درخواست حضور به عنوان ناظر مطرح کرد که با رای منفی جمهوری اسلامی ایران مواجه شد.

وی با اشاره به عضویت 36 کشور حاشیه اقیانوس هند در این اجلاس خاطر نشان کرد:‌از میان این کشورها 23 کشور منشور اجلاس را امضاء کرده‌اند.منشور این اجلاس متشکل از اهداف، نحوه عضویت و مشارکت و اقداماتی است که کشورهای عضو برای حفظ امنیت منطقه بر روی آنها توافق می‌کند. اجرای این منشور اختیاری بوده و الزاما کشوری که آن را امضاء می‌کند ملزم به اجرای همه مفاد آن نیست.

وی گفت: تا به امروز 35 کشور جهت حضور در این اجلاس اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این اجلاس خاطر نشان کرد:‌هر چه کشورهای حاضر در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی حاشیه اقیانوس هند از سراسر  جهان بیشتر باشد ظرفیت بیشتری در ایجاد فهم مشترک نسبت به موضوع دریا در دنیا ایجاد خواهد شد.

خانزادی با اشاره به برگزاری دیدارهای دو جانبه  در حاشیه اجلاس خاطر نشان کرد:‌ برگزاری این نوع اجلاس‌ها امکانی برای دیدار فرماندهان کشورهای مختلف با یکدیگر فراهم می‌کند در این راستا تقریبا همه کشورهای حاضر  در اجلاس برای دیدار با فرمانده‌ی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران درخواست ملاقات و گفت و گوی دو جانبه داده‌اند.

وی ادامه داد: در روز آخر اجلاس نیز جلسه محرمانه با حضور فرماندهان نیروی دریایی کشورهای حاشیه اقیانوس هند و 6 کشور ناظر برگزار می‌شود. نتایج این جلسه که به صورت محرمانه است در پایان در قالب یک بولتن در اختیار کشورهای منطقه قرار خواهد گرفت.

خانزادی در ادامه با اشاره به تشکیل منظم جلسات کارگروه امنیت دریایی در این اجلاس خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد داده است که یک کارگروه رزمی با مشارکت کشورهای عضو اجلاس شکل بگیرد در این زمینه امیدواریم طی سالهای آینده شاهد تشکیل این کارگروه باشیم.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک امداد و نجات میان کشورهای حاشیه اقیانوس هند خاطر نشان کرد:‌امیدواریم طی سالهای آینده شاهد برگزاری یک  رزمایش تاکتیکی  دریایی در منطقه اقیانوس هند باشیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش به وضعیت ناوشکن سهند و زمان بهره برداری از آن اشاره کرد و گفت: آزمایشات مربوط به ناوشکن سهند پیش از عید با موفقیت انجام شد و این ناوشکن در حال تکمیل زیر ساختهای سامانه‌های دفاعی خود است و امیدواریم تا ماه‌های آینده خبر الحاق آن را اعلام کنیم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.