تفاهم نامه همکاری بین سازمان بنادر و وزارت بهداشت در جهت کنترل تخلیه آب توازن کشتی ها

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، گویا، رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر در مراسم انعقاد تفاهم همکاری بین سازمان بنادر و وزارت بهداشت با بیان اینکه هر بیماری امکان دارد از طریق انسان، دام، انسان و گیاه یا کالا از کشوری به کشور دیگر عبور کند و باعث ایجاد همه گیری شود، اظهار داشت: برای پیش بینی و آمادگی مواجهه با این بیماری‌ها واگیردار و پاسخ دهی فوری و در صورت لزوم پاکسازی این بیماری‌ها تفاهم نامه مشترک بین وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی منعقد می‌شود.

وی تاکید کرد: ممکمن است بیماری‌های واگیردار از طریق آب، غذا مانند وبا دستگاه تنفسی افراد را درگیر کند و این بیماری‌ها به راحتی می‌توانند در صورت عدم آمادگی به مرزهای کشورمان وارد شوند.

گویا با بیان اینکه یکی از موارد مشکوک در کشتی‌ها آب توازن کشتی‌ها است که ممکن است به بیماری‌های واگیردار آلوده شده باشد، گفت: کشتی‌هایی که از یک کشور به بندر کشور دیگری می‌رسند حق تخلیه آب توازن خود را ندارند چرا که آب توازن کشتی‌ها ممکن است آلوده به انواع بیماری‌ها باشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: یکی از مقررات جدی در دریانوردی این است که آب توازن کشتی‌ها بدون اجازه مسئولان سازمان بنادر تخلیه نشود.

وی خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش بیماری وبا از کشتی هندی‌ها به بندر پرو وارد شد و بیماری وبا در پرو فراگیر شد.

رئیس مرکز کنترل بیماری‌های واگیر تاکید کرد:‌ برای جلوگیری از این مشکلات و منع ورود بیماری‌های واگیر امروز با سازمان بنادر تفاهم نامه مشترک منعقد کردیم.

همچنین در این مراسم علی اکبر سیاری معاون بهداشت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت: خود کشتی می‌تواند عامل انتقال انواع بیماری‌ها باشد به طوری که جوندگان این وسایل نقلیه می‌توانند انواع بیماری‌ها را به انسان‌ها سرایت دهند.

وی افزود: از سوی دیگر مواد غذایی، نیروی کار این کشتی‌ها و کالایی که حمل می‌کند ممکن است ناقل انواع بیماری‌ها باشند.

سیاری ادامه داد:‌ کشتی به مثابه یک شهر بر روی آب است بنابراین تمام امکانات زندگی شهری را در خود دارد و می‌تواند انواع بیماری‌ها را منتقل کند. خوشبختانه سازمان بنادر یکی از سازمان‌های پیش رو در اجرای مقررات بین المللی است و امروز این تفاهم نامه در راستای جلوگیری از ورود بیماری‌های واگیر امضا می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.