تغییر نقدینگی در بازارهای سرمایۀ کشتیرانی طبیعی است

بسیاری از بازارهای سرمایه در بیشتر مواقع سطح معقولی از نقدینگی را پیشنهاد می دهند اما برخی اوقات این نقدینگی می به موجب عوامل متغیر می تواند در نوسان باشد.

 

به گزارش مانا و به نقل از موسسۀ تحقیقاتیِ کلارکسونز، به نظر می رسد نقدینگی بازار خرید و فروش به لحاظ حجمی در سه بخش شناورهای تانکر، فله بر خشک و کانتینربر قدرتمند عمل کرده است اما به موجب وجود عوامل متفاوت نیز در معرض تغییراتی قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، همانند تمامی بازارهای اقتصاد سرمایه، نقدینگی می تواند به موجب شرایط بازار و بسته به توان بالقوۀ خریداران و فروشندگان معاملات در سطحی مشخص و با توجه به منابع مالی تغییر کند در مقایسه با سطح افولیِ معاملات خرید و فروش، میزان نقدینگی در بازارهای خرید و فروش در سال جاری میلادی و تاکنون افزایش قابل توجهی داشت.

 

بر اساس این گزارش و طبق گراف زیر، میزان نقدینگیِ ماهانه در ناوگان های موجود بر حسب حجم فروش (تعداد شناورها) در سه بخش کانتینری، تانکر و فلۀ خشک در یک سال نشان داده شده است. همچنین میانگین متحرک شش ماهه، نوسات ماه به ماه را از بین می برد و گرایش عمومی را نشان می دهد.

 

کلارکسونز گفت: خطوط گراف حاکی از آن است که چطور نقدینگی از سال 2010 میلادی تاکنون به سرعت افزایش یافته است. برای شناورهای فله بر خشک،  میانگین متحرک شش ماهه از 4.1 درصد در ماه فوریۀ سال 2016 میلادی به 7.2 درصد در ماه آوریل سال جاری میلادی رسید. در بخش کانتینری نیز میانگین متحرک شش ماهه از 2.3 در مدت زمان مذکور به 5.5 درصد در ماه گذشته رسید. در مجموع و به طور کلی در سه بخش، میانگین متحرک شش ماهه از 3.5 درصد در ماه فوریه سال گذشته به شش درصد در آوریل 2017 رسید.
از سوی دیگر، آمار ماهانۀ نقدینگیِ بازارهای خرید و فروش در ماه فوریۀ سال 2017 میلادی به 9.7 درصد رسید. آمار شش درصدی، بالاترین میانگین متحرک نقدینگی را از زمان بحران مالی سال 2008 میلادی نشان می دهد. پایین ترین میزان در آن دوران 2.5 و میانگین متحرک 4.3 درصد اعلام شده بود.
کلارکسونز در ادامۀ این گزارش افزود: اما بررسی های بیشتر تغییرات حاکم در سه بخش تانکر، فله بر خشک و کانتینربرها را به خوبی نشان می دهد. در بخش فله برهای خشک با بهبود نسبی در شرایط بازار حمل و نقل مواجه و شاهد کاهش تمایل خریداران و روال صعودی قیمت ها بودیم. حجم فروش گزارش شده در چهار ماه نخست سال 2017 میلادی 277 فروند اعلام شد که حاکی از افزایش بیش از 50 درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشتۀ میلادی است. در بخش تانکر، به نظر می رسد نقدینگی برخلاف بازار متوقف شده به بازار باز می گردد و قیمت ها ممکن است برای خریداران کمی بالا باشد. با این حال شاهد افزایش 50 درصدی در این بخش و در چهار ماه نخست سال جاری میلادی بودیم.
از سوی دیگر، در ماه مارس سال جاری میلادی در بخش کانتینری رکورد ماهانۀ فروش 44 فروند شناور کانتینری در حالی زده شد که سال گذشته تعداد کل شناورهای فروخته شده به این رقم نزدیک بود.
بنابراین با توجه به متغیر بودن نقدینگی در بازار خرید و فروش، افراد فعال در این حوزه در تلاش برای دسترسی به معاملاتی با تناژ متغیر یا در فکر خروج از بازار هستند اما اطلاعاتی که ارائه شد می تواند کم بزرگی برای آن ها به حساب آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.