تصویب قانون کشتیرانی تجاری ایران/ تدوین سند راهبردی دریایی/ تشکیل دادگاه‌های دریایی در سال 1400

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب قانون جدید دریایی ایران به نام قانون کشتیرانی تجاری ایران خبر داد و گفت: سند راهبردی دریایی نیز با 28 راهبرد در سازمان بنادر و دریانوردی تدوین شده و در حال تصویب است.

 

به گزارش سی نیوز و به نقل از انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران، معاون امور دریایی سازمان بنادر دریانوردی به وضعیت صنعت حمل‌ونقل دریایی در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: در شروع تحریم‌ها حمل‌ونقل دریایی و کشتیرانی در صحنه اول تحریم ها مورد توجه دشمن قرار گرفت که انتخاب درستی بود؛ چرا که این صنعت نقش بی بدیل و محوری در اقتصاد و هویت یک کشور دارد.

جلیل اسلامی در مراسم روز دریانورد که عصر روز سه شنبه 8 تیر ماه برگزار شد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی و مجموعه دریایی کشور در همه شقوق، وارد فضایی شده اند که باید کشتیرانی ملی را حفظ کنند و توسعه دهند و در مقابل تحریم ها بایستند و روش های مختلفی را برای دور زدن تحریم ها استفاده کنند که این هدف با همگرایی و کار تیمی دست اندرکاران امر امکان پذیر نبود.

وی تصریح کرد: سازمان بنادر وارد فضایی شد که ضرورت داشت، کشتیرانی ملی را حفظ کند و توسعه دهد و در مقابل تحریم‌ها بایستد که خوشبختانه این امر با کار تیمی محقق شد و توانستیم مسیر و مجرای گلوگاه های اقتصادی کشور را باز نگه داریم و علیرغم تهدیدها و فشارهای موجود، راه صادرات و واردات کشور از مسیر دریایی به همت دریانوردان بسته نشد و این یک افتخار بزرگ در تاریخ این سرزمین است.

اسلامی شیوع کرونا را از دیگر مشکلات صنعت دریانوردی در دوران اخیر برشمرد و گفت: با وجود مشکلات در حوزه پرسنل دریایی و بهداشت آنها، ماندگاری طولانی دریانوردان روی دریا و نبود امکان جابه‌جایی آسان در کشورهای مختلف، این صنعت به نحو احسن به کار خود ادامه داد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با بیان اینکه قانون دریایی جمهوری اسلامی ایران بعد از سال ۱۳۴۳ نیاز به بازنویسی داشت که با نظر جمعی بخش‌های دریایی کشور و دریانوردان این اتفاق افتاد و قانون جدید دریایی در مسیر استصوابی خود قرار دارد که بعد از تصویب، تحت عنوان «قانون کشتیرانی تجاری ایران» تصویب و ابلاغ خواهد شد.

اسلامی تشکیل دادگاه‌های دریایی را نیاز مبرم دیگر در حوزه دریایی دانست و گفت: موضوع دیگری که در سال جاری عملیاتی شد، تصویب و ابلاغ لایحه تشکیل دادگاه‌های دریایی بود که هم اکنون در مرحله فرایند اجرایی است و اجرای آن به غنی شدن بخش دریایی کشور در زمینه موضوعات تخصصی مربوط به حوزه قضایی کشور کمک خواهد کرد.

وی همچنین با اعلام اینکه سند راهبردی دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی تدوین شده و در حال تصویب است، خاطرنشان کرد: در این سند ۲۸ فرآیند و راهبرد دریایی تدوین شده است که به توسعه و غنی‌سازی  فعالیت ها و خدمات دریایی و موضوع نظارت و اجرا کمک می‌کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین با بیان اینکه دولت وظیفه سنگین حاکمیتی را بر عهده بخش دریایی و سازمان بنادر گذاشته است؛ افزود:  ساماندهی شناورهای سنتی در سال جاری ابلاغ و فرآیند کار شروع شده که اقدام بسیار ارزشمندی برای ساماندهی شناورهایی است که بخش قابل توجهی از تجارت کشور را در جنوب و شمال بر عهده دارند، اما نیاز به ساماندهی و بازطراحی ساختار دارند که در قالب این طرح اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت ساماندهی شناورهای فاقد هویت عنوان کرد: تعداد زیادی از این شناورها در کشور وجود دارند که باید ساماندهی شوند. پروسه ساماندهی شروع شده و ثبت و ضبط و ساماندهی این شناورها در بنادر از طریق سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است که برای تسریع آن نیازمند کمک مدیران دریایی هستیم.

گفتنی است، مراسم روز دریانورد با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل شرکت ملی نفتکش، رئیس سازمان شیلات و جمعی از دریانوردان نمونه کشور در تهران برگزار شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.