ترانزیت ما از دست رفته است، به شوک نیاز داریم

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: باید بپذیریم که ما مزیت جاده‌ای را از دست داده‌ایم و اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید یک شوک ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مسعود پل‌مه در سی‌امین جلسه اتاق‌فکر سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این‌که «اولین‌بار است با مدیرعاملی حرف می‌زنیم که حرف‌هایش از جنس دغدغه‌های بخش خصوصی است» به بیان مشکلات زنجیره حمل‌ونقل کشور پرداخت.

پل‌مه گفت: مشکلاتی که در زمینه دریا و حمل‌ونقل وجود دارد از 20 سال پیش توسط بخش خصوصی گفته و حتی بعضا فریاد زده شده است.

او تاکید کرد: واقعیت این است  که ترانزیت ما از دست رفته و محال است که با این وضعیت دوباره رونق بگیرد. چراکه در شرایط فعلی هیچ حمل ترانزیتی کمتر از 1 هفته از درب گمرک بیرون نخواهد آمد.

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته افزود: ما مزیت جاده‌ای را از دست داده‌ایم. اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید یک شوک ایجاد کنیم. با 24 ارگانی که در حمل‌ونقل جاده‌ای ما مداخله می‌کنند کاری نمی‌توانیم بکنیم . تنها راه نجات ترانزیت ما در شرایط فعلی ریل است. تا بعد فرصت داشته باشیم بنشینیم و فکر کنیم که چه باید بکنیم.

او با اشاره به مشکلاتی که قوانین و ساختارهای فعلی در مسیر توسعه ترانزیت ایجاد شده است گفت: برای مثال برای عبور کالاهای آتش‌بازی باید تقریبا هم‌ارزش قیمت کالا به یک وزارتخانه خاص  هزینه شود تا اجازه عبور از ایران را صادر کنند. این‌ها در کنار مسائل گمرک و عوارض و بقیه چیزهاست. فقط برای گرفتن یک برگ کاغذ که همان مجوز عبور است باید به اندازه کل ارزش بار پرداخت شود. کدام عقل سلیم می‌پذیرد که چنین فضای حمل‌ونقلی را از قلمرو سرزمینی ایران تجربه و اجرا کند.

پل‌مه تاکید کرد: برخی از دوستان از احتمال قریب‌الوقوع از دست دادن ظرفیت‌های جاده‌ای گفتند. اما من می‌خواهم بگویم این اتفاق افتاده است. اتصال ریلی چین به افغانستان  از یک سال پیش شروع شده است. اتصال ریلی چین به قرقیزستان 10 و به قزاقستان 15 سال پیش انجام شده است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.