تدوین پیش‌نویس اصلاح دوره‌های آموزشی دریانوردی توسط ایران

یک مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی از تصویب سند پیشنهادی ایران مبنی بر اصلاح استانداردهای آموزشی، در کمیته ایمنی دریانوردی خبر داد.

تدوین پیش‌نویس اصلاح دوره‌های آموزشی دریانوردی توسط ایران
معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به ارائه سند مشترک ایران و یونان در اجلاس بعدی کمیته ایمنی دریانوردی، گفت: این سند مشترک، مبتنی بر تدوین استانداردهای هدفمند ساخت کشتی و ایمنی دریانوردی است.

حسین عباس‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار مارین‌تایمز با بیان اینکه کمیته ایمنی دریانوردی سازمان بین المللی دریانوردی (MSC) هر دو سال، سه جلسه برگزار می‌کند، گفت: در جلسات کمیته ایمنی دریانوردی سه اقدام اساسی انجام می شود .

وی افزود: با توجه به اینکه کمیته ایمنی دریانوری از اساسی ترین کمیته‌های IMO در بحث ایمنی دریانوردی محسوب می شود، یکی از اقدمات مهم این کمیته، بررسی موضوعات تخصصی است که در کمیته‌های فرعی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، و تصمیم‌گیری نهایی مباحث در این کمیته انجام می شود.

عباس‌نژاد، ادامه داد: با توجه به اینکه کمیته ایمنی دریانوردی به عنوان مرجع اصلی در مباحث مربوط به ایمنی و امنیت محسوب می‌شود، پس از بررسی اسناد و پیشنهادها، بخشی از مصوبات را به طور مستقیم اجرایی و بخش دیگر را به عنوان دستور کار به سایر کمیته‌ها ارسال می‌کند.

وی تصریح کرد: بخش دیگری از وظایف کمیته ایمنی دریانوردی شامل بررسی موضوعات مرتبط با مصوبات IMOاست که منجر به تدوین اصلاحیه ها، مقررات و استانداردهای ایمنی آیمو می‌شود.

معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به حضور نمایندگان ایران در نود و هشتمین اجلاس کمیته ایمنی دریانوردی، گفت: هیات نمایندگان ایران به ریاست مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر، در این اجلاس حضور داشتند. این هیات متشکل از نمایندگان سازمان بنادر، دانشگاه دریانوردی خارک، شرکت ملی نفتکش ایران، کشتیرانی جمهوری اسلامی، و موسسه رده‌بندی ایرانیان بودند.

وی با بیان اینکه از نظر حضور فیزیکی این تیم بیشترین تعداد شرکت کننده و در عین حال کاملترین تعداد را از نظر تخصص‌های لازم و پوشش کلی مباحث در اختیار داشت، گفت: با توجه به اینکه مباحث کلی کمیته ایمنی دریانوردی به صورت همزمان در کمیته اصلی و کارگروه‌های فنی و تخصصی تشکیل می‌شود، به دلیل تعداد بالای نمایندگان ایرانی، توانستیم در همه مباحث و کارگروه‌ها حضور فعال و مؤثر داشته باشیم.

عباس‌نژاد، درباره موضوعات مطرح شده در کمیته ایمنی دریانوردی، گفت: موضوع امنیت دریانوردی و دزدی دریایی یکی از موضوعات مهم در کمیته ایمنی دریانوردی بود.

وی با بیان اینکه یکی از مباحثی که در سال‌های اخیر در این کمیته مطرح می‌شود، بحث امنیت رایانه‌ای و شبکه‌ای ‌است، گفت: در حال حاضر کشتی‌ها دارای تجهیزات مدرن الکترونیکی هستند و نقشه‌ها و رادارهای امنیتی از طریق نرم افزار کنترل و به‌روز می‌شود.

معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، افزود: همچنین اکثر ارتباطات با بنادر و نمایندگان کشتیرانی‌ها از طریق سیستم‌های شبکه‌ای صورت می‌گیرد، به این ترتیب افزایش ضریب امنیت سایبری منجر به ارتقای سطح امنیت و ایمنی دریانوردی می‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در قالب امنیت دریانوردی در آیمو مطرح شده، آموزش‌های دریانوردی مرتبط با امنیت دریانوردی است، گفت: آیمو بر اساس بررسی‌هایی که انجام داده، اعلام کرده است که با توجه به شرایط جدید امنیتی باید استانداردها و مدل‌های آموزشی اصلاح شود.

تدوین پیش‌نویس اصلاح دوره‌های آموزشی دریانوردی توسط ایران

عباس‌نژاد، افزود: در این زمینه سندی که از سوی ایران در حوزه بازنگری دوره‌های آموزشی مرتبط با امنیت دریانوردی ارائه شد، مورد تصویب و حمایت همه‌جانبه اعضا قرار گرفت.

با توجه به اینکه ایران و چند کشور دیگر متقاضی اصلاح دوره‎‌های آموزشی و ارائه پیش نویس مربوط به این دوره‌ها بودند، در نهایت مقرر شد ایران استانداردهای آموزشی را تهیه کند و همچنین در این زمینه یک گروه فنی با مسئولیت هماهنگ کنندگی کشور مالزی موضوعات را بررسی و نهایی کند.

این مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه تهیه استانداردهای آموزشی یکی از موفقیت‌های چشمگیر سازمان بنادر محسوب می‌شود، گفت: با کمک شرکت ملی نفتکش، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و موسسات آموزشی، این استانداردها را تهیه و به کمیته ایمنی دریانوردی ارائه خواهد شد.

ارزیابی ریسک امنیت سایبری در سیستم مدیریت ایمنی کشتیرانی‌ها

عباس نژاد با بیان اینکه دزدی دریایی و اقدامات پیشگیرانه و دفاعی کشورها یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در نود و هشتمین اجلاس کمیته ایمنی دریانوردی بود، گفت: در این زمینه سندی از سوی نمایندگان کشور امریکا ارائه شد مبنی بر اینکه ارزیابی ریسک امنیت سایبری در قالب سیستم مدیریت ایمنی شرکت‌های کشتیرانی انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه امریکایی‌ها معتقد بودند که امنیت سایبری به عنوان یک ریسک در بحث ایمنی کشتی‌ها تاثیرگذار است، تصریح کرد: این سند مورد تایید کشورهای اروپایی قرار گرفت و پیش نویس آن تهیه و احتمالا در اجلاس بعدی کمیته ایمنی دریانوردی به صورت غیرالزام‌آور تصویب شود، بر این اساس شرکت‌های کشتیرانی باید حملات سایبری را در بخش‌های ریسک‌های ایمنی مورد توجه قرار داده و در سیستم مدیریت ایمنی راه‌کارهای مقابله با آن در نظر بگیرند.

با مخالفت ایران، سند پیشنهادی هند از دستور کار خارج شد

عباس‌نژاد، با بیان اینکه یکی دیگر از موارد مهم این اجلاس ارائه سندی از سوی کشور هند مبنی بر نظارت بر کشتی‌های مورد استفاده برای پایگاه گاردهای مسلح برای تامین امنیت کشتی‌های مستقر در منطقه پرخطر سومالی بود، توضیح داد: 7 فروند کشتی با نیروهای مسلح در منطقه پرخطر سومالی مستقر هستند که کشتی های عبوری با گرفتن نیروهای امنیتی، از آنها برای مواجه با دزدان دریایی استفاده می‌کنند تا بتوانند منطقه پرخطر را به سلامت طی کنند.

این مقام مسوول در سازمان بنادر و دریانوردی، با بیان اینکه یکی از این کشتی‌ها متعلق به جمهوری اسلامی ایران است که در نزدیکی خلیج عدن حضور دارد، گفت: در این اجلاس هندی ها پیشنهاد دادند که سیستمی ایجاد کنند تا کنترل و نظارت کامل بر این شناورها، توسط کشور ساحلی انجام پذیرد و اطلاعات جامعی از وضعیت نیروها، سلاح و مهمات و شرایط کشتی بین کشتی و کشور ساحلی صورت پذیرد که مسلما این تبادل اطلاعات به دلیل محرمانه بودن بخشی از آن‌ها ریسک حمله به این کشتی‌ها توسط دزدان دریایی و یا تشخیص توان نظامی آن‌ها و در نتیجه افزایش ریسک دزدی‌های موفق دریایی بالا می‌برد.

وی در ادامه گفت: اگرچه کشورهای زیادی از این سند حمایت کردند اما ما ضمن مخالفت شدید با این پیشنهاد اعلام کردیم که این تبادل اطلاعات امنیت را تهدید و به نوعی وارد مباحث امنیتی کشورها می‌شود. همچنین مذاکرات متعددی با نمایندگان چند کشور از جمله روسیه و چین داشتیم و در نهایت استدلالات ایران مورد توجه حتی کشورهایی که ابتدا حمایت کرده بودند قرار گرفت و در پی ایران کشورهای دیگر از جمله امریکا نیز مخالفت خود را اعلام و به این ترتیب قرار شد این موضوع فعلا از دستور کار خارج شود.

بررسی استانداردهای هدفمند برای ساخت کشتی

عباس نژاد با بیان اینه موضوع مهم دیگری که در این اجلاس مطرح شد، استانداردهای هدفمند برای ساخت کشتی و ارتقای ایمنی دریانوردی بود، گفت: در این اجلاس لازم الاجرا شدن استانداردهای هدفمند برای ساخت کشتی‌های تانکر و فله‌بر نوساز بالای 150 متر طول و یک دوره اجرای آن مورد توجه قرار گرفت.

وی در ادامه توضیح داد: با توجه به اینکه تیم ممیزی IMOاستانداردهای موسسات رده بندی عضو IACS را بررسی و تایید کرده‌اند، لازم بود بر اساس تجارب مکتسبه اصلاحاتی بر روی راهنمای اجرایی این معیارها صورت پذیرد که در این جلسه موارد مربوط به نیازمندی‌هایی که موسسات برای تایید مقررات خود باید ارائه دهند و راه‌کارهای رفع موارد عدم انطباق توافق حاصل گردید و مقرر شد موضوع مهم ممیزی‌های دوره‌ای از استانداردهای تایید شده در جلسه بعدی بررسی و نهایی شود.

سند مشترک ایران و یونان مبنی بر تدوین استانداردهای ساخت کشتی

معاون مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: در این زمینه جمهوری اسلامی ایران نظارت فنی مهمی را ارائه نمود که بین کشورها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در نهایت با توجه به ابراز تمایل کشور یونان و همسویی نظارت دو کشور توافق شد که بعد از سال‌ها اولین سند مشترک ایران و یونان به اجلاس بعدی ارائه شود.

نقش ایران در تدوین استانداردهای ایمنی دریانوردی

عباس‌نژاد خاطرنشان کرد: از موضوعات مهم دیگر مورد بحث در این دستور کار بررسی پیش نویس نهایی دستورالعمل تدوین استانداردهای ایمنی از طریق تبیین معیارهای هدفمند و با روش ارتقاء سطوح ایمنی دریانوردی بود که مقرر است در اجلاس بعدی این پیش نویس نهایی شود.

به گفته او، پس از تدوین این دستورالعمل تحول ویژه‌ای در تدوین استانداردهای فنی و ایمنی توسط IMOو کشورهای عضو و موسسات رده‌بندی در رابطه با ایمنی دریانوردی بوجود خواهد آمد که جمهوری اسلامی ایران در تدوین این دستورالعمل نقش ویژه‌ای داشته است.

وی ادامه داد: دو موسسه رده بندی ایرانی باید در اسرع وقت نسبت به آماده‌سازی استانداردهای فنی خود برای ارسال به IMO و اخذ مصوبه کمیته ایمنی دریانوردی، پس از انجام ممیزی‌های لازم، اقدام کنند.

عباس‌نژاد با تاکید بر اینکه اقدام مذکور، پیچیده و زمان‎‌بر است و نیاز به کارشناسی دقیق دارد، افزود: در صورت عدم تایید استانداردها امکان صدور گواهینامه‌های فنی و ایمنی و بازرسی‌های فنی از کشتی‌های تانکر و فله بر بالای 150 متر طول برای این دو موسسه نخواهد بود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

نظرات بسته شده است.